Sv: Skolestart for 5-åringer?
Tjorven: De begynner det året de fyller 3 og det vil jo si at det er endel 2 åringer der. Som regel så går det bra, selv om de ikke er helt tørre. Uhell aksepteres men man får skikkelig pes av læreren for at ting ikke er på stell. Jeg har ikke vært ute for at noen har måttet slutte fordi de ikke er tørre, men enkelte foreldre har daglig vært på skolen og skiftet på barnet sitt en periode.
Innkjøringsperioden er også annerledes enn i Norge. Foreldrene følger barna til køen de skal stå i og så går ungene hylende inn første tiden. De som ikke går frivillig blir bært inn. Etterhvert så får ikke foreldrene komme inn på skolegården, vi står utenfor porten. Barna løper alene bort til rekka de skal stå på. Det er 2 m høyt gjerde rundt alle skolegårder og porten er kun åpen for henting og levering av ungene.
Input: Jeg grøsset med tanken tidligere jeg også, men nå har jeg blitt vant til det. Våre har vært heldige og går i små klasser altså bare rundt 20 barn og lærerene har så langt vært helt fantastiske. Bare så det er sagt, jeg kunne godt tenkt meg at det var flere assistenter det hadde nok gjort hverdagen bedre.
De får også karakterer på førskolen også, riktig nok bare bestått eller under arbeid. På barneskolen er det karakterer fra 1-10 og de kan holdes igjen etter 2,4,6 og 8 klasse dersom de mangler modenhet og/eller stryker i fag. Det er helt vanlig at barn med dysleksi og dyskalkuli må gå om igjen ett år eller to i løpet av grunnskolen. Det virker ikke som at foreldrene synes det er så ille heller, men for meg er det ikke greit. En liten digresjon, det var ikke det dere spurte etter.