Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåking
Opprinnelig lagt inn av Saint, her.
Jeg kjenner mange og har jobbet som det selv. Det forhindrer meg ikke i å tenke at flere hender er et gode, og siden mottakere av sosialstønad er en meget uensartet gruppe er jeg overbevist om at det finnes flere der ute som kan egne seg godt.
Vi snakker ikke bare om de syke, rusmisbrukere, tidligere kriminelle, vi snakker om 115.000 mennesker i Norge som mottar 4,5 milliarder kroner.
I følge SSB er ca 40% av disse arbeidsløse, i motsetning til 30% som er "ikke arbeidssøkende", noe som må antas å være en samlebetegnelse for syke, uføre etc.
Hvis 50.000 mennesker som er arbeidssøkende kan bidra med arbeidskraft kan vi for eksempel organisere melkeutdeling på skolen der mitt barn går, en ordning som de har droppet fordi ingen vil ta ansvar. Vi kan ha natteravner ute på kveldstid, som et positivt tiltak. Vi kan tilby kjøkkenhjelp til skoler slik at de får den valgkamplovede varmmaten. Vi kan tilby sosialhjelpsmottakere en møteplass, noe som har positiv innvirkning på den psykiske helsen.
Men hvorfor kan man ikke tilby dette som rene arbeidsplasser da? Når det vitterlig er arbeid som skal utføres.
|