Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Leo tar valget: Om å stemme dumt

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-09-13, 15:03   #41
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leo tar valget: Om å stemme dumt

Grunnen til at jeg er opptatt av verdiskapning og gode rammevilkår for næringslivet er ikke bare fordi det er bra for samfunnet at vi får inntekter inn, men også pga alle de enkeltmenneskene som sliter og strever for å skape noe eget, få til noe. Og blir stoppet av et helt hemningsløst byråkrati. Som stakkars bakere som bruker tusenvis av kroner i administrasjonskostnader hver måned, bare for å administrere alle de intrikate delene og spissfindighetene ved sukkeravgiften.

http://www.dagbladet.no/2012/07/27/k...gere/22712425/

Gammel 04-09-13, 15:05   #42
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Altså: Høyrefolk er slemme, SV-ere snille.

Det er sånn de fleste jeg kjenner på Venstresida framstiller det. Men det stemmer ikke med virkeligheten sånn som jeg opplever den i alle fall.

Vi må gjerne være snille med hverandre og dele og kosemose. Og jobbe i staten. Men staten behøver jo inntekter. Skatter. Men hvis det ikke går an å drive bedrifter lenger så kommer det til slutt ikke flere skatter inn altså. Hvis man har skattet alle i hjel.

Veldig satt på spissen, I know. Det hjelper å ikke være snill, vi må jo bevege oss i en retning og tjene penger om vi skal opprettholde velferdssamfunnet til en viss grad.

Gammel 04-09-13, 15:05   #43
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Ja, mkj, jeg kunne like gjerne sagt "borgerlig", jeg bare benytter enhver anledning til å si Venstre om dagen.

Litt forvirrende i trafikksituasjoner. :blaut:

Jeg kjørte bak en buss med Høyre-reklame bakpå i går og ble fryktelig forvirret.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 15:12   #44
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er strengt tatt ikke veldig snilt å kvele brødvinnerne, altså.

Det er litt som når trofekonene først insisterer på at mannen skal bruke mindre tid på jobben, og så blir dritsure når det blir mindre penger til shopping når mannen bytter til en 8-4 jobb med mindre lønn.

Gammel 04-09-13, 15:22   #45
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Jeg føler ofte her inne at Venstre og Høyre-velgere er litt hårsåre...

Jeg føler at SV-velgere med inntekt over 6G lider av skyldbetynget klassereising, mens de lavtlønnede mener misunnelse er en dyd på linje med veldedighet.

Og ingen blir vel hårsår av litt toung-in-cheek-harselering?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 15:48   #46
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror svært få SV-velgere jobber i det private næringsliv. Er det noen som vet om jeg har rett?

Neida. Jeg kjenner en SV-velger i privat næringsliv med ganske høy inntekt.

Jeg mistenker at han blir fortalt hva han skal stemme av sin statsansatte, høyt utdannede men middels lønnede kone.

n=1

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 15:50   #47
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1 er få.

- No. 4 -
Gammel 04-09-13, 15:55   #48
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Neida. Jeg kjenner en SV-velger i privat næringsliv med ganske høy inntekt.

Jeg mistenker at han blir fortalt hva han skal stemme av sin statsansatte, høyt utdannede men middels lønnede kone.

n=1

Jeg kjenner også en høytlønnet SV-velger i det private næringsliv, han har klart å finne ut hva han skal stemme helt på egenhånd, uten at hans privatansatte, høyt utdannede, ok-lønnede kone maser om det.
n> eller =2

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 15:57   #49
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

2 er også få.

"Stor overvekt fra offentlig sektor" er mange.

- No. 4 -
Gammel 04-09-13, 16:23   #50
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg føler at Krf prøver å skremme vannet av meg - i dag morges møtte jeg et gedigent, smilende Hareide-hode hvor enn jeg snudde meg på bussen.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 16:27   #51
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg føler at Krf prøver å skremme vannet av meg - i dag morges møtte jeg et gedigent, smilende Hareide-hode hvor enn jeg snudde meg på bussen.

Og på alle reklameskjermer på Storo Storsenter. Jeg ble litt glad, jeg. :liker Knut Arild:

Gammel 04-09-13, 16:29   #52
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Og på alle reklameskjermer på Storo Storsenter. Jeg ble litt glad, jeg. :liker Knut Arild:

Men han har så stort hode - og det er overalt og jeg er jo b-menneske.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 16:32   #53
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Men han har så stort hode - og det er overalt og jeg er jo b-menneske.

Gammel 04-09-13, 16:42   #54
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Grunnen til at jeg er opptatt av verdiskapning og gode rammevilkår for næringslivet er ikke bare fordi det er bra for samfunnet at vi får inntekter inn, men også pga alle de enkeltmenneskene som sliter og strever for å skape noe eget, få til noe. Og blir stoppet av et helt hemningsløst byråkrati. Som stakkars bakere som bruker tusenvis av kroner i administrasjonskostnader hver måned, bare for å administrere alle de intrikate delene og spissfindighetene ved sukkeravgiften.

http://www.dagbladet.no/2012/07/27/k...gere/22712425/

Veldig godt - og viktig poeng.

vi må ikke slå bena under alt initiativ. Både av hensyn til den enkelte og til samfunnet.

Gammel 04-09-13, 20:12   #55
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

2 er også få.

"Stor overvekt fra offentlig sektor" er mange.

Stor overvekt fra offentlig sektor er det nok ja, men jeg kan nok bidra med en håndfull fra min arbeidsplass, som er det private næringsliv. Men selv om ledensen er klar på at vi driver business, og folket lojalt støtter opp om dette, så er det likevel en stor sånn der "andre er viktigere enn oss selv"-tankegang hos oss da. Frivillig arbeid og sånn der. Ideelle organisasjoner er jo da også kundemarkedet vårt, som de fleste assosierer seg med og tilhører...

Så mine bidrag til "n" her er på et vis liksom likevel mer overbevisende FOR tanken om at det er det offentlige som har de fleste der, ja.

Gammel 04-09-13, 20:13   #56
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sånn ellers så vet jeg ikke om jeg kommer til å stemme dumt, idalistisk eller egoistisk enda. Ettersom jeg ikke er helt sikker på hvilken ideologi jeg eeeeegetlig er helt enig med, og heller ikke aner hva jeg skal stemme.

Gammel 04-09-13, 20:18   #57
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Jeg kjenner også en høytlønnet SV-velger i det private næringsliv, han har klart å finne ut hva han skal stemme helt på egenhånd, uten at hans privatansatte, høyt utdannede, ok-lønnede kone maser om det.
n> eller =2

Ditto, bortsett fra at hans kone er offentlig ansatt, relativt høyt utdannet og sånn greit lønnet. En, to, mange.

Men altså: Jeg har ikke sett/hørt hva Aarebrot sa, men jeg synes det høres litt hull i hodet ut. Jeg tror jo de aller fleste stemmer ut i fra hva de mener er best for landet, ikke kun hva som er best for dem selv. Og da mener jeg på begge sider. :kumbayah:

Gammel 04-09-13, 20:22   #58
Malama

Malama sin avatar

Standard

jeg tror også de fleste stemmer for det de mener er best for landet, både den ene og den andre, ja. Sammen med ingling her :kumbayah:

Gammel 04-09-13, 21:16   #59
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Diskusjonen minner meg på ein artikkel eg las av Agnes Ravatn i Dag og Tid, som heitte "Den hjartelause høgresida". Ser ikkje ut til at den er på nett. Men den skildra sjokket ho fekk da ho opplevde at høgrefolka, som ho i heile oppveksten fekk høyre var slemme kapitalistar, faktisk var hyggelege og likandes

Eg hadde også ein slik oppvekst (og far min er framleis ytterst fordomsfull mot høgrefolk) No kjenner eg opptil fleire av den blå sorten, har sågar fått dei inn i familien (!!!), og opplever dei som like barmhjertige og gode som SV-folka eg kjenner. Eg meiner bestemt at dei politiske preferansane bygger på trua på det beste samfunnet for alle. Så eg har rydda bort fordommane mine mot høgrefolka, sjølv om det aldri vil bli mitt parti.

Og så er eg litt lei av påstandane om at velferdssamfunnet vil bli rasert og "ødelagt" om høgresida får makt. Ein kan takke arbeidarørsla og forkjemparane for velferdssamfunnet for at vi har eit så trygt og godt samfunn som vi har i dag. Men det er ikkje slik at AP /SV har monopol på dette lenger, og er heller ikkje dei einaste garantistane for at alt det gode vi har i dag skal bestå. Velferdssamfunnet er blitt ein grunnleggande i norske samfunn som ingen seriøse parti vil sette strek over. Dog er eg enig i at ein del parti vil justere og definere ein del ting - og der er det grunnlag for diskusjonar. Men det betyr ikkje at velferdssamfunnet blir "rasert".

Likeins reagerer eg negativt når mitt eige parti, V, slår seg på brystet over alle bragder dei har gjort i si forhistorie. Jo, det er absolutt noko å vere stolt over, og fortel om eit parti som har visjonar og som tenker nytt og modig. Men det er litt på sidelinja i dagens debatt. At eit parti sloss for kvinners rettigheter lenge før alle andre betyr ikje at dei i dag og til evig tid kan påberope seg å føre ein meir "ektefølt" kvinnekamp enn andre parti. "Vi var først" liksom

Gammel 04-09-13, 22:10   #60
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror snyltere som planlegger å utnytte NAV på det groveste for aldri mer å jobbe i sitt liv stemmer SV fordi de beskytter sykelønnsordninger.

Nesj da, de stemmer FrP. Det er vel få velgere som pisser så mye i senga for å holde på varmen som akkurat FrP-velgerne. Snyltere evner ikke å temke tanken at det kunne vært lurt å stemme SV, de lokkes alt for mye av billig sprit og bensin. At de ikke har penger til å betale for billig sprit og bensin når sykelønnsordningen er fucket, det er selvsagt invandrernes feil.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:51.