Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?
Så lenge ikke tradisjonen har satt seg skikkelig så skjønner jeg at noen misliker Halloween. Jeg tenker at den dagen vi har klare kjøreregler for hvem som skal gå, når vi skal gå og hvem vi skal gå til, så blir dette en bra dag. Jeg merker jo allerede nå at det begynner å sette seg litt mer - vi vet hvilke hus vi kan gå til, alle barna går i ca. samme tidsrom, og de fleste gjør litt mer ut av ettermiddagen og kvelden.
Om noen år er det sikkert blitt sånn at de som er "med" vet at de skal ha lys utenfor, de andre skrur av utelampene. Sånn er det hos oss allerede, og det var mange småtasser i husene vi var innom som syns det var superduperstas med besøket. Vi var stort sett bare innom de som hadde utelys (og stort sett også gresskar) og vi gikk i samme tidsrom som "alle andre".
I noen hus var det større barn og voksne som hadde kledd seg ut og mannen fortalte om flere pappaer i klassen som hadde kule kostymer og skumlet de knask og knepende barna skikkelig, til stor forlystelse for liten og stor. Flere av barna hadde tenkt ut morsomme "knep" (ikke eggekasting, men synging eller "skremming") og vi møtte ikke en eneste surpomp. Det var så gøy!
|