Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Helseattest når man søker jobb?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-06, 12:07   #1
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Helseattest når man søker jobb?

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Jeg leverte vitterlig helseattest da jeg fikk min første lærerjobb. Helseattest, politiattest og pirképrøve. Ja, og vitnemål og andre attester.

Jo men det var vel helseattest på at du ikke hadde tuberkulose? Ikke om du hadde hatt andre sykdommer.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 13:02   #2
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Jo men det var vel helseattest på at du ikke hadde tuberkulose? Ikke om du hadde hatt andre sykdommer.

Det husker jeg virkelig ikke. Det er lenge siden 1999.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 13:29   #3
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶

Silence sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er ikke noe for helseattester, med mindre det går direkte på ting som kan gå utover sikkerheten ved arbeidsplassen. (F.eks helseattest for sjømenn.)

Men om man får et spørsmål om helse på et intervju, og kommer med en løgn - så legger man et dårlig grunnlag for forholdet til arbeidsgiver.

Jessica som har stått på ved siden av alvorlig sykdom, tenker jeg at det teller positivt.

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 13:48   #4
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jill, her.

Jeg er ikke noe for helseattester, med mindre det går direkte på ting som kan gå utover sikkerheten ved arbeidsplassen. (F.eks helseattest for sjømenn.)

Men om man får et spørsmål om helse på et intervju, og kommer med en løgn - så legger man et dårlig grunnlag for forholdet til arbeidsgiver.

Jessica som har stått på ved siden av alvorlig sykdom, tenker jeg at det teller positivt.

Ettersom denne tråden har gått sin gang så har jeg tenkt............

Jeg tror at dersom man drar fram at man har vært syk eller er syk, men gjør det på en positiv måte, altså ikke sutrer, men viser positivitet og tro på egne evner så vil det telle positivt. Nå har jeg i perioder vært aktiv i speiderbevegelsen og det teller i denne sammenhengen også. Jeg har inntrykk av at arbeidsgivere er opptatt av hvilke ekstra ressurser de får gjennom å ansette akkurat deg. Særlig der man jobber med mennesker. Utdanning alene sier ikke noe om hvilke ressurser du sitter på......

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 14:30   #5
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶

Silence sin avatar

Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ettersom denne tråden har gått sin gang så har jeg tenkt............

Jeg tror at dersom man drar fram at man har vært syk eller er syk, men gjør det på en positiv måte, altså ikke sutrer, men viser positivitet og tro på egne evner så vil det telle positivt. Nå har jeg i perioder vært aktiv i speiderbevegelsen og det teller i denne sammenhengen også. Jeg har inntrykk av at arbeidsgivere er opptatt av hvilke ekstra ressurser de får gjennom å ansette akkurat deg. Særlig der man jobber med mennesker. Utdanning alene sier ikke noe om hvilke ressurser du sitter på......

Du er inne på noe veldig viktig her.

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

(...)
Personer som Kirsebær går en tøff tid i møte, og må nok overbevise ekstra i form av attester, referanser og annet som kan bevise høy arbeidsvilje. Og jeg tror ikke dette vil endre seg før samfunnet tar en større byrde av sykepengene fra arbeidsgiverne.

Gikk jeg glipp av noe i diskusjonen her? Hvor kom Kirsebær inn? Er det fra en annen diskusjon her inne?

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-06, 16:39   #6
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Jeg måtte levere helseattest da jeg begynte i barnehagen og denne var utenom pirqueprøven.
Da jeg var hos legen ville han først begynne å veie meg og snakke om sykdomshistorien min, men der satt jeg foten ned. Min arbeidsgiver har da ingenting med hvor mye jeg veier eller hvilke sykdommer jeg har hatt!

Jeg fikk han til å skrive at jeg ikke hadde noen sykdom eller plager som gjorde at jeg ikke kunne jobbe i barnehage.

Jeg hadde allerede fått jobben og lurer på hva de ville gjort om jeg ikke hadde fått helseattesten. Men men...jeg synes i alle fall at det er helt unødvendig med en legeattest for helt "vanlige" jobber - litt for mye kontroll etter min smak.

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
arbeidsfør, feminisme, helseattest, klassiker, kvinner i ledelse, likestilling, sykedager

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:36.