|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
| Se resultatene: Statsminister 2013-2017 | |||
| Jens Stoltenberg |
|
174 | 66,92% |
| Erna Solberg |
|
76 | 29,23% |
| Annet - spesifiser i tråden. |
|
10 | 3,85% |
| Deltakere: 260. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: [Meningsmåling] Hvem vil du ha som statsminister i de neste 4 år?Ikke min heller. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
Sv: [Meningsmåling] Hvem vil du ha som statsminister i de neste 4 år?Det blir "galskap"- all den tid dette er eit parti som er blitt så stort som det er blitt. Vi kan like det eller ei - Frp har mange, mange tilhengarar. Det er verkeleg eit angrep på demokratiet om ein for ein kvar pris skyv partiet bort frå maktposisjonar. Dei får ikkje vere med å leike, fordi vi ikkje likar dei. Når skal vi innsjå at dei representerer ein stor del av det norske folk? Skal dei ikkje vere del av demokratiet? Kva seier dette om vår respekt for stemmeretten?
|
|
|
#43 |
|
koko
|
Sv: [Meningsmåling] Hvem vil du ha som statsminister i de neste 4 år?Jeg vil ha Jens og tanken på at det ligger an til å gå andre veien gjør meg uggen.
|
|
|
#44 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: [Meningsmåling] Hvem vil du ha som statsminister i de neste 4 år?Syrin har helt rett. Det undergraver demokratiet dersom vi skal nekte FrP den "makten" et stort antall nordmenn ønsker å gi dem. Samtidig er det min rett å stemme slik jeg ønsker, og derfor er taktisk stemming helt ok.
|
|
|
|
#45 |
|
maler
|
Sv: [Meningsmåling] Hvem vil du ha som statsminister i de neste 4 år?Selvfølgelig må FrP få makt dersom de er ett av de største partiene, men det er også helt klart at i og med at jeg og mange andre ser på FrP ved roret som direkte farlig vil man ta med dette i betraktning når man stemmer.
|
|
|
#46 |
|
Off the map.
|
Sv: [Meningsmåling] Hvem vil du ha som statsminister i de neste 4 år?
Ny regjering blir det. Jo sterkere Venstre, jo mindre innflytelse får FrP
|
|
|
#47 |
|
Med tommestokk i veska
Sv: [Meningsmåling] Hvem vil du ha som statsminister i de neste 4 år?Det er da langt betre at Venstre er på banen saman med Frp enn at Høgre og Frp får styre skuta aleine. Utfordringa er at eit lite Venstre kan berre bite FrP i leggen. Eit større V, saman med KrF kan bli nesten like store som FrP (slik som dei var på målingane i går), og forsyne seg av ministerpostar. Eg har verkeleg ikkje lyst på ei blå-blå regjering. Slaget står på borgarleg side aleine.
|
|
|
#48 |
|
Off the map.
|
Jepp, og derfor stemmer jeg for aller første gang Venstre. (Normalt trofast høyrevelger) en slags taktisk stemme kanskje. Men set er i brytningstid mellom H og V jeg befinner meg, så det er ikke 100% taktikk, altså. H og FrP har vært ganske nært på flertall alene litt tidligere. Det ønsker jeg meg ikke.
|
|
|
#49 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
|
|
|
|
|
|
#51 |
|
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: [Meningsmåling] Hvem vil du ha som statsminister i de neste 4 år?Jeg vil helst ha Jens, men tror nok det blir Erna. Har stemt Venstre i flere år, men nå som det ser ut til at Frp kommer i regjering vil jeg heller ha den rødgrønne regjeringen. Vurderer å stemme Ap.
|
|
|
#52 |
|
Fartsfantom
|
Sv: [Meningsmåling] Hvem vil du ha som statsminister i de neste 4 år?Jeg leste en artikkel i Adresseavisa i går som er om de ulike regjeringsalternativene (jeg fant dessverre ikke en lenke til denne saken): |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Med tommestokk i veska
Sv: [Meningsmåling] Hvem vil du ha som statsminister i de neste 4 år?Altså - det er heilt, heilt heilt usannsynlig at det blir Jens som er statsminister i veka som kjem. Ja, det KAN hende AP kjem på banen med mindretalsregjering når det har gått månader eller år, men det er heilt umulig å vite. Det er ikkje snakk om anna enn at det er borgarleg regjering frå neste veke av - forspranget er altfor stort til at det skal snu fullstendig i løpet av 20 timar. Dette har vore klart i vekesvis.
|
|
|
#54 |
|
Off the map.
|
En stemme til Ap farger den nye regjeringa blå-blå i mye større grad enn en stemme til venstre. Det er KrF og venstre som må styrkes for å marginalisere FrP sånn som ståa er nå. (Altså hvis det er argumentet for å gå fra Venstre til AP, er du enig med Ap så synes jeg fortsatt man bør stemme på dem)
|
|
|
#55 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hæ? Kan du forklare? :tydeligvis domm: |
|
|
|
|
|
#56 |
|
Off the map.
|
Sv: [Meningsmåling] Hvem vil du ha som statsminister i de neste 4 år?Gitt at meningsmålingene de siste ukene månedene stemmer, så blir det borgerlig regjering. Flere mandater til Venstre har en mye mer direkte påvirkning på regjeringens sammensetning enn flere mandater til Arbeiderpartiet.
|
|
|
#57 |
|
Magisk
Har tenkt den tanken, og det gjør at jeg ennå ikke har bestemt meg. Jeg synes Ap er et bra parti, men det er Venstre som ligger mitt hjerte nærmest. Har tenkt at en stemme til Ap kanskje er bortkastet, men jeg har virkelig ikke lyst å se Frp i regjering. Huff, har aldri vært så i tvil om hva jeg skal stemme.
|
|
|
#58 |
|
Med tommestokk i veska
Sv: [Meningsmåling] Hvem vil du ha som statsminister i de neste 4 år?Å stemme AP, fordi ein meiner AP har den beste politikken er sjølvsagt riktig, men å stemme AP for å stoppe Frp er ikkje lurt. Forspranget til blå blokk er enormt stort, og om AP veks nokre prosent eller fem spiller ingen trille. Det er ingen politiske kommentatorar som snakkar om sosialistisk regjering som sannsynlig i det heile tatt. Dei einaste spekulasjonane går på om det blir blå-blått eller blågrønt. Kva som skjer på raud side er ikkje interessant.
|
|
|
#59 |
|
Med tommestokk i veska
Den deler eg med deg fullstendig. Problemet er at ingenting kan stoppe dei denne gongen, med mindre Høgre skulle ombestemme seg da. Det verkar lite sannsynlig. Dei kjem i regjering med eller utan V/Kr, og uavhengig av kva som skjer på raud blokk.
|
|
|
#60 |
|
Magisk
Sv: [Meningsmåling] Hvem vil du ha som statsminister i de neste 4 år?Skal nok mye til for at vi får en rødgrønn regjering, ja, men jeg synes dette er vanskelig. Hørte også at flere Ap velgere kommer til å stemme Venstre for å stoppe Frp. De har vel skjønt at slaget er tapt når det gjelder rødgrønn regjering, og det er jo kjempesynd at Ap skal miste velgere på den måten.
|
![]() |
|
|