|
Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva gjør dere med hullete/flekkete klær?Flekker har vi lite av. Jeg er med i Zaloens venner. Hull repareres av g til og av IG til ikke. Det kommer an på plassering, plaggets alder og slikt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Hva gjør dere med hullete/flekkete klær?
ja! Tar tomat flekker.
![]() |
#63 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Hva gjør dere med hullete/flekkete klær?Ja, med zalo på alt mente jeg på alt av flekker. Vi har lite flekker. Men hvis ikke zalo tar det, blir jeg rådvill. Jeg har opplevd det én gang. Men da var det ingenting annet som hjalp heller. Zalo tar tomat, ja. Og blåbær og frukt og grønske. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
navnet sjemmer ingen
![]() Sv: Hva gjør dere med hullete/flekkete klær?Ikke banan eller tran. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() |
![]() Sv: Hva gjør dere med hullete/flekkete klær?Det er veldig skjelden flekker ikke går vekk, men jeg behandler alt jeg mistenker har satt seg fast; zalo har jeg gått bort fra og bruker Biotex flekkspray i stedet (Vanish er hype). Ull behandler jeg med Nylonvask, Milo eller Ecover ullvask rett på flekken og lar det virke en stund før det går i maskinen. Er det superwash-ull drister jeg meg til 40 grader og lengre vasketid (pauseknapp på maskinen), men det er forbehandling som betyr mest. Tranflekk; fukte rikelig med Biotex flekkspray en times tid før vask, gjerne to, pluss 60 grader og hvitvaskpulver der det lar seg gjøre. Banan; 60/95 graders vask og rikelig med hvitvaskspulver på tøy som vil tåle behandlingen; ellers flekkfjerningsspray og ekstra lang vask på 40 grader (selv om det står 30 grader på vaskeanvisningen). |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Hva gjør dere med hullete/flekkete klær?Jeg reparer hull jeg får til å reparere og de fleste flekker lar seg fjerne. Minsten går alltid i joggebukser til hverdags, det vil han ha og jeg ser ikke problemet med det.
![]() |
#68 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hva gjør dere med hullete/flekkete klær?Mine barn utvikler et nært og personlig forhold til yndlingsklærne sine (= de mykeste og mest komfy klærne de har, ofte baggy bukser eller joggebukser) og oppfører seg som om jeg skulle avlive bikkja deres om jeg prøver å kaste en bukse "bare fordi det er digre hull på begge knærne".
![]() |
#69 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hva gjør dere med hullete/flekkete klær?Og, for å svare på spørsmålet om hva jeg tenker om andre: Om jeg ser andre unger med møkkete og hullete klær så tenker jeg vel bare at de har klatret eller lekt. Jeg syns man ser godt forskjell på "neglect"-skitt og "ny/ren skitt".
![]() |
#70 |
navnet sjemmer ingen
![]() Sv: Hva gjør dere med hullete/flekkete klær?Mine barn går ikke i stive og upraktiske klær selv om de ikke har joggebukse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hva gjør dere med hullete/flekkete klær?Neida, jeg vet at det finnes mellomting, altså.
![]() |
#72 |
Glad i frukt
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva gjør dere med hullete/flekkete klær?Klær med flekker brukes til hverdags, hvis ikke flekkene er veldig store og stygge. Hullete klær kastes som regel. Hvis hullene er veldig små, og jeg klarer å tråkle dem med nål og tråd, kan det hende de kan brukes. Hverdagsklærne til førsteklassingene kjøpes som regel på H&M og lignende butikker, og jeg synes ikke det er krise om en bukse til kr 99,- med hull i må kastes.
![]() |
#73 |
lider av tastleksi
|
![]() Sv: Hva gjør dere med hullete/flekkete klær?Vi bruker de opp.
![]() |
#74 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: Hva gjør dere med hullete/flekkete klær?Jeg har 2 tenåringsjenter, som sjelden går i joggebukse utenfor huset, også har vi minsten på 9 som alltid går i joggebukse utenfor huset. Han har bare på seg annen bukse hvis det er noe spesielt som bursdag eller selskap eller markering på skolen eller noe. Det er ikke mulig å få på han annet enn joggebukse ellers. Det er greit for meg så lenge joggebuksa er hel og noenlunde ren. Gamle flekker (som ikke går vekk i vask)bryr meg ikke så lenge det ikke er en veldig synlig og stygg flekk da. Er det hull blir den kastet, jeg orker ikke bruke tid på å lappe. Nå er de som oftest utslitt når de er blitt hull i, og da kan de kastes.
95, 99, 04 Sist redigert av Erica : 26-11-13 kl 12:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Stadig innom
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nær Bergen
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva gjør dere med hullete/flekkete klær?Her hos oss er faktisk joggebuksebrukerne i overtall. Ja på ungdomsskolen også, men der er det gjerne mer type umbro og adidas. Jeg hverken Tenker Mitt eller himler med øynene over en ungdom i joggebukse. Da skulle det blitt mye himling og tenking i løpet av dagen, gitt. Ser både jenter og gutter i joggebukser, også på sentrumsskolene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
|
![]() Sv: Hva gjør dere med hullete/flekkete klær?Hvis læraren er av oppfatninga at man "sjølvsagt ikkje bruker joggebukse på skulen" og det kommuniserast som like "sjølvsagt" i ein skulesituasjon som på forum, så kan det jo hende det følast ugreitt for dei som eventuelt gjerne skulle brukt det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hva gjør dere med hullete/flekkete klær?Jeg syns jo også at joggebukse er et ganske sjaskete plagg, og bruker ikke treningstøy selv annet enn hjemme og på/til/fra trening (jeg henter dog barn ofte i treningstøy, fordi jeg løper fra jobb). Men jeg har dels av prinsipp, dels latskap funnet ut at det er utenfor det jeg vil tvinge gjennom med ungene. Litt for mye smakspoliti. Jeg tipper de sosialiseres etter hvert. De vet at jeg syns det er sjaskete, da. As if it mattered.
![]() |
#78 |
navnet sjemmer ingen
![]() Sv: Hva gjør dere med hullete/flekkete klær?Jeg har aldri sagt noe annet om klær til mine elever enn at man tar yttertøy av inne, klær seg etter været og har varmt tøy på utedager. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hva gjør dere med hullete/flekkete klær?Jeg ville blitt veldig overrasket over om lærerne her inne fritt og uhemmet øste ut av seg til foreldrene alt de tenker høyt om her inne.
![]() |
#80 |
|
![]() Sv: Hva gjør dere med hullete/flekkete klær?
Næh, eg tenkjer at hvis ein ikkje synest det det er noko problem å skrive at unger "sjølvsagt" ikkje går med joggebukser på skulen etter at fleire har skrive at deires born bruker denslags, og at dei "tenkjer sitt", så veit eg jo ikkje korleis antennene fungerer i andre settingar? Sist redigert av Maverick : 26-11-13 kl 14:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|