Sv: Skolestart for 5-åringer?
Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.
barnehagen er kanskje utfyllende nok, men jeg savner fordypning i forskjellige fag og at opplegget med skolestarterene (siste året) intensiveres.
Din barnehage er ikke utfyllende nok. Jeg syns ditt og Kirsebærs svar blir en merkelig sammenblanding av personlige opplevelser og hva man mener er riktig for flesteparten av befolkningen. Kirsebær begynte med å si at "norske barn holdes tilbake, og det er for lite læring når de er små". Siden dette er en generell uttalelse om alle norske barn lurte jeg på om hun hadde belegg for å si dette, eller om det var basert på egen erfaring. Det har hun ikke svart på, så jeg vet fremdeles ikke hva hun mener med påstanden.
Du sa at du var enig, og fulgte opp med en personlig erfaring. Allikevel mener du at du mener det generelt, ergo at det stemmer for flesteparten av norske barn.
Min erfaring er ikke at mitt barn har blitt holdt tilbake i barnehagen, og at det var for lite læring. Det sier selvfølgelig ingenting om hvordan situasjonen er for flesteparten av barn i Norge, bare mitt barn, i min barnehage.
Jeg skulle derimot sett at både barnehage og skole hadde flere pedagoger, høyere voksentetthet, og mer ressurser til å tilrettelegge for hvert enkelt barn. Det er ingen tvil om at mitt barn hadde hadde en bedre skolehverdag med en mer Montessoribasert pedagogikk. Det er heller ingen tvil om at mange barnehager (og skoler) ikke greier å tilpasse seg barn, og det er en diskusjon i fagmiljøer i Norge om frilek vs. styrt lek.
Min oppfatning er allikevel den at det er bedre å utvikle det systemet man allerede har, enn å innføre noe nytt som det ikke finnes noe god forskning på at fungerer, verken på barns velvære der de er eller læring på sikt. Jeg er helt enig med deg i at din barnehage burde bli bedre på det du nevner.