Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-13, 14:30   #21
Effie
wizzzard

Effie sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 1
Effie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populær
Standard

Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?

Me har akkura gått gjennom for å finne ut kva me kan kutte her, for denne månaden har det vore heilt skrapa, og til og med bufferkontoen er omtrent lik null.

Me har filmpakke hjå canal digital, den kan eg godt klare meg utan, men effiemannen vil gjerne ha om me klarar. Me et middag (nesten) kvar dag, ingenting fancy men rimelig og grei mat. Et aldri ute, går på kino ein gong i året (i år blir det Hobbiten ), reiser ikkje på ferie. Det dyraste unødvendige hjå oss er hundane... Dei er så viktige for kvardagstrivselen så det sitter langt inne å kutte ut, men venter litt med å gå fleire kurs og slikt til me kjem ovanpå att. Det er nesten tomt for hundemat men me har ein del kjøt i frysen dei kan få fram til neste lønning så det går greit.

Ellers brukar eg denne månaden briller i staden for å kjøpe linsevæske sidan det var tomt. Går utan lyd på øyra når eg går tur, fordi øyreproppane er øydelagde og eg vil ikkje kjøpe nye akkurat no. Strikker julegåver av restegarn, klipper luggen sjølv, og makar sokkar i staden for å kjøpe nye. Så eg har egentlig alt eg treng.

Gammel 23-10-13, 14:33   #22
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aftenposten hadde nok røket, forresten, i hvert fall i ukedagene.

Gammel 23-10-13, 15:32   #23
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv

Cumulus sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi lever i utgangspunktet veldig sparsommelig. Det er sjelden vi går ut og spiser og kafe er vi aldri på. I helgene er vi i skogen og på lekeplasser, og klær til barna arves eller kjøpes brukt. Kjøper sjelden klær til meg selv utenom det nødvendige. Feriene går til hytta, og koster ingenting. Men jeg reiser til syden en gang i året pga sykdom, så jeg måttet kuttet det. Og så måtte vi vært enda flinkere til å spise billig, strengene med ukeshandlingen og kjøpt mindre lørdagsgodis og ting på polet. Og så måtte vi kuttet Aftenposten og kanskje revudert/endret på alarm og nettabbonnementet vårt.

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-13, 15:38   #24
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

- Abonnementer på bøker, blader og aviser.
- Luksus som hudpleie og frisør (frisør inntil ett visst punkt riktignok)
- Bedre innkjøpsplanlegging på mat.
- Ingen kino/bowling etc.
- Stramt budsjett på klær.

Alt av ekstra hadde blitt lagt i en reisekasse, så jeg hadde hatt ett lyspunkt i året å se frem til.

Gammel 23-10-13, 15:42   #25
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det som hadde røket hos oss var: dyr kaffe og en del kafébesøk (i verste fall alle), alle medieabonnementene mine (både virituelle og fysiske - type aviser, tidsskrifter, netflix), noe kleskjøp, treningsabonnement (jeg trener gjerne ute), snop på kino (jeg hadde nok holdt på selve besøket, om mulig, det er noe vi setter stor pris på alle sammen). Jeg hadde gått igjennom telefonabonnementer, internettabonnement og kabelabonnement, og sett om det kunne løses på en billigere måte. Jeg hadde også gått igjennom kviteringer og vurdert hva som kunne kuttes uten at det gikk ut over livskvaliteten. Og så ville jeg begynt å lage matpakke. Dyre ferier hadde også røket, og jeg hadde vurdert om jeg kunne kuttet strøm- og bensinutgifter på en eller annen måte.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-13, 15:52   #26
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg jobber kun 50%, så vi forsøker å holde forbruker relativt lavt. Vi burde nok sikkert revurdert kabel-TV- og internettabonnementer, for der går det ufattelig mye pr. måned (1000 kroner, tenker jeg). Cmore kunne jeg utmerket vært foruten, men mannen bruker det til å se Tippeligaen. Ellers abonnerer jeg på Morgenbladet, men har liten tid til å lese, så det burde egentlig vært kuttet, men det sitter langt inne.

Ellers så er vi ikke så ille, men det går nok litt i hverdagsluksus, grei vin i helgene, litt øl, godteri osv. Min personlige last er dyr kosmetikk, men der forsøker jeg å holde en edruelig profil, i hvertfall ift. forutsetningene. Vi bruker ca. null på uteliv; kafébesøk, kino osv, så der er det ingenting å spare, og jeg er knapt villig til å senke standarden på matbudsjettet. Jeg baker alt brød vi spiser, og lager nesten all mat fra bunnen av, og ingenting går til spille, så samvittigheten på det området er relativt ren.

Klær til oss voksne kjøper vi ikke i noen særlig grad, og der forsøker vi å tenke behov, framfor lyst.

Gammel 23-10-13, 15:56   #27
Galathea

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har spareregime ut året pga midlertidig lav inntekt.

Vi ukeshandler for å minimere antall butikkbesøk, går ikke på cafe eller spiser sushi, ingen nye kleskjøp til oss voksne og heller ikke noe til huset. Drar i svømmehallen heller enn på badeland. Ikke vin/øl/snop. Har kjøpt en del klær/utstyr til ungene brukt, og solgt unna litt også, det gikk ca opp i opp så vi slapp unna de store utgiftene som vanligvis kommer med høst/vinter.

Jeg dropper kantina og tar med matpakke.
Tur på byen med jentene skjer en gang i skuddåret, så det prioriteres denne måneden til tross for dårlig råd. Abonnement på avis har vi redusert til kun lørdager. Sykler i stedet for å ta bussen.

Julegavene vet jeg ikke helt hva vi skal gjøre med. Sitter langt inne å være gnien der. Heldigvis skal vi feire jul hjemme i år, så vi sparer flybilletter tur/retur x4.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-13, 16:13   #28
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville fulgt Stein Erik Hagens spareråd:

• bytte ut restaurantbesøk og indrefilét med ferdigpizza
  • ikke bytte ut hele skjorten, men sende den til England for å bytte snipp

Gammel 23-10-13, 16:24   #29
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Særlig det siste rådet er jo en moderne klassiker!

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-13, 16:32   #30
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Særlig det siste rådet er jo en moderne klassiker!

Jeg synes det er rørende klokt.

Gammel 23-10-13, 16:40   #31
Vind
Erfaren

Vind sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Vind er populærVind er populærVind er populærVind er populær
Standard

Vi har levd på en inntekt for ikke så lenge siden, og det henger ennå i. Vi har spart inn på alt det selvfølgelige; restaurant, kantine, frisør og hudpleiestæsj, klesinnkjøp, ferier, medieabonnement, kino o.l, møbler og interiørting, treningsmedlemskap, vaskehjelp, gadgets, snacks og " luksusmat".
Og vi har byttet til billigere bil, forsikringer, huslån osv.

Hvis vi må kutte mer nå, så er det litt å hente på matbudsjettet. Vi kjøper sunn mat og mye grønt, men vi kunne valgt billigere mat, og kuttet ut snop. Ellers så er det potten fritidsaktiviteter for barn som er stor, og den er jo ikke livsnødvendig. Allikevel er det det siste som ryker hos oss. Jeg vil at barna skal kunne være med fritidsaktiviter med vennene, og jeg vil at de skal kunne bli med venner på kino og bowling, så den posten er nærmest fredet hos oss. ( og med tre etterhvert ganske store barn så er den posten ganske stor....Vi voksene er så å si aldri på kino eller ute på tur.)

Vind er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-13, 16:50   #32
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Vi har nok endel å gå på mtp. å planlegge handlingen bedre. Det blir lett endel ekstra når man handler ofte. Og vi (jeg) kunne kuttet ut brus. Og jeg har strengt tatt de klærne jeg trenger.
Ellers tenker jeg at ferier er sånt som vi bruker penger på ettersom hva vi har.
Jeg har med matpakke, klipper nesten aldri håret, farger det hjemme, har ikke vaskehjelp, sykler til jobb 7 måneder i året.
Vi kunne sikkert brukt bilen mindre.
Joda, det ville vært noe å spare dersom det var nødvendig.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-13, 17:49   #33
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Mye å spare på å kutte ut lunsjen og kaffebarer. Både jeg og mannen bruker mye på det.

Vi har høye faste utgifter. Så om det hadde blitt et drastisk fall i faste inntekter måtte vi ha solgt hytta og/eller kvittet oss med en av bilene.

Gammel 23-10-13, 17:55   #34
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Vi ville ha sagt opp alarmen, spart inn på mat ved å ha mye mindre påleggutvalg, kjøpt mindre ekslusive matvarer, bakt mer selv, kjørt mindre bil, generelt shoppet mindre, kjøpt billigshampoer, billige kremer og slikt. Vi ville vurdert treningssenteravtaler, trent hjemme/ute istedet, sagt opp avisene og bladabonnement. Til sist ville støtte til veldedige forhold måtte stoppes en periode, hvis det trengtes. (Fast 7-800 pr mnd).

Gammel 23-10-13, 18:28   #35
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har bare lest HI.

Vi har ikke dårlig råd, men i perioder bortprioriterer vi en del i hverdagen som jeg ser andre tar som en selvfølge. Vi "må" gjøre det fordi vi prioriterer mange og dyre ferier. Det som ryker først her er klær til voksne, kino, restaurantbesøk og ofte kafebesøk, frisør, interiørstæsj og alt som vi egentlig KAN kutte på. Mat, bensin, klær til barna, kontinenter og slike ting må betales uansett. Vi har aldri kuttet ned på god mat, tror jeg. Det føles liksom nødvendig.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-13, 18:34   #36
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Treningsmedlemsskap og Netflix o.l. måtte vel ryke først, tenker jeg. Billigere mat kunne vi sikkert også fått til, og mindre shopping, selv om vi absolutt ikke er så ille på det området.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-13, 18:38   #37
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Mat, bensin, klær til barna, kontinenter og slike ting må betales uansett.

Ja, Oceania er ikke gratis.

Middagsplanlegging og 'nuftig bruk av restemat er et fantastisk sparetips. Mannen sparte skremmende 1400 på en mnd ved å ta med seg restemat til lunsj.

Gammel 23-10-13, 18:39   #38
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Ja, Oceania er ikke gratis.

Middagsplanlegging og 'nuftig bruk av restemat er et fantastisk sparetips. Mannen sparte skremmende 1400 på en mnd ved å ta med seg restemat til lunsj.

Ooops! Kontingenter. Kontinenter er blant det vi faktisk prioriterer.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-13, 18:40   #39
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har kuttet 99% av all kantinebruk, og sparer nok fort en tusenlapp i måneden bare på det. Maten var ikke noe god uansett, og nå kjøper jeg heller en vaffelplate og brus innimellom, i stedet for noe hver eneste dag. Jeg har frukt, knekkebrød og pålegg stående i kjøleskapet på jobb, og spiser det til lunsj.

Gammel 23-10-13, 19:19   #40
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg hadde kuttet tv abbonement og heller klart oss med nett-tv og netflix. Og nedjustert hastigheten på Internett kanskje.

Ellers hadde jeg nok kunnet klare meg uten noe nye klær og dyr selvpleie i et halvt år.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:42.