Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Heikki Holmås sin tweet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-09-13, 15:28   #121
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Heikki Holmås sin tweet

Joda, men det er lettere for KrF og V å si "hvis dere ikke gidder å være med, så hører vi med den andre gjengen" enn det var for spesielt SV å gjøre det samme. Og jeg tror også det er lettere for den å forsvare et sidebytte for velgerne enn det ville vært for SV å gjøre det.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-13, 15:31   #122
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Joda, men det er lettere for KrF og V å si "hvis dere ikke gidder å være med, så hører vi med den andre gjengen" enn det var for spesielt SV å gjøre det samme. Og jeg tror også det er lettere for den å forsvare et sidebytte for velgerne enn det ville vært for SV å gjøre det.

Ja, Det er jo FrP som er i SV sin situasjon, ikke KrF og V. (Men som sagt, på miljø tror jeg ikke de får noe gjennom)

Gammel 13-09-13, 16:02   #123
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Ja, Det er jo FrP som er i SV sin situasjon, ikke KrF og V. (Men som sagt, på miljø tror jeg ikke de får noe gjennom)

Jeg er ikke sikker. Jeg tror de kan få blokkert LoVeSe.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-13, 16:05   #124
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes Heikki kun har kalt en spade for en spade.

Blir regelrett deprimert av å gå inn på hans FB-side og lese kommentarene som en del får seg til å skrive.
Og så utrolig fascinerende hvordan enkelte mener det er sittende regjering sin feil at utenlandske medier skriver slik de gjør om Frp og partiets velgere!

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-13, 16:17   #125
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er jammen meg ikkje lett å få ordlagt kva ein syns, men skal gjere eit forsøk her.

Eg har hovedfag frå universitet, humaniora og samfunnsfag. Eg har stemt både SV og V i alle år. I dei kretsar eg var i, var alle trygt planta på venstresida i politikken – eller med aksepterte avstikkarar til grøne parti. Etter utdanning forblei eg i byen, og begynte i jobb saman med andre likesinna akademikerar som stemte SV, R, V, SP, AP og så var det økonomisjefen og litt andre som stemte H. Folk som stemte FrP møtte ein jo knappast, og ein hadde dei i alle fall ikkje i omgangskretsen.

Så flytta eg til ein liten blå kommune gitt, der folk hadde lågare utdanning. Og oppdaga at her sto både den eine etter den andre på mørkeblå liste - og dei var størt i kommunen. Dei passa ungane mine, dei var mor til gutungen sin bestekompis, dei ekspederte meg i butikken, og dei tok meg med på sopptur. Dei var fordundre meg over alt - hyggelige, smilande, interesserte i meg og mitt. Dei var medlemmer av, og tilhengar av eit parti som har eit heilt anna menneskesyn enn meg. Dei var imot innvandring av «fremmedkulturelle». Samtidig var dei opptatt av personlig frihet, meir valgmuligheter og å bestemme sjøl – ting eg heilhjerta kan stille meg bak. Eg oppdaga at frp-velgaren var litt meir enn det eg hadde trudd.

Men kva skulle eg gjere da, i selskap med FRP-eren? Flytte fra kommunen? Bure meg inne? Ikkje ta imot vinglaset som blei servert, og ikkje nyte det unektelig hyggelige selskapet ein fredags kveld? Seie nei til fjellturen med latter, gode samtalar og kvil på toppen, fordi turfølget meiner at muslimar står bak all terrorisme i verda? Eg tok heller både turen og diskusjonen. Eg forfektar hardnakka at det største savnet etter å ha flytta frå byen er at det er altfor få muslimar på skulen. Og så må dei argumentere imot. Kanskje har dei godt å få få ein jækla påståelig akademiker inn i stova? Er eg enig med dei politisk? Nei. Ler vi av dei same vitsane? Ja.

Dette blei jo ei heil avhandling, og eg er sjølvsagt enig i at spranget frå mitt kvardagsliv er enormt stort til at FrP faktisk sit inn i regjering, med reell makt og direkte påverknad. Men eg meiner fullt og fast at dei representerer dei 3. største partiet i landet, og av respekt for demokratiet, stemmeretten og alt det vårt styresett bygget på, så kan ikkje dei andre politiske partia inngå ei «pakt» om aktivt utestengelse av eit bestemt parti. «De er ikkje som oss». Jo, dei er som oss. Dei er oss. Dei er veninna mi som kjem med rips i eit spann. Kor er vi på veg dersom vi med vilje utelukkar eit parti som er demokratisk valgt etter alle prinsipper frå a til å, fordi vi ikkje likar dei? Kor står det i grunnlova? Kva rett skal vi påberope oss? Human-etiske rettar, bibelen, eller kva? Skal ei stemme til FrP telle litt mindre enn ei stemme til AP?

I visse spørsmål er dei ulidelig usmaklige, og det kan godt hende at dei har rydda programmet sitt fritt frå grums, men tillet det å boble opp i debattar, for så å bortforklare. Men dei må møtast med motargument igjen og igjen. Dei må møtast med retorikk og ikkje fornektelse og forakt.

Det er mitt syn på saka. Og eg meiner bestemt at både V og KrF kjem mykje lenger med H og FRP når det gjeld sin politikk. Det er som Eid-ordføraren (V) sa i sin blogg når det gjeld miljøspørsmålet:

"som Venstre-mann vil eg faktisk heller samarbeide med eit Frp som handlar og ikkje trur, enn eit Ap som trur, men nektar å handle"

Beklagar lengden... (sjekk elles blog-lenka, det er godt skreve, og forklarer kvifor AP står så langt frå V)

Sist redigert av Syrin : 13-09-13 kl 16:28.
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-13, 16:20   #126
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har googlet meg tilbake over alle utsagt fra V og KrF over hvor totalt uaktuelt et FrP samarbeid noengang ville være ... og kom over denne og lo godt: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/v...p?artid=570426
For bare 4 år siden var Abid Raja sjokkert over at Høyre vurderte et samarbeid med FrP, og nå sitter de altså rundt samme forhandlingsbord.
Le eller gråte? Og folk lurer på hvorfor unge mennesker i større grad ikke stemmer nå en tidligere?

Noen ganger er det lettere å forstå hvordan politikerforakt kan oppstå gitt.

Gammel 13-09-13, 16:20   #127
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er stekt uenig med den som mislikte denne diskusjonen og kalte den fri for nyanser. Veldig spennende og fin diskusjon, synes jeg.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Og angående ta avstand fra høyreekstremisme: Det er vel nettopp det de ikke er supergode til (med vilje). Men de vil tydeligvis veldig gjerne at andre skal gjøre det for dem, for da beholder de både velgerne som syns brunsnusk er ekkelt, samtidig som brunsnusket ikke blir snurt og forlater partiet. Jeg syns de kunne begynne ryddejobben selv først, så kanskje det hadde vært litt lettere å hjelpe dem.

Enig. Frp må practice what they preach - som å tydelig ta avstand fra grumset og vise velgerne hvor de faktisk står. Jeg er så uendelig lei av mennesker rundt meg som sier "Frp er det eneste partiet som tør å si det alle tenker".

Som han jeg snakket med i går tydeligvis mener, og jeg tror ikke han er alene om å mene det, heller. Frp er regjerende mestre i å plukke ut enkeltsaker fra tabloidene, som "ung jente voldtatt av somalisk innvandrer" og angripe saken og de problemene samfunnet måtte ha med å henvende seg til det irrasjonelle sinnet mange føler i etterkant av en sånn sak, før fornuft og vett vender tilbake (hvilket det dessverre ikke ser til å gjøre hos mange frp-velgere).

Vanlige hverdagsfraser jeg hører (og jeg tror ikke dette på noen måter er unikt der jeg ferdes) er "en ugjerning og det er på hue og rævva ut", "norge kan ikke ta imot alle", "det er for mange innvandrere i Norge" og "det er ikke vår plikt". De er utakknemlige, primitive og voldelige. Og Frp er partiet man stemmer på for å kvitte seg med kriminelle innvandrer som jo alle tenker og vil, men som ingen tør si høyt.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-13, 16:46   #128
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Syrin: Jeg er absolutt med deg på at folk som stemmer FrP er helt ordinære folk, det har jeg faktisk hevdet tidligere i diskusjoner her inne.

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

"som Venstre-mann vil eg faktisk heller samarbeide med eit Frp som handlar og ikkje trur, enn eit Ap som trur, men nektar å handle"

Nå er det jo slik at FrP aldri har vært i regjering - så hvor handlekraftige de er gjenstår vel å se? For ikke å snakke om hvor handlekraftige de får lov å være.

Mulig du tenkte kommunepolitikk? Jeg tror det er vanskelig å sammenligne kommunepolitikk med rikspolitikk, min personlige mening er at i kommunepolitikk betyr folkene mye og politikken mindre. Mens i rikspolitikken er forholdene litt anderledes (ikke alltid da, men i rikspolitikken skal det settes regningslinjer, i komunne og fylkespolitikken skal det handles etter dem. Det blir veldig grovt formulert og kanskje litt barnet ut med badevannet)

Gammel 13-09-13, 16:54   #129
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Him - kommentaren frå Eid-ordføraren gjeld regjeringsforhandlingane nå

Eg er også enig i at det er stor forskjell på kommunepolitikk og rikspolitikk -for all del. Eksempelvis veit vi jo ikkje kor handlekraftig Frp vil vise seg å vere når dei nå får makt - det kan jo hende dei slumrar heilt hen - men eg har litt vondt for å tru det.

Gammel 13-09-13, 17:36   #130
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Syrin: Jeg har i løpet av den siste uken mer og mer begynt å lure på om demokrati er en fornuftig styreform, og jeg føler ikke at "de" er "meg" uansett hvor mye rips de kommer med i bøtta.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-13, 18:02   #131
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Det kan hende Rine ...

Gammel 13-09-13, 18:45   #132
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men rine, det gjør jeg neimen ikke med en del andre partier heller, så lenge vi diskuterer politikk. Jeg blir helt obstfeldersk, rett som det er.

Også diskuterer vi sko og champagne og rettskrivning og musikk, også er de ganske normale igjen.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-13, 18:57   #133
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg foretrekker faktisk å ikke vite hva folk stemmer, det fungerer mye bedre.

Gammel 13-09-13, 19:04   #134
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg foretrekker faktisk å ikke vite hva folk stemmer, det fungerer mye bedre.

Jepp.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-13, 19:05   #135
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke noe i mot sosialt samvær med Frp-ere generelt, altså. Jeg lar ikke (normal) partipolitikk diktere vennskap. Eller skodiskusjoner.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-13, 19:18   #136
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men ærlig talt, har du sett veskene til dei som stemmer FrP!?

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-13, 19:19   #137
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Hm. Korleis ser dei ut?

Gammel 13-09-13, 19:20   #138
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Hm. Korleis ser dei ut?

Det var eit forsøk på å fjase.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-13, 21:12   #139
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Fint oppsummert om denne saken:

http://www.minervanett.no/boomerangeffekten/

Gammel 13-09-13, 21:20   #140
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Jepp, Lisa, bra oppsummert.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:46.