Sv: Frivillighet og verv i lokale organisasjoner og barns aktiviteter
Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.
Men altså, er det ikke ofte de samme som går igjen fordi det er de som blir valgt eller spurt da? F.eks. i forhold til FAU har jeg aldri opplevd at det har blitt spurt først om noen kunne tenke seg å bli dette. Og da er det vel naturlig at det er de som de fleste kjenner og som gjerne er utadvendt som blir valgt? Samme er det vel når det gjelder andre styrer og verv, at man gjerne spør de man oppfatter som engasjerte og kompetente. Det vil vel medføre at en god del aldri blir spurt eller valgt. Jeg føler at det blir noe annet enn å ikke møte opp på dugnad, bidra med å stå kioskvakt eller ta sin del av kjøringen til fotballkamper.
På skolen der poden går, spør man på foreldremøte , som regel er det ingen som melder seg ,å dette fører da til at de som satt året før blir sittende litt til.
I den ene klassen i år, ble de sittende i 20 min før noen meldte seg til å være med i fau, de fikk ikke gå før de hadde hadde fått noen men likevel tok det så lang tid. Min venninne meldte seg til slutt, da ble det takk fra alle andre foreldre for at hun stilte opp.
Det samme var med trener på fotballlaget, den som meldte seg tilslutt var den som hadde minst tid i grunn.
|