Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Julaftendilemma

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-11-13, 10:09   #61
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julaftendilemma

Det er jo verdt å ha i bakhodet at om man har et så sterkt forhold til egen jul at man gråter etter å ha feiret den anderledes, så kan det gjelde for dem som kommer på besøk også. Så kompromisse syns jeg man kan (og bør), men ikke finne seg i frekkheter.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-13, 10:11   #62
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har man et så sterkt forhold til julefeiring at man gråter hvis noen åpner pakkene for fort, spiser svineribbe i stedet for lutefisk, eller ikke går rundt juletreet, bør man snarest oppsøke en psykolog, tenker jeg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-13, 10:13   #63
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg hadde ikke invitert!
Men om samvittigheten blir for tung å svelge, syns jeg du skal invitere og være helt tydelig på premissene. Og gitt dem muligheten til å takke nei dersom det blir for vanskelig å forholde seg til.

Gammel 06-11-13, 10:21   #64
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er jo verdt å ha i bakhodet at om man har et så sterkt forhold til egen jul at man gråter etter å ha feiret den anderledes, så kan det gjelde for dem som kommer på besøk også. Så kompromisse syns jeg man kan (og bør), men ikke finne seg i frekkheter.

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Har man et så sterkt forhold til julefeiring at man gråter hvis noen åpner pakkene for fort, spiser svineribbe i stedet for lutefisk, eller ikke går rundt juletreet, bør man snarest oppsøke en psykolog, tenker jeg.

Nettopp.

Jeg synes mange i denne tråden virker veldig egoistiske. Det er meg, mitt og mine tradisjoner som er det eneste rette, og det gir meg en uggen følelse. Når vi har gjester ønsker vi at de skal føle seg velkommen. Derfor legger vi tilrette for å kompromisse, men vi legger selvfølgelig ikke alle våre egne tradisjoner til side.

Jeg klarer ikke å se hva som gjør at julaften blir ødelagt ved å spise en time tidligere eller senere enn vanlig.

Når det gjelder gaveutdelingen skjønner jeg at det er dumt hvis alle andre opplever at svigermor tar overhånd og stresser for mye. Det jeg ikke skjønner er hvorfor dette ikke kan forklares til svigermor på forhånd. "I år ønsker vi å ta det roligere ved utdeling av gaver. Fint om du lar meg/mannen/barna styre utdelingen i år."

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-13, 10:23   #65
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juleaftendilemma

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Svigermor ER et barn.

Og barn må oppdras til å lære at i andres hus er det andre enn dem selv som bestemmer. Jeg synes du skal benytte anledningen til å belære svigermor litt, på en fin og tydelig måte, ellers så vil du jo bare møte på den samme problemstillingen ved senere julaftener. Litt surmuling kan du forvente, men neste gang går det bedre.

Og så er det vel mulig å snakke med svigers om hva de foretrekker; en julaften på dine premisser, eller en julaften bare de to sammen. Det å snakke sammen er en fin ting.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-13, 10:48   #66
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det høres jo ikke ut som om svigermor hygger seg heller, på julaften? Er hun tilsnakkendes? Altså, går det an å få henne for seg selv ved kjøkkenbordet over en tekopp en kveld og snakke om løst og fast og så komme inn på julen? Der du sier at "du, så hyggelig det var i dag, med hverdag og ro og fred. Nå nærmer jo jula seg, og da er det lett at det blir litt masete. Hehe. Jaja, neinei. Det er en ting jeg har tenkt på, akkurat på julaften, da virker det som om du er litt oppjaget? Vanskelig for å finne roen etter adventen? Det henger kanskje igjen etter da barna bodde hjemme? Hehe. Nå skal du høre..."

Men det er jo ikke alle man kan snakke med, selvsagt. Men hvis du forventer at hun skal skjønne hva du vil og hvor viktig det er for deg, og helt av seg selv, så er det litt mye forlangt.

Gammel 06-11-13, 10:55   #67
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tenker at svigermor er av den generasjonen som stresser i sånne sammenhenger, de er vant til å gjøre alt selv uten at mannen hjelper til og med små barn som maser etc..samtidig som alt skal være "perfekt". Hun har kanskje ikke lagt av seg dette. Er det mulig å ta en rolig prat med henne der du sier at du ikke ønsker at julaften skal være stress og mas, men at du vil at alle tar seg god tid og har en avslappet tone? Være veldig tydelig og ta litt styringen selv mht middag og gaveåpning. Og jeg synes svigerfar kan få legge seg på sofaen mens man rydder av middagsbord etc og så sier man fra tydelig når gaveåpningen starter og at det skal foregå i ROLIGE former.
Men jeg vet jo at det er lettere sagt enn gjort i forhold til slike relasjoner.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-13, 11:00   #68
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er også åpen for en viss tilrettelegging om jeg skulle fått gjester som hadde veldig sterke ønsker i forbindelse med julaften. De gangene vi har faren min på besøk, har vi ikke rødvin eller juleøl til middagen, siden han er alkoholiker. Og om noen følte at det ikke ble jul uten riskrem, så skulle jeg alltids lagd det i tillegg til den desserten vi pleier å ha, liksom. Men at voksne gjester MÅ spise på et bestemt klokkeslett, og styre gaveåpningen slik at den blir en stressende seanse som ikke er hyggelig for noen, det har jeg rett og slett ikke så veldig stor forståelse for.

De få gangene jeg har feiret jul hos svigerfamilie, har jeg fulgt deres opplegg og spist den maten som ble servert uten å grine, selv om det var temmelig annerledes enn det jeg pleier å ha hjemme. Det hadde virkelig ikke falt meg inn å be om noen spesialbehandling eller egen mat.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-13, 11:55   #69
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Når det gjelder gaveutdelingen skjønner jeg at det er dumt hvis alle andre opplever at svigermor tar overhånd og stresser for mye. Det jeg ikke skjønner er hvorfor dette ikke kan forklares til svigermor på forhånd. "I år ønsker vi å ta det roligere ved utdeling av gaver. Fint om du lar meg/mannen/barna styre utdelingen i år."

Jeg tenker at man er relativt heldig om alle man kan tenkes å måtte feire jul sammen med er mottakelige for den type innspill, og tar dem til etterretning. Det er jo gjerne etter å ha forsøkt mer diplomatiske kanaler, uten hell, år etter år, at sånne innlegg som Taiens hovedinnlegg blir skrevet?

Gammel 06-11-13, 11:57   #70
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, jeg oppfatter vel også Taien som en litt konfliktunngående person som helst ikke vil ta denne tyren ved hornene men helst vil at svigermor skal skjønne dette selv, etter myke hint?

Gammel 06-11-13, 12:04   #71
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg heller litt imot der jeg også. Men så gir jeg så lett etter når de kommer med "krav". (Som ikke er direkte krav, men sutringer som er verre enn direkte krav.)

Hun tar bare over. Hvis hun syns det går for sakte, så tar hun over og haster på ungene.

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg tenker at man er relativt heldig om alle man kan tenkes å måtte feire jul sammen med er mottakelige for den type innspill, og tar dem til etterretning. Det er jo gjerne etter å ha forsøkt mer diplomatiske kanaler, uten hell, år etter år, at sånne innlegg som Taiens hovedinnlegg blir skrevet?

Jeg hang meg opp i at de ikke kommer med direkte krav, men sutrer. Da tenker jeg som så at det også er tolking i bildet her og at man selv ikke har gitt klare beskjeder. Hvis man derimot ikke blir hørt når man gir klare beskjeder så oppfatter jeg det som krav, ikke sutring.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-13, 12:40   #72
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg skjønner at det blir ukoselig med en kaotisk gaveåpning - især når dere ikke er mange at det faktisk kan gjøres i sømmelige former slik at man får tid til å se hva hver enkelt får, og glede seg over spenningen ved å åpne sammen. Her opplevde jeg at det ble et åpningsrace uten like det første året vi feiret med svigerfamilien. Svigerforeldrene mine har jo barn i godt spredt alder, og yngstemor, svigerinna mi, var da kun 8 år, og utrolig annig etter å få åpne gavene, og syns nok det kunne ta sin tid når det kom ytterligere 3 barn som også fikk mange gaver (+ vi foreldrene). Så hun hentet ny gave omtrent rett etter at vi hadde fått den forrige i fanget, og før jeg fikk sukk for meg (hadde jo baby som ble ammet det året), var alle barnas gaver åpnet uten at jeg hadde fått med meg hvem som hadde fått hva (litt greit når man skal håndtere eiekonfliktene etterpå, og ikke minst takke for gavene) eller fra hvem. Da vi skulle feire hos dem igjen året etterpå ga jeg beskjed om at det hadde vært hyggeligere om de bremset gaveutdelingen noe slik at man kunne få med seg hva som ble pakket opp, og det tok de hensyn til. Så om du ikke har forsøkt å si det rett ut (husker ikke fra tråden), Taien, hadde jeg gjort et nytt forsøk på å si ifra om at det ikke er nødvendig å åpne gavene så fort. Om hun syns det er stress at det tar for lang tid kan hun jo lene seg tilbake og ha en pause i sin åpning av gaver, om så var

Sist redigert av Odelia : 07-11-13 kl 01:15.
Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-13, 12:47   #73
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg er enig med Java, og synes man godt kan gi og ta litt. Jeg hadde hatt null problemer med å spise til et annet tidspunkt enn vi pleier og å bli irritert fordi svigerfar trenger en hvil på sofaen kan jeg ikke begripe (jeg måtte ha meg en liten blund før gaveåpningen de to julaftene jeg var høygravid, og jeg hadde fått bakoversveis om noen hadde blitt sur pga dette).
Derimot hadde jeg ønsket å holde på tradisjonen om å åpne gavene én og én og bruke god tid (barna våre er så små at de får holde på litt i eget tempo og trenger ikke vente på tur i like stor grad, men heller ikke rive opp alle på en gang da, de leker gjerne litt med lekene innimellom gaveåpningen og da kan vi voksne skravle litt, åpne en gave eller to hver osv).

Det blir ikke så hyggelig julaften for noen hvis alt svigermor foreslår skal slås ned på. Jeg hadde valgt mine kamper med omhu, noe er sikkert viktigere enn andre ting. Og jeg hadde definitivt avtalt med mannen at han bryter inn og sier "vi har lyst til å bruke god tid på gavene og åpne dem én og én" eller noe lignende hvis svigermor begynner å ta over.

Gammel 06-11-13, 12:54   #74
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Tja, jeg oppfatter vel også Taien som en litt konfliktunngående person som helst ikke vil ta denne tyren ved hornene men helst vil at svigermor skal skjønne dette selv, etter myke hint?

Sist svigermor og svigerfar feiret her så sa jeg fra i klartekst under gaveåpningen at "Nå syns jeg det går for fort, jeg vil gjerne ha kontroll på hva ungene får. Kan vi ta det litt roligere?" Svaret vi fikk da var "Men det er jo så mange gaver, du må huske at vi er så gamle vi. Vi orker ikke sånt styr så lenge."

Det er jo ikke snakk om at "jeg gråter" over å ikke få feire julen på min måte, men jeg ønsker at ungene mine skal få oppleve jul uten stress og mas.

Flere av dere skriver at svigerfar bør få kunne legge seg nedpå, men hvis dere leser det jeg skriver så ser dere at det vil han ikke! Han VIL ikke legge seg nedpå når han er her på besøk, men etter en halvtime sukker og stønner han og når vi tilbyr sofa/seng/osv så får vi et klart nei til svar.

Jeg håper dere finner en løsning også Odelia. Du gjør så mye for å hjelpe alle rundt deg, nå er det jammen på tide at folk gir litt tilbake til deg! (Kjenner jeg blir litt ilsken på dine vegne.)

Gammel 06-11-13, 12:57   #75
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Jeg er enig med Java, og synes man godt kan gi og ta litt. Jeg hadde hatt null problemer med å spise til et annet tidspunkt enn vi pleier og å bli irritert fordi svigerfar trenger en hvil på sofaen kan jeg ikke begripe (jeg måtte ha meg en liten blund før gaveåpningen de to julaftene jeg var høygravid, og jeg hadde fått bakoversveis om noen hadde blitt sur pga dette).
Derimot hadde jeg ønsket å holde på tradisjonen om å åpne gavene én og én og bruke god tid (barna våre er så små at de får holde på litt i eget tempo og trenger ikke vente på tur i like stor grad, men heller ikke rive opp alle på en gang da, de leker gjerne litt med lekene innimellom gaveåpningen og da kan vi voksne skravle litt, åpne en gave eller to hver osv).

Det blir ikke så hyggelig julaften for noen hvis alt svigermor foreslår skal slås ned på. Jeg hadde valgt mine kamper med omhu, noe er sikkert viktigere enn andre ting. Og jeg hadde definitivt avtalt med mannen at han bryter inn og sier "vi har lyst til å bruke god tid på gavene og åpne dem én og én" eller noe lignende hvis svigermor begynner å ta over.

Hvor i himmelens navn står det at jeg er irritert på at svigerfar trenger en hvil?! Det jeg er irritert over evnt er at han ikke tar imot tilbudet vi gir om å få strekke seg ut litt.
Du trenger ikke fremstille meg helt ufølsom, det er liksom en grunn til at jeg sitter med dette "dilemmaet".

Gammel 06-11-13, 13:02   #76
tjolahopp
Erfaren

Medlem siden: Nov 2011
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvor i himmelens navn står det at jeg er irritert på at svigerfar trenger en hvil?! Det jeg er irritert over evnt er at han ikke tar imot tilbudet vi gir om å få strekke seg ut litt.
Du trenger ikke fremstille meg helt ufølsom, det er liksom en grunn til at jeg sitter med dette "dilemmaet".

Jeg oppfatter deg i hvert fall ikke ufølsom, snarere litt for samvittighetsfull og en som gjerne vil gjøre alle til lags.
Det er bare ikke lett å få til.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-13, 13:03   #77
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes at svigerfar er veldig vrang da som insisterer på å ta seg en lur, men den må være hjemme.
Og jeg hadde brukt det som et forhandlingskort.

Om mannen din er en tassaladd i dette så hadde jeg ringt svigers og sagt dette
"Hei, ønsker dere at vi skal feire jul sammen? Det hadde jo vært hyggelig.
Hvordan skal vi få det til? Dere vil ha middag kl 17 fordi svigerfar vil ta en lur og han vil bare sove hos dere? Det er greit, det kan vi gi oss på. Men til gjengjeld så insisterer jeg på at vi bruker god tid på pakkene. Om det dermed gjør at dere ikke rekker hele gaveutpakkingen, og må gå halveis, så får det faktisk være. Vi kan sørge for at deres pakker blir pakket ut mens dere er der.

Går det an? Kan vi gjøre det sånn?"

Gammel 06-11-13, 13:06   #78
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke du er ufølsom, men jeg tror du trenger å morske deg litt til og si ifra på en direkte måte. Det er eneste måte å finne ut om dere kan ha en julefeiring sammen som er ålreit for alle. Og om svigers ikke er med på det i det hele tatt, så får du tørre å leve med at de blir sure.

Dersom folk er av den vrange sorten, så har man to alternativ: La de styre på, og så får man la være å bli sur av det selv, eller nekte dem det og tåle at de blir sure på deg.

Er de greie, så kan man komme til et kompromiss.

Gammel 06-11-13, 13:07   #79
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Det var lurt!

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-13, 13:07   #80
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg synes at svigerfar er veldig vrang da som insisterer på å ta seg en lur, men den må være hjemme.
Og jeg hadde brukt det som et forhandlingskort.

Om mannen din er en tassaladd i dette så hadde jeg ringt svigers og sagt dette
"Hei, ønsker dere at vi skal feire jul sammen? Det hadde jo vært hyggelig.
Hvordan skal vi få det til? Dere vil ha middag kl 17 fordi svigerfar vil ta en lur og han vil bare sove hos dere? Det er greit, det kan vi gi oss på. Men til gjengjeld så insisterer jeg på at vi bruker god tid på pakkene. Om det dermed gjør at dere ikke rekker hele gaveutpakkingen, og må gå halveis, så får det faktisk være. Vi kan sørge for at deres pakker blir pakket ut mens dere er der.

Går det an? Kan vi gjøre det sånn?"

Vet du, det syns jeg var en god idé. Det tror jeg jammen jeg vil prøve og se hva hun sier.
Som jeg sier så ER egentlig svigermor ei grei dame, men på julaften blir hun et stressa monster.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:49.