Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hva gjør dere med hullete/flekkete klær?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-11-13, 22:44   #61
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva gjør dere med hullete/flekkete klær?

Flekker har vi lite av. Jeg er med i Zaloens venner. Hull repareres av g til og av IG til ikke. Det kommer an på plassering, plaggets alder og slikt.

Joggebukse er trenings- og sofatøy og brukes selvsagt ikke på skolen. Jeg opplever også at det er få på mellomtrinnet og i ungdomsskolen på min skole som bruker det. Ja, utenom på tentamen.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-13, 22:46   #62
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anikka, her.

Har nylig oppdaget zalotrikset jeg også. Nesten skremmende hvor godt det virker.

ja! Tar tomat flekker.

Gammel 25-11-13, 22:53   #63
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, med zalo på alt mente jeg på alt av flekker. Vi har lite flekker. Men hvis ikke zalo tar det, blir jeg rådvill. Jeg har opplevd det én gang. Men da var det ingenting annet som hjalp heller. Zalo tar tomat, ja. Og blåbær og frukt og grønske.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-13, 22:55   #64
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Ikke banan eller tran.

Gammel 26-11-13, 00:33   #65
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingenting tar tran som har satt seg.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-13, 02:38   #66
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Det er veldig skjelden flekker ikke går vekk, men jeg behandler alt jeg mistenker har satt seg fast; zalo har jeg gått bort fra og bruker Biotex flekkspray i stedet (Vanish er hype). Ull behandler jeg med Nylonvask, Milo eller Ecover ullvask rett på flekken og lar det virke en stund før det går i maskinen. Er det superwash-ull drister jeg meg til 40 grader og lengre vasketid (pauseknapp på maskinen), men det er forbehandling som betyr mest. Tranflekk; fukte rikelig med Biotex flekkspray en times tid før vask, gjerne to, pluss 60 grader og hvitvaskpulver der det lar seg gjøre. Banan; 60/95 graders vask og rikelig med hvitvaskspulver på tøy som vil tåle behandlingen; ellers flekkfjerningsspray og ekstra lang vask på 40 grader (selv om det står 30 grader på vaskeanvisningen).

Jeg lapper og reparerer klær som de liker eller trenger veldig. Blir de god som ny syns jeg det er verd en del arbeid med nål og tråd. Holder det en sesong til reparerer jeg gjerne om resultatet sannsyligvis blir bra. Ellers satser jeg på nye klær.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-13, 06:31   #67
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg reparer hull jeg får til å reparere og de fleste flekker lar seg fjerne. Minsten går alltid i joggebukser til hverdags, det vil han ha og jeg ser ikke problemet med det.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-13, 08:58   #68
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine barn utvikler et nært og personlig forhold til yndlingsklærne sine (= de mykeste og mest komfy klærne de har, ofte baggy bukser eller joggebukser) og oppfører seg som om jeg skulle avlive bikkja deres om jeg prøver å kaste en bukse "bare fordi det er digre hull på begge knærne".

Legg til ekstremt dårlige husmorgener så er konklusjonen at jeg ofte ikke gidder ta kampen, og de går i både det ene og det andre på skolen.

Eldste bruker enten posete dongeri eller joggebukser. I løpet av en dag så gjennomfører han et par treningsøkter i det han har på seg (fotball, fotball, fotball), så det er helt ok at det er joggebukser. Jenta går med joggebukser de dagene hun har gym, fordi de er greiest å få av og på. Hun klatrer og klyver og krabber mye rundt og sliter på knærne.

De jobber også mye på gulvet på skolen, så jeg syns de kan ha så myke og komfortable klær som mulig.

Gammel 26-11-13, 09:01   #69
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og, for å svare på spørsmålet om hva jeg tenker om andre: Om jeg ser andre unger med møkkete og hullete klær så tenker jeg vel bare at de har klatret eller lekt. Jeg syns man ser godt forskjell på "neglect"-skitt og "ny/ren skitt".

Men jeg tenker mitt om barn med stive og upraktiske klær. "Stakkars", tenker jeg da.

Gammel 26-11-13, 09:55   #70
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Mine barn går ikke i stive og upraktiske klær selv om de ikke har joggebukse.

Gammel 26-11-13, 10:10   #71
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Neida, jeg vet at det finnes mellomting, altså.

Gammel 26-11-13, 10:24   #72
Kiwi
Glad i frukt

Kiwi sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Kiwi er litt kulKiwi er litt kulKiwi er litt kul
Standard

Klær med flekker brukes til hverdags, hvis ikke flekkene er veldig store og stygge. Hullete klær kastes som regel. Hvis hullene er veldig små, og jeg klarer å tråkle dem med nål og tråd, kan det hende de kan brukes. Hverdagsklærne til førsteklassingene kjøpes som regel på H&M og lignende butikker, og jeg synes ikke det er krise om en bukse til kr 99,- med hull i må kastes.

Gammel 26-11-13, 10:59   #73
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Vi bruker de opp.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-13, 11:57   #74
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har 2 tenåringsjenter, som sjelden går i joggebukse utenfor huset, også har vi minsten på 9 som alltid går i joggebukse utenfor huset. Han har bare på seg annen bukse hvis det er noe spesielt som bursdag eller selskap eller markering på skolen eller noe. Det er ikke mulig å få på han annet enn joggebukse ellers. Det er greit for meg så lenge joggebuksa er hel og noenlunde ren. Gamle flekker (som ikke går vekk i vask)bryr meg ikke så lenge det ikke er en veldig synlig og stygg flekk da. Er det hull blir den kastet, jeg orker ikke bruke tid på å lappe. Nå er de som oftest utslitt når de er blitt hull i, og da kan de kastes.

Men jeg stusser litt over de av dere som "tenker sitt" og mener at man ikke kan gå i joggebukse på skolen. På skolen til guttungen er det minst 30 prosent av barna som har joggebukse på seg på en vanlig dag. Er det liksom ikke "fint nok" eller hva er greia?

Om vinteren bruker vi janus sin ull joggebukse forøvrig, det er jo heller ikke "fint", men fantastisk praktisk da, på med boblebukse og klar for leking på et blunk. Og behagelig både inne og ute.

Sist redigert av Erica : 26-11-13 kl 12:31.
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-13, 12:08   #75
Nima
Stadig innom

Nima sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nær Bergen
Nima er populærNima er populærNima er populær
Standard

Her hos oss er faktisk joggebuksebrukerne i overtall. Ja på ungdomsskolen også, men der er det gjerne mer type umbro og adidas. Jeg hverken Tenker Mitt eller himler med øynene over en ungdom i joggebukse. Da skulle det blitt mye himling og tenking i løpet av dagen, gitt. Ser både jenter og gutter i joggebukser, også på sentrumsskolene.

Nima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-13, 12:13   #76
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis læraren er av oppfatninga at man "sjølvsagt ikkje bruker joggebukse på skulen" og det kommuniserast som like "sjølvsagt" i ein skulesituasjon som på forum, så kan det jo hende det følast ugreitt for dei som eventuelt gjerne skulle brukt det.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-13, 12:17   #77
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg syns jo også at joggebukse er et ganske sjaskete plagg, og bruker ikke treningstøy selv annet enn hjemme og på/til/fra trening (jeg henter dog barn ofte i treningstøy, fordi jeg løper fra jobb). Men jeg har dels av prinsipp, dels latskap funnet ut at det er utenfor det jeg vil tvinge gjennom med ungene. Litt for mye smakspoliti. Jeg tipper de sosialiseres etter hvert. De vet at jeg syns det er sjaskete, da. As if it mattered.

Gammel 26-11-13, 12:25   #78
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Jeg har aldri sagt noe annet om klær til mine elever enn at man tar yttertøy av inne, klær seg etter været og har varmt tøy på utedager.

Gammel 26-11-13, 13:39   #79
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg ville blitt veldig overrasket over om lærerne her inne fritt og uhemmet øste ut av seg til foreldrene alt de tenker høyt om her inne.

"Hva? Din slubbert! Joggebukser på skolen! Fy skam! FOR noen sjaskete foreldre!"
"FOR noen foreldre du har som sender loff med sjokopålegg med deg på skolen!"
"Det høres utrolig teit ut når du sier sjøtt og ikke kjøtt!!"
"Ungdommen du til dags! For ikke å snakke om foreldrene deres!"

:Parafraserer:

Gammel 26-11-13, 13:47   #80
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg ville blitt veldig overrasket over om lærerne her inne fritt og uhemmet øste ut av seg til foreldrene alt de tenker høyt om her inne.

"Hva? Din slubbert! Joggebukser på skolen! Fy skam! FOR noen sjaskete foreldre!"
"FOR noen foreldre du har som sender loff med sjokopålegg med deg på skolen!"
"Det høres utrolig teit ut når du sier sjøtt og ikke kjøtt!!"
"Ungdommen du til dags! For ikke å snakke om foreldrene deres!"

:Parafraserer:

Næh, eg tenkjer at hvis ein ikkje synest det det er noko problem å skrive at unger "sjølvsagt" ikkje går med joggebukser på skulen etter at fleire har skrive at deires born bruker denslags, og at dei "tenkjer sitt", så veit eg jo ikkje korleis antennene fungerer i andre settingar?

Sist redigert av Maverick : 26-11-13 kl 14:32.
Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:30.