|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#241 |
|
Bedreviter
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingArbeidsledige med doktorgrad går da ikke på sosialstøtte. De får arbeidsledighetstrygd (eller hva det heter nu til dags) og er jobbsøkere. Det er jo noe helt annet og har vel akkurat ingenting i denne diskusjonen å gjøre. |
|
|
|
|
|
#242 |
|
Shake it out!
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåking
|
|
|
#243 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingDet er sikkert riktig at det er hensikten, milfrid. Men nå er deg jo allerede slik St det følger noen krav med ytelser, slik vixen, Era og andre har skrevet i tråden. Og når Røed Issksen sier at Kommunene sikkert har masse oppgaver som kan gis til disse, så spør jeg om hvem som skal administrere dette. Er det avdelingssykepleueren ved sykehjemmet? Styreren i barnehagen? Lederen i teknisk etat? Saken fremstilles i artikkelen som om det bare er å finne oppgaver og sette folk i sving og det er ikke så enkelt, dessverre. Selv om det ser himla handlingskraftig ut i en valgkamp.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#244 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåking50 % av ungdommene i Finnmark dropper ut av vgs. |
|
|
|
|
|
#245 |
|
Leser
|
Som snømåker?
|
|
|
#246 |
|
Shake it out!
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingSeriøst, om jeg ikke får meg jobb nå (ferdigstudert, ikke krav på arbeidsledighetstrygd), så gjør jeg virkelig hva som helst - heller enn å motta sosialstønad - snømåking inkludert (om det skulle være marked for det i august i Stavanger.
|
|
|
#247 |
|
Bedreviter
|
Det synes ikke jeg heller. Jeg bare undrer meg på om dette virkelig er et så utbredt problem som media fremstiller det som. |
|
|
|
|
|
#248 |
|
Shake it out!
|
Det kan man jo sikkert sette tall på? Men om det er sånn noen steder at 50% av skoleungdom dropper ut av skolen og havner på sosialen, ikke i jobb, så må man jo gripe fatt i det. Det kjekkeste hadde selvfølgelig vært at det systemet man hadde fanget opp sånn. Men alt sånn må man jo se på. Som sagt, jeg har tillit nok til Høyre til at jeg ikke tror det å bestille snømåkere og dele dem ut, er det første de gjør om de kommer til makten.
|
|
|
#249 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Det tror jeg neppe. Nettopp fordi slike ungdommer vil bli møtt med aktivitetskrav.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#250 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingMitt inntrykk, basert på venner og kjende, er at det er sosialt akseptert å velje NAV i påvente av DrømmejobbenTM. (Eg var ferdig å studere i 2010). Folk med mastergrad køyrer ikkje postbil eller jobber som lagerhjelp på IKEA, medan dei er jobbsøkarar.
|
|
|
|
#251 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, enig. Det må ikke være sånn at om en må ha en litt uheldig arbeidssituasjon en periode, så kan en heller velge en litt mer behagelig vei (NAV).
|
|
|
#252 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingJeg synes det er bittelitt spesielt at anekdotiske fortellinger om andre som "gikk på NAV" brukes som argument i denne tråden. Jeg skrev en veldig god master på AAP og klarer meg fint helt med egen hjelp nå - er det derfor direkte overførbare til andre som må på AAP på grunn av sykdom? Man får ikke sosialhjelp slengt etter seg og er man ung og nyutdannet kan jeg garantere at det ikke er så kjent som St man bare kan leve på NAV helt til drømmejobben dukker opp.
|
|
|
|
|
#253 |
|
Shake it out!
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingJeg synes jo ikke det er bare å kalle det anekdokisk når Nokon forteller at 12 av 14 som leverte gikk på NAV mens de søkte jobb. Oh det tyder jo absolutt på at det for en del er "så enkelt".
|
|
|
#254 |
|
Leser
|
Det vil jo alltid være en avveining om man skal vente eller ta en annen jobb. Hvis mine barn (som bor i Trondheim) etter endt utdannelse er jobbsøkere og må søke over hele landet, vil jeg ikke anbefale de å ta jobb som lagerhjelp på IKEA, da må du kunne reise på intervju. Det betyr ikke at jeg mener at de ALDRI, under noen omstendigheter skal jobbe som lagerhjelp. Det jeg sier at det som er best på kort sikt ikke nødvendigvis er best på lang sikt. Og jeg er ikke kresen på jobbene, selv har jeg jobbet som alt mulig, men hvis jeg blir arbeidsledig nå vil jeg foretrekke å "ligge på været" en stund fremfor å jobbe på et lager (men jeg jobber selvfølgelig på et lager hvis jeg må)
|
|
|
#255 |
|
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det man her tenker på blir vel dem som da ikke har hatt rett til vanlig arbeidsledighetstrygd pga. manglende opptjening. NAV kaller det fortsatt for sosialstønad. Sosialhjelp kan man også få i tillegg til trygd.
|
|
|
#256 |
|
kamerat
|
Men de gikk på dagpenger. Det er noe helt annet enn sosialstønad. Sosialstønaden er jo ment å være den aller siste nødventilen, for folk som har ramlet utenfor både arbeidsliv og andre ordninger. Det er faktisk ganske mange som virkelig trenger den nødventilen, og det er grenser for hvor mange krav det kan være på den for at den skal funke for dem som trenger den mest. Folk som er temmelig livsudyktige. Jeg synes utspillet, i den formen det kom, er skikkelig usmakelig og smålig.
|
|
|
#257 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Hva vet nokon om hvorfor? Hva som måtte til? Hva de tenkte om p måtte motta sosialhjelp? Jeg gjentar: man før inne sosialhjelp slengt etter seg. Man må selge bil og andre eiendeler. Jeg synes ikke debatten berikes av slik fordi jeg har ingen tro på at 12 av 14 av nokons medstudenter kynisk og hemningsløst utnyttet systemet. Alle har en historie. Arbeidsledighet trigget depresjon, kanskje det var tøft for noen av dem å ikke få jobb etter lang utdanning?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West Sist redigert av Pøblis : 29-08-13 kl 16:30. |
|
|
|
|
|
#258 |
|
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingOm 50% dropper ut av skolen betyr det ikke at disse 50% får sosialstønad. |
|
|
|
|
|
#259 |
|
Shake it out!
|
Man har vel ikke rett på dagpenger når man har vært student, med mindre man har jobbet? Meg bekjent er sosialstønad alternativet for meg om jeg ikke skulle få en jobb. jeg har jo studert og ikke tjent opp grunnlaget for dagpenger.
|
|
|
#260 |
|
kamerat
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingJeg er ellers midlertidig ansatt forsker og har vært det i snart seks år, i forskjellige engasjementer. Jeg har 100 000 års utdannelse, har kostet staten en formue, og har masse ekstremt spesialisert kunnskap. Om jeg ender opp med et hull mellom engasjementene mine (noe jeg så langt har sluppet ved et herrens mirakel), har jeg absolutt tenkt å ligge på været med dagpenger og forske videre i hvert fall en stund før jeg begynner å kaste meg over mindre relevante jobber og risikere å ramle av lasset på feltet mitt. For det tenker jeg er mest lønnsomt for alle parter i lengden.
|
![]() |
|
|