Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåking

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-08-13, 07:35   #241
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåking

Arbeidsledige med doktorgrad går da ikke på sosialstøtte. De får arbeidsledighetstrygd (eller hva det heter nu til dags) og er jobbsøkere. Det er jo noe helt annet og har vel akkurat ingenting i denne diskusjonen å gjøre.

Studenter som er mellom studielån og sin første jobb går kanskje på sosialtrygd, men de hadde utnyttet sosialstøtten mye bedre som jobbsøkere enn som snømåkere, så det blir også en ganske søkt problemstilling. Flertallet av disse er vel uansett bare på trygd noen få måneder, så jeg kan vanskelig se for meg at disse utgjør hovedtyngden av "problemet". (Men bortsett fra det må de gjerne gjøre snømåking eller whatever fremfor å gå ledige i mitt hode. Det er vel den eneste gruppen av sosialstøttemottakere jeg ser for meg at dette "gi dem en spade"-utspillet til FrP ville fungere fint for.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-13, 08:13   #242
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil anta at man ikke snakker om fulltidsjobb 8-16 som snømåker, sommer som vinter. O at om en person med doktorgrad går så lenge ledig at han havner på trygd og ikke får jobb, så er det kanskje et tegn på at h*n bør tenke alternativt, jobbmessig.

Når det er sagt så er det fullt mulig at de eneste som egner seg for forslaget, er unge mennesker som havner på sosialtrygd fordi de ikke føler for å ta de jobbene de er kvalifisert til. Men da har man fremdeles oppnådd noe. Og helt ærlig, jeg tror ikke målet til Høyre er å få hver eneste på trygd ut i arbeid, men å få de som virkelig ikke trenger stønaden at de må gjøre noe for den.

Gammel 29-08-13, 08:22   #243
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er sikkert riktig at det er hensikten, milfrid. Men nå er deg jo allerede slik St det følger noen krav med ytelser, slik vixen, Era og andre har skrevet i tråden. Og når Røed Issksen sier at Kommunene sikkert har masse oppgaver som kan gis til disse, så spør jeg om hvem som skal administrere dette. Er det avdelingssykepleueren ved sykehjemmet? Styreren i barnehagen? Lederen i teknisk etat? Saken fremstilles i artikkelen som om det bare er å finne oppgaver og sette folk i sving og det er ikke så enkelt, dessverre. Selv om det ser himla handlingskraftig ut i en valgkamp.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-13, 08:29   #244
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

50 % av ungdommene i Finnmark dropper ut av vgs.
Noen så sent som 3 mnd før eksamen.

Alle disse er ikke rusmisbrukere. Her synes jeg ett aktivitetskrav for å kunne motta penger er en god ting.

NRK har også vært i Telemark hvor det er en størst andel av unge på uføretrygd.

Hun ene sier jo at hun får mer utbetalt av å "ligge hjemme på sofaen" enn å være i 50% jobb.

Er ikke dette en utfordring?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-13, 08:36   #245
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

O at om en person med doktorgrad går så lenge ledig at han havner på trygd og ikke får jobb, så er det kanskje et tegn på at h*n bør tenke alternativt, jobbmessig.

Som snømåker?

En del nyutdannende går på sosialstønader fordi de "faller utenfor" andre ordninger. Det vil være veldig lite økonomisk for Norge - som land, å utdanne folk for å så sette de til å rydde søppel, besøke eldre etc. Det vil alltid eksistere noen som utdanner seg til jobber som ikke eksisterer og vica verca (at en bransje plutselig eksploderer og det ikke finnes søkere), dette har noe med forsinkelse i systemet. Selv begynte jeg på IT i 94 (den berømte september, får håpe det ikke var jeg alene som utgjorde starten på nedturen ) og da eksisterte ikke IT som noen stor faglig bransje. Siste året ble vi regelrett bestukket at bedrifter for å begynne å jobbe for dem. De som begynte 6-7 år senere, måtte jobbe på bensinstasjoner da de var ferdig utdannet ... Urettferdig? Ja. Vanskelig å forutsi: Ja.

Gammel 29-08-13, 08:43   #246
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Seriøst, om jeg ikke får meg jobb nå (ferdigstudert, ikke krav på arbeidsledighetstrygd), så gjør jeg virkelig hva som helst - heller enn å motta sosialstønad - snømåking inkludert (om det skulle være marked for det i august i Stavanger. ). Poenget er at sosialstønad bør være løsningen for nettopp psykisk syke og rusmisbrukere og de som virkelig ikke kan jobbe. Ikke ungdom som dropper ut fra skolen fordi det er vanskelig å sitte det med de store putene de har under armene. Satt på spissen.

Jeg synes ikke at det er rart at oppslag om ungdom som heller mottar trygd enn å jobbe 50% blir etterfulgt av at man må endre systemet. Og jeg synes heller ikke at det er rart at man ikke presenterer en ferdig tygd løsning med alle svarene med strek under.

Gammel 29-08-13, 08:50   #247
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke at det er rart at oppslag om ungdom som heller mottar trygd enn å jobbe 50% blir etterfulgt av at man må endre systemet.

Det synes ikke jeg heller. Jeg bare undrer meg på om dette virkelig er et så utbredt problem som media fremstiller det som.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-13, 09:01   #248
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det synes ikke jeg heller. Jeg bare undrer meg på om dette virkelig er et så utbredt problem som media fremstiller det som.

Det kan man jo sikkert sette tall på? Men om det er sånn noen steder at 50% av skoleungdom dropper ut av skolen og havner på sosialen, ikke i jobb, så må man jo gripe fatt i det. Det kjekkeste hadde selvfølgelig vært at det systemet man hadde fanget opp sånn. Men alt sånn må man jo se på. Som sagt, jeg har tillit nok til Høyre til at jeg ikke tror det å bestille snømåkere og dele dem ut, er det første de gjør om de kommer til makten.

Men at man kaller en spade for en spade og sier man vil bruke den til noe, og ikke ha den til pynt, det synes jeg er en fin ting. Så skal jeg heller melde meg inn i protesttoget om det viser seg at de faktisk tenker å kjøpe et iverskuddslage med spader og dele dem ut til rusmisbrukerne på Oslo S.

Gammel 29-08-13, 09:02   #249
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det tror jeg neppe. Nettopp fordi slike ungdommer vil bli møtt med aktivitetskrav.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 29-08-13, 09:07   #250
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mitt inntrykk, basert på venner og kjende, er at det er sosialt akseptert å velje NAV i påvente av DrømmejobbenTM. (Eg var ferdig å studere i 2010). Folk med mastergrad køyrer ikkje postbil eller jobber som lagerhjelp på IKEA, medan dei er jobbsøkarar.

Sjølv var eg som sagt ferdig utdanna tidleg i 2010. Eg ringte fore skular og sa at eg trengde vikaroppdrag, og fekk 110% jobb på ståande fot. Tre månadar som vikar, med avtale om at eg fekk fri utan lønn for å gå på jobbintervju, eg var jo primært jobbsøkar. Ei anna medstudent valde jobb på eit kundeservicesenter. Dei andre 12 som leverte det semesteret, gjekk på dagpenger frå nav, medan dei søkte på relevante jobbar. Eg synest det er rart at det er lov.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-13, 09:13   #251
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Mitt inntrykk, basert på venner og kjende, er at det er sosialt akseptert å velje NAV i påvente av DrømmejobbenTM. (Eg var ferdig å studere i 2010). Folk med mastergrad køyrer ikkje postbil eller jobber som lagerhjelp på IKEA, medan dei er jobbsøkarar.

Sjølv var eg som sagt ferdig utdanna tidleg i 2010. Eg ringte fore skular og sa at eg trengde vikaroppdrag, og fekk 110% jobb på ståande fot. Tre månadar som vikar, med avtale om at eg fekk fri utan lønn for å gå på jobbintervju, eg var jo primært jobbsøkar. Ei anna medstudent valde jobb på eit kundeservicesenter. Dei andre 12 som leverte det semesteret, gjekk på dagpenger frå nav, medan dei søkte på relevante jobbar. Eg synest det er rart at det er lov.

Ja, enig. Det må ikke være sånn at om en må ha en litt uheldig arbeidssituasjon en periode, så kan en heller velge en litt mer behagelig vei (NAV).

Jeg løp rundt mellom skoler i starten av mitt yrkesaktive liv, og det var jo ikke kult, men jeg hadde ikke fått den jobben jeg fikk om jeg satt hjemme og skrev søknader.

Men dette blir jo litt på siden, tenker jeg.

Gammel 29-08-13, 09:20   #252
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Jeg synes det er bittelitt spesielt at anekdotiske fortellinger om andre som "gikk på NAV" brukes som argument i denne tråden. Jeg skrev en veldig god master på AAP og klarer meg fint helt med egen hjelp nå - er det derfor direkte overførbare til andre som må på AAP på grunn av sykdom? Man får ikke sosialhjelp slengt etter seg og er man ung og nyutdannet kan jeg garantere at det ikke er så kjent som St man bare kan leve på NAV helt til drømmejobben dukker opp.

Gammel 29-08-13, 09:26   #253
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Jeg synes jo ikke det er bare å kalle det anekdokisk når Nokon forteller at 12 av 14 som leverte gikk på NAV mens de søkte jobb. Oh det tyder jo absolutt på at det for en del er "så enkelt".

Gammel 29-08-13, 09:28   #254
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Det vil jo alltid være en avveining om man skal vente eller ta en annen jobb. Hvis mine barn (som bor i Trondheim) etter endt utdannelse er jobbsøkere og må søke over hele landet, vil jeg ikke anbefale de å ta jobb som lagerhjelp på IKEA, da må du kunne reise på intervju. Det betyr ikke at jeg mener at de ALDRI, under noen omstendigheter skal jobbe som lagerhjelp. Det jeg sier at det som er best på kort sikt ikke nødvendigvis er best på lang sikt. Og jeg er ikke kresen på jobbene, selv har jeg jobbet som alt mulig, men hvis jeg blir arbeidsledig nå vil jeg foretrekke å "ligge på været" en stund fremfor å jobbe på et lager (men jeg jobber selvfølgelig på et lager hvis jeg må)

Det virker som om mange av dere som synes dette er en god løsning (rine, Milfrid, nokon, Fløyel) er helt blind for at det vil koste å administrere og organisere dette. Pluss at dere ikke har noen tanker om hvordan man skal tvinge de som virkelig ikke vil. (Mannen min foreslo etter å lest denne tråden at narkomane på besøk hos gamle senile enkefru Olsen, men med litt sølvtøy igjen, sikkert ville være en OK kombinasjon.) Og at dere ser helt bort fra at en del - helt reellt ikke kan arbeide. Populistisk utspill så det holder.

Gammel 29-08-13, 09:28   #255
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Det blir jo helt ko-ko, hadde de snakket om arbeissøkere/arbeidsledige (litt usikker på hva terminologien er) så hadde det kanskje gitt mening, men sosialklienter, nei, det er helt meningsløst. (Jeg trodde forresten at det ikke het sosialklienter, men trygdemottakere?)

Det man her tenker på blir vel dem som da ikke har hatt rett til vanlig arbeidsledighetstrygd pga. manglende opptjening. NAV kaller det fortsatt for sosialstønad. Sosialhjelp kan man også få i tillegg til trygd.

Gammel 29-08-13, 09:31   #256
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid

Jeg synes jo ikke det er bare å kalle det anekdokisk når Nokon forteller at 12 av 14 som leverte gikk på NAV mens de søkte jobb. Oh det tyder jo absolutt på at det for en del er "så enkelt".

Men de gikk på dagpenger. Det er noe helt annet enn sosialstønad. Sosialstønaden er jo ment å være den aller siste nødventilen, for folk som har ramlet utenfor både arbeidsliv og andre ordninger. Det er faktisk ganske mange som virkelig trenger den nødventilen, og det er grenser for hvor mange krav det kan være på den for at den skal funke for dem som trenger den mest. Folk som er temmelig livsudyktige. Jeg synes utspillet, i den formen det kom, er skikkelig usmakelig og smålig.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-13, 09:34   #257
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Hva vet nokon om hvorfor? Hva som måtte til? Hva de tenkte om p måtte motta sosialhjelp? Jeg gjentar: man før inne sosialhjelp slengt etter seg. Man må selge bil og andre eiendeler. Jeg synes ikke debatten berikes av slik fordi jeg har ingen tro på at 12 av 14 av nokons medstudenter kynisk og hemningsløst utnyttet systemet. Alle har en historie. Arbeidsledighet trigget depresjon, kanskje det var tøft for noen av dem å ikke få jobb etter lang utdanning?

Sist redigert av Pøblis : 29-08-13 kl 16:30.
Gammel 29-08-13, 09:36   #258
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om 50% dropper ut av skolen betyr det ikke at disse 50% får sosialstønad.

Av dem som dropper og trenger sosialstønad så blir de møtt med aktivitetskrav allerede.
Det som er nytt med forslaget fra H og FrP er at de ønsker at ordningen skal gjelde alle som mottar sosialstønad. Det vil kreve veldig mye mer enn dagens ordning hvor det er de som beregnes til å være arbeidsføre som blir møtt med krav.
Som et positivt tiltak for å gjøre noe for gruppen av dem som pr i dag ikke møtes med slikt krav kan det være veldig fint å etablere positive aktivitetstiltak, men ingen må forledes til å tro at dette er noe som vil gå i pluss økonomisk. Å frata mennesker stønad til livsopphold funker ikke. Kanskje det bør ligge små "gulrøtter" i en aktivitetsordning? Litt mer i sosialstønad?

Jeg synes ikke tallet på mennesker som lever på sosialstønad i Norge virker veldig høyt. Tallene som er høye er ufør og sykefravær.

Noe av dette er prisen for et samfunn som er høyt spesialisert og hvor alle skal forsørge seg selv. I mange land er det å forsørge flere enn bare barn mye mer utbredt. En del mennesker i Norge kunne også gjort dette om det var kultur for det.
Om en mann mister jobben og samboer har inntekt på over millionen er det en selvfølge her til lands at mannen søker dagpenger. Slik er det ikke over alt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-13, 09:40   #259
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Men de gikk på dagpenger. Det er noe helt annet enn sosialstønad. Sosialstønaden er jo ment å være den aller siste nødventilen, for folk som har ramlet utenfor både arbeidsliv og andre ordninger. Det er faktisk ganske mange som virkelig trenger den nødventilen, og det er grenser for hvor mange krav det kan være på den for at den skal funke for dem som trenger den mest. Folk som er temmelig livsudyktige. Jeg synes utspillet, i den formen det kom, er skikkelig usmakelig og smålig.

Man har vel ikke rett på dagpenger når man har vært student, med mindre man har jobbet? Meg bekjent er sosialstønad alternativet for meg om jeg ikke skulle få en jobb. jeg har jo studert og ikke tjent opp grunnlaget for dagpenger.

Og Pøbelsara. Nei, man kan aldri vite alt. Og derfor kan man heller aldri uttale seg eller mene noe?

Gammel 29-08-13, 09:40   #260
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ellers midlertidig ansatt forsker og har vært det i snart seks år, i forskjellige engasjementer. Jeg har 100 000 års utdannelse, har kostet staten en formue, og har masse ekstremt spesialisert kunnskap. Om jeg ender opp med et hull mellom engasjementene mine (noe jeg så langt har sluppet ved et herrens mirakel), har jeg absolutt tenkt å ligge på været med dagpenger og forske videre i hvert fall en stund før jeg begynner å kaste meg over mindre relevante jobber og risikere å ramle av lasset på feltet mitt. For det tenker jeg er mest lønnsomt for alle parter i lengden.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:00.