Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?
Den artikkelen var fin, Taien.
Jeg ser at ei bekjent på FB, som tidligere i dag har øst edder og galle over hele Halloween-tradisjonen, mens hun gjemte seg inne med lysene av (samtidig som hennes egne barn var ute på knask eller knep, for de syntes jo det var så gøy...) - nå legger hun ut lenker om hærverk og eggkasting, som bevis på hvor skrekkelig denne nye dilla er.
Ja, hærverk og eggkasting er noe dritt, og det skal ikke forekomme overhodet. Men jeg syns det er så trist at fokuset dermed rettes mot de få drittungene i ymse alder som klarer ødelegge gleden for alle de hundre- og tusenvis av barn som virkelig ser fram til Halloween, gleder seg over å kle seg ut og feire dagen med venner.
Jeg har sjøl hatt 42 små monstre og hekser på døra i kveld. Alle kom i løpet av en liten halvannen time. Veldig mange hadde en forelder på sånn passe respektfull avstand, og jeg kunne vinke diskret til mang en nabo, mens jeg skrøyt av hvor skumle avkommet deres var.
Alle ungene som har vært på døra i kveld, de har vært hyggelige, blide, høflige - alle har takket pent for seg, før de gikk videre. Jeg nekter å tro at jeg er den eneste som sitter igjen med dette hovedinntrykket.
Jeg var sjøl en av de som syntes Halloween var noe tull da det kom, men søren ta. Det er kommet for å bli, guttungen min, og hans venner gleder seg og planlegger i måneder - han sukket henført ved leggetid: "åh... Nå er Halloween over... Jeg gleder meg til neste år allerede."
If you can't beat them, join them... (Det blir i hvertfall en mye hyggeligere dag om man spiller litt på lag.)
Det er en gang i året - det store flertallet av Halloweenfeirende barn og unge oppfører seg eksemplarisk. Jeg tror mye handler om å snakke med ungene i forkant - prente inn dos og don'ts til de skjønner poenget. Ha gjerne en liten oversikt over vennegruppa. Jeg ga sjøl min sønn grei beskjed om at ja, han skal få lov å gå med A og B dersom han vil, men da kommer jeg til å tagge bak for å passe på. (Fordi jeg kjenner A og B og veit at de i tospann kan være høyst interessante og dermed trenger voksentilsyn.) Det ble til at sønnen min i stedet gikk med en kamerat som ble "importert" for anledningen. Disse i tospann er jeg trygg på oppfører seg, så de fikk lov å gå på egenhånd - under streng formaning, ring kun på hos de som tydelig viser de vil ha besøk.
Noen få idioter som ikke har folkeskikk skal søren ikke få lov å ødelegge gleden for alle i flertallet som veit å oppføre seg.
Sist redigert av Inagh : 01-11-13 kl 09:53.
|