Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

I-landsproblem 2014. De ønsker seg ingenting!

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-12-13, 10:11   #1
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I-landsproblem 2014. De ønsker seg ingenting!

Eldste har en lang og lyxig liste over ting hun ønsker seg, men de to små?

De ønsker seg ingenting. "Jeg har alt, mamma" sier 5-åringen. "Ingenting", svarer minsten på det tiende spørsmålet om hva han ønsker seg. De har jo bursdag om høsten og har stor glede av julekalenderen, så det er kanskje riktig at de er forsynt? De trenger virkelig ingenting og selv om jeg oppfatter oss som ganske minimalistiske på lekefronten, så røk det to sekker til Fretex og en på dynga da jeg ryddet forleden. I tillegg vasket og pakket vi inn noen fine babyskatter og ga bort.

Så, hva gjør vi? Man gir da barna sin en gave? Eller må det være en ting? Bør vi heller gi en opplevelse? Er de store nok til å forstå et abstrakt konsept som "opplevelse"? Vi skal på kino og se Flåklypa som de er ganske opphengt i, kan det forkles som en gave, sånn at de forstår opplevelseskonsptet og at det kommer såpass nært i tid at de ser sammenhengen opplevelsesgave-hendelse? Og så kan de få en opplevelse til? Hva i såfall?

Gammel 22-12-13, 10:31   #2
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: I-landsproblem 2014. De ønsker seg ingenting!

Jeg tenker det er helt ok å få opplevelser som gave. Kino, badelandtur eller noe annet. Junior har ønsket seg turer til Pirbadet i gave (badeland i trondheim) Synes også det er helt ok å få ting som man trenger til rommet f.eks. Junior får pult nå og mannen setter opp en stasjonær pc av deler han har liggende. Jeg er vokst opp med at man fikk vintertøy/sko som gave også. Brødrene mine fikk flere år sånne ordentlige varme vinterdresser fra felleskjøpet av alle ting. De var ganske dyre og de ble ordentlige glade hvert år. Jeg er nok vant til mer nøkterne gaver generelt enn mange her inne har jeg inntrykk av når jeg leser gavetråder av forskjellige slag (om det nå er jul, bursdag eller bryllupsgaver)

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-13, 10:33   #3
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min 2010 er i alle fall kapabel til å forstå kino som en gave, han fikk det i kalenderen sin.

Jeg synes ikke man må gi ungene gave, dette er første gang min får stor og dyr julegave av meg, tidligere har han fått penger på konto. Det skjønner han selvsagt ingenting av, men.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-13, 10:46   #4
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vixen: Jeg er også oppvokst med at jul og bursdag var anledning til å motta ting man uansett trengte, vinterjakker, ski, sko, skøyter, sykler og ullundertøy. Men mine foreldre var litt råflotte av seg også og jeg har blant annet fått et kostbart musikkinstrument i julegave, fineste gaven ever. Men jeg ønsket meg det mer enn alt annet i hele verden, det ville vært skikkelig bortkastet å gi et instrument til de små nå.

Årskort på Akvariet kanskje?

Gammel 22-12-13, 10:47   #5
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville gitt kinogavekort, eller årskort på Akvariet, slik du foreslår.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-13, 10:51   #6
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opplevelser er sikkert fint, et årskort på akvariet høres veldig bra ut. Ellers synes jeg bøker er fine gaver. Om det er en barna er litt for små til ennå, er det greit å ha et utvalg klart. :bokorm:

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-13, 10:53   #7
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi prøver å gi store ting i gave til jul og bursdager. Det blir ikke alt det fungerer på, feks er ski noe som må kjøpes utenom (begge ungene har bursdag på en tid hvor ski ikke passer og til jul er det for sent om skiene ikke passer). Men det er definitivt ikke bestandig at det blir det ungene ønsker seg (jeg gidder ikke å spørre hvis jeg har bestemt meg).

Et eksempel, yngste fikk solbriller med styrke til bursdagen sin i år, hun fikk de da ikke på dagen, men et par solbriller fra h&m til 20 kronner innpakket og en lapp om at hun kom til å få det. Veldig greit, dette er typisk en ting som hun ønsker å være med på å velge ut infatningen på etc.

Hvis du velger å gi badeland som gave, så hadde jeg kjøpt en liten ting (badeleke, badedrakt, svømmebriller) og pakket inn sammen med en lapp (som kan henges på kjøleskap, limes i kalenderen etc) hvor det sto: "tur på badeland".

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Jeg tenker det er helt ok å få opplevelser som gave. Kino, badelandtur eller noe annet. Junior har ønsket seg turer til Pirbadet i gave (badeland i trondheim) Synes også det er helt ok å få ting som man trenger til rommet f.eks. Junior får pult nå og mannen setter opp en stasjonær pc av deler han har liggende. Jeg er vokst opp med at man fikk vintertøy/sko som gave også.

Veldig enig (bortsett fra sko, men det skyldes nok mine trøblete føtter - korte, brede, med veldig høy vrist, heller enn at det er ting jeg ikke synes er fine gaver )

Gammel 22-12-13, 10:54   #8
Trixie

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Årskort på akvariet må jo være supert.

Her har vi begynt med opplevelsesgaver til bursdag iallefall. Og ungene storkoser seg med det. Det er typisk hotellovernatting med liten reise med en av foreldrene.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-13, 10:54   #9
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opplevelser hadde blitt gaven her - eller penger på konto. Selv minsten (3 år) skjønner det her.

Gammel 22-12-13, 10:55   #10
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Jeg er en bokorm selv og dynger dem ned i bøker, til svigerfamiliens vantro. De har en halv meter bøker, alt -absolutt alt- inkludert, og begriper ikke hva bøker skal være godt for. Plastikk som blinker og bråker, derimot.

Gammel 22-12-13, 10:56   #11
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Jeg kan lage noen digre pingviner i papp, det skjønner de. De må jo være med og ta bilde for årskortene på akvariet, og det har vi ikke tid til før jul.

Gammel 22-12-13, 11:01   #12
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Plastikk som blinker og bråker, derimot.

Ville fikk både bok og puslespill med lyd av oldeforeldrene. Hun syntes det var skummelt og bråkete, så vi endte med å ta ut batteriene på puslespillet, og legge vekk boka. Hvorfor tror noen at det skal være så mye lyd i alt mulig?

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-13, 11:25   #13
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Enig med røkla, fint med opplevelse i gave.

Gammel 22-12-13, 11:38   #14
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg kan lage noen digre pingviner i papp, det skjønner de. De må jo være med og ta bilde for årskortene på akvariet, og det har vi ikke tid til før jul.

Høres ut som en veldig god ide!

Gammel 22-12-13, 11:42   #15
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Mine ønska seg ingenting. Men så dumpa det katalogane frå Brio, Ringo og Yes! ned i postkassa. Da ønska dei seg plutselig veldig mykje.

Å skulle ønske seg noko er jo veldig abstrakt. Det er veldig mykje enklare å ønske seg noko når ein ser det i butikken eller i katalogen.

Gammel 22-12-13, 11:47   #16
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg regner med de får endel pakker fra andre også, sånn at ikke gavekortet blir det eneste de åpner på julaften. Gavekort på akvariet med noe konkret som viser hva det er høres veldig bra ut. Ellers hadde jeg kanskje kjøpt noe forbruksmateriell som tegne- og formingssaker til barn som ikke trengte eller ønsket seg noe spesielt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-13, 11:55   #17
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Gavekort på Akvariet høres kjempebra ut. Min snart femåring får billetter til Disney On Ice, pakket sammen med en Minni Mus-hårnbøyle (sånn med ører og sløyfe) fra H&M. Snart ettåringen får julebjelle anno 2013 fra Holmegaard, den blir hun nok dritglad for..

Gammel 22-12-13, 11:55   #18
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har satt inn penger på konto til gutta en del ganger. De får jo så mye likevel.

Gammel 22-12-13, 12:10   #19
guttemamma
Superduperaktiv

Medlem siden: Aug 2007
guttemamma er populærguttemamma er populærguttemamma er populær
Standard

Årskort er lur gave! På lekeland, dyrepark osv.
Hadde jeg gitt årskort til akvariet hadde jeg kjøpt filmen og pakket inn den!

Ellers er spill og bøker noe man aldri får nok av her!
Lego (duplo) er og noe som alltid blir tatt fram.

Deler til togbanen er også noe man aldri får nok av!

guttemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-13, 12:18   #20
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi gir vanligvis ungene ting de trenger til jul: slalåmski, skøyter, akebrett og spark er ting som ligger under juletreet nesten hvert år. (Ja ikke alt hvert år da.)

Besteforeldre, tanter og onkler gir leker og morsomme presanger, og da kan de godt få noe praktidk av oss. Vi fikk noen halvsjokkerte kommentarer på at Minsta fikk bilstol til fireårsdagen fra oss, men det var jo det hun ønsket seg mest i hele verden, så det var en god gave på mange plan, syns vi.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:11.