Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

[Meningsmåling] Hvem vil du ha som statsminister i de neste 4 år?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Statsminister 2013-2017
Jens Stoltenberg 174 66,92%
Erna Solberg 76 29,23%
Annet - spesifiser i tråden. 10 3,85%
Deltakere: 260. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-09-13, 13:35   #41
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Meningsmåling] Hvem vil du ha som statsminister i de neste 4 år?

Ikke min heller.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-13, 13:39   #42
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det blir "galskap"- all den tid dette er eit parti som er blitt så stort som det er blitt. Vi kan like det eller ei - Frp har mange, mange tilhengarar. Det er verkeleg eit angrep på demokratiet om ein for ein kvar pris skyv partiet bort frå maktposisjonar. Dei får ikkje vere med å leike, fordi vi ikkje likar dei. Når skal vi innsjå at dei representerer ein stor del av det norske folk? Skal dei ikkje vere del av demokratiet? Kva seier dette om vår respekt for stemmeretten?

Og for ordens skyld - FrP kjem sist på alle mine valtestar - og har ingen sympati med dei. Men rett skal vere rett. Eg vil heller diskutere med dei enn å late som dei ikkje finst.

Gammel 08-09-13, 13:42   #43
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Jeg vil ha Jens og tanken på at det ligger an til å gå andre veien gjør meg uggen.

Gammel 08-09-13, 13:44   #44
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Syrin har helt rett. Det undergraver demokratiet dersom vi skal nekte FrP den "makten" et stort antall nordmenn ønsker å gi dem. Samtidig er det min rett å stemme slik jeg ønsker, og derfor er taktisk stemming helt ok.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-13, 14:35   #45
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvfølgelig må FrP få makt dersom de er ett av de største partiene, men det er også helt klart at i og med at jeg og mange andre ser på FrP ved roret som direkte farlig vil man ta med dette i betraktning når man stemmer.

Nå blir det vel en mindretallsregjering, og da er det jo begrenset hvor mye den får utrettet uansett, men det påvirker likevel.

Gammel 08-09-13, 14:49   #46
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg er heller ikke veldig begeistret for Lysbakken, men jeg oppfatter ikke SV som farlige på samme måte som FrP.

Jeg vil egentlig stemme venstre, men jeg vingler på grunn av flirting med frp.

Ny regjering blir det. Jo sterkere Venstre, jo mindre innflytelse får FrP

Gammel 08-09-13, 14:57   #47
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er da langt betre at Venstre er på banen saman med Frp enn at Høgre og Frp får styre skuta aleine. Utfordringa er at eit lite Venstre kan berre bite FrP i leggen. Eit større V, saman med KrF kan bli nesten like store som FrP (slik som dei var på målingane i går), og forsyne seg av ministerpostar. Eg har verkeleg ikkje lyst på ei blå-blå regjering. Slaget står på borgarleg side aleine.

Gammel 08-09-13, 15:05   #48
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Det er da langt betre at Venstre er på banen saman med Frp enn at Høgre og Frp får styre skuta aleine. Utfordringa er at eit lite Venstre kan berre bite FrP i leggen. Eit større V, saman med KrF kan bli nesten like store som FrP (slik som dei var på målingane i går), og forsyne seg av ministerpostar. Eg har verkeleg ikkje lyst på ei blå-blå regjering. Slaget står på borgarleg side aleine.

Jepp, og derfor stemmer jeg for aller første gang Venstre. (Normalt trofast høyrevelger) en slags taktisk stemme kanskje. Men set er i brytningstid mellom H og V jeg befinner meg, så det er ikke 100% taktikk, altså. H og FrP har vært ganske nært på flertall alene litt tidligere. Det ønsker jeg meg ikke.

Gammel 08-09-13, 15:49   #49
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Venstre er mitt parti, og jeg tar gjerne Erna med som kaptein.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-13, 16:01   #50
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nemlig!

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-13, 16:16   #51
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg vil helst ha Jens, men tror nok det blir Erna. Har stemt Venstre i flere år, men nå som det ser ut til at Frp kommer i regjering vil jeg heller ha den rødgrønne regjeringen. Vurderer å stemme Ap.

Gammel 08-09-13, 16:16   #52
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg leste en artikkel i Adresseavisa i går som er om de ulike regjeringsalternativene (jeg fant dessverre ikke en lenke til denne saken):

1) H/FrP
2) H
3) H/FrP/V/KrF
4) H/V/KrF

Adresseavisa har snakket med over 30 eksperter og aktører for å finne ut hva som er den mest sannsynlige regjeringen etter i morgen. I følge panelet så er alternativ 1 mest sannsynlig. Det vil være en mindretallsregjering som må ha støtte fra de andre partiene - V og KrF - for å overleve. Her vil nok H være ganske tøff, tror jeg, og nekte å framsette forslag som allikevel blir nedstemt i Stortinget. H/FrP må la V og KrF få noen av sine saker for å få støtte. Paradokset er at hvis V/KrF/H danner en regjering, også mindretallsregjering, så må de la FrP få noen av sine saker for at FrP i det hele tatt vil støtte denne regjeringa. Mest sannsynlig vil FrP felle regjeringa uten dem for ellers vil de jo miste all troverdighet. Ei regjering uten FrP vil være den "farligste" ifølge ekspertene siden FrP vil felle den regjeringa. Panelet mener også at AP er en "Dark horse" og kan danne en mindtretallsregjering helt alene hvis ingen av alternativene er mulig å få til. Tiden vil vise hva som kommer til å skje. Jeg håper i hvert fall at Venstre blir store nok.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-13, 16:24   #53
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Altså - det er heilt, heilt heilt usannsynlig at det blir Jens som er statsminister i veka som kjem. Ja, det KAN hende AP kjem på banen med mindretalsregjering når det har gått månader eller år, men det er heilt umulig å vite. Det er ikkje snakk om anna enn at det er borgarleg regjering frå neste veke av - forspranget er altfor stort til at det skal snu fullstendig i løpet av 20 timar. Dette har vore klart i vekesvis.

Dog kan det hende at AP blir litt større enn H - men det gjer jo ingen sommer for den sosialistiske blokka.

Gammel 08-09-13, 16:42   #54
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

Jeg vil helst ha Jens, men tror nok det blir Erna. Har stemt Venstre i flere år, men nå som det ser ut til at Frp kommer i regjering vil jeg heller ha den rødgrønne regjeringen. Vurderer å stemme Ap.

En stemme til Ap farger den nye regjeringa blå-blå i mye større grad enn en stemme til venstre. Det er KrF og venstre som må styrkes for å marginalisere FrP sånn som ståa er nå. (Altså hvis det er argumentet for å gå fra Venstre til AP, er du enig med Ap så synes jeg fortsatt man bør stemme på dem)

Gammel 08-09-13, 16:56   #55
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En stemme til Ap farger den nye regjeringa blå-blå i mye større grad enn en stemme til venstre. Det er KrF og venstre som må styrkes for å marginalisere FrP sånn som ståa er nå. )

Hæ? Kan du forklare? :tydeligvis domm:

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-13, 17:01   #56
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Standard

Gitt at meningsmålingene de siste ukene månedene stemmer, så blir det borgerlig regjering. Flere mandater til Venstre har en mye mer direkte påvirkning på regjeringens sammensetning enn flere mandater til Arbeiderpartiet.

Blir Venstre og KrF for små så blir det nok en blå-blå regjering.

Gammel 08-09-13, 17:14   #57
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

En stemme til Ap farger den nye regjeringa blå-blå i mye større grad enn en stemme til venstre. Det er KrF og venstre som må styrkes for å marginalisere FrP sånn som ståa er nå. (Altså hvis det er argumentet for å gå fra Venstre til AP, er du enig med Ap så synes jeg fortsatt man bør stemme på dem)

Har tenkt den tanken, og det gjør at jeg ennå ikke har bestemt meg. Jeg synes Ap er et bra parti, men det er Venstre som ligger mitt hjerte nærmest. Har tenkt at en stemme til Ap kanskje er bortkastet, men jeg har virkelig ikke lyst å se Frp i regjering. Huff, har aldri vært så i tvil om hva jeg skal stemme.

Gammel 08-09-13, 17:15   #58
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Å stemme AP, fordi ein meiner AP har den beste politikken er sjølvsagt riktig, men å stemme AP for å stoppe Frp er ikkje lurt. Forspranget til blå blokk er enormt stort, og om AP veks nokre prosent eller fem spiller ingen trille. Det er ingen politiske kommentatorar som snakkar om sosialistisk regjering som sannsynlig i det heile tatt. Dei einaste spekulasjonane går på om det blir blå-blått eller blågrønt. Kva som skjer på raud side er ikkje interessant.

Men eg meiner ikkje at ei stemme til AP er "bortkasta" - om dette er politikken ein har i hjertet. Eg har sjølv stemt eit lite parti i mange år og "kasta bort stemmen", fordi dei kom ikkje over sperregrensa. Det syns eg var heilt i orden - all den tid eg stemte på det eg trudde på. Her gjer ein kvar det som er riktig for seg - men å tru at det er taktisk å stemme AP for å stoppe Frp - nei.

Gammel 08-09-13, 17:18   #59
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

men jeg har virkelig ikke lyst å se Frp i regjering

Den deler eg med deg fullstendig. Problemet er at ingenting kan stoppe dei denne gongen, med mindre Høgre skulle ombestemme seg da. Det verkar lite sannsynlig. Dei kjem i regjering med eller utan V/Kr, og uavhengig av kva som skjer på raud blokk.

Gammel 08-09-13, 17:23   #60
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Standard

Skal nok mye til for at vi får en rødgrønn regjering, ja, men jeg synes dette er vanskelig. Hørte også at flere Ap velgere kommer til å stemme Venstre for å stoppe Frp. De har vel skjønt at slaget er tapt når det gjelder rødgrønn regjering, og det er jo kjempesynd at Ap skal miste velgere på den måten.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:51.