|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåking
Tull og tøys-og minst like satt på spissen som forslaget fra høyresiden. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
maler
|
Er det åpning for å kreve av folk at de skal gjøre enkle oppgaver for å få stønad? Jeg tror egentlig ikke det?
|
|
|
#43 |
|
Leser
|
Sosialstøtte er en del av trygdeordningen (link) Det er nettopp derfor dette blir så vanskelig å diskutere. Det er veldig stor forskjell på de personene som mottar uføretrygd og de som mottar arbeidsledighetstrygd.
|
|
|
#44 |
|
Shake it out!
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingNoen: Jammen så kurs dem da! Glimrende å ha på cven.
|
|
|
#45 |
|
Borte
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingHerlighet, kjenner dere virkelig ikke nordmenn som jobber med snørydding (gjerne annleggsarbeid om sommeren) og som barnehageassistenter? I vår barnehage (med mange ansatte og over 90 barn) er det en eneste fremmedkulturell barnehageassistent.
|
|
|
#46 |
|
<*(((<
|
Det er åpning for aktivitetsplikt i lovverket. Fra regjeringslinken min i sted:
Jeg tolker ikke snømåkingsutspillet (som jeg syns var skikkelig teit, slik det fremstår i media) som at man etterspør lovendring, men som en kraftig tilstramming av praksis.
|
|
|
#47 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingHva med å tenke god gammeldags snømåking med spade? Hva med å tenke supplement til det som allerede er der ute, og ikke kjøre frem "sosial dumping" som argument.
|
|
|
#48 |
|
This is normal!
|
Nå er vel ikke besøksvenn et yrke. Hvem er det som ser på snømåking og barnehageassistent som drittjobber egentlig? Her jeg bor er dette helt vanlige jobber der man har flere søkere hvis de lyses ut. Snømåking krever i mange tilfeller noen ekstra bokstaver i førerkortet vil jeg tro. For barnehageassistenter mener jeg at et minimum burde være fagarbeiderutdanning barne- og ungdomsarbeider (eller hva det heter).
|
|
|
|
#49 |
|
Shake it out!
|
Eller kanskje det er samfunnet som gjør ting litt komplisert?
|
|
|
#50 |
|
Halloen!
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingnoen: Det var Røverdatter som mente det var drittjobber. Jeg gjør ikke det. |
|
|
|
|
|
#51 |
|
maler
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingBarnehager og annen jobb med mennesker må kun brukes der personen er egnet tenker jeg.
|
|
|
#52 |
|
Borte
|
Her også. Jeg håper virkelig det bare er i de store byene at disse yrkene er mindreverdige, for kategoriseringen til rine får meg til å se rødt på vegne av alle de som utfører dette som et ærlig og skikkelig arbeid.
|
|
|
#53 |
|
Halloen!
|
|
|
|
|
|
#54 |
|
Leser
|
I USA er det et stort problem at det finnes jobber som du ikke kan leve av. Jeg tenker at det må være minimumskravet til lønn, at hvis du jobber 100% at du kan leve av lønnen din.
|
|
|
#55 |
|
Borte
|
I artikkelen sto det da ingenting om barnehageassistent. Søppelplukking var nevnt sammen med flyttehjelp og vedhugging. Og jeg trodde det kom greit fram at jeg la frem tankene til folk flest om at dette var drittjobber, og ikke at jeg selv mener det. Det skal jeg dog ta min kappe, for tonen i innlegget kan alltid leses bokstavelig og det er fort gjort å glemme når tonen er sarkastisk inni mitt hode.
|
|
|
#56 |
|
Borte
|
Ja, som sagt, jeg tar det på kappe at det kunne misforstås det jeg skrev.
|
|
|
#57 |
|
Shake it out!
|
Du misforstår meg. Jeg mener ikke man skal ta skikkelige jobber - som snømåking med maskin og barnehageasaistenter er. Jeg mener at man feks kan la Olga på 75 få måkt innkjørselen sin og at man kan ha besøkstjeneste på sykehjem, fengsler, eller kanskje til og med asylmottak. Kanskje ha en barnevaktpool for aleneforsørgere med anstrengt økonomi? Noen som kan hjelpe gamle Kari med å holde orden på hagen, slik at hun orker å bo lengre i huset sitt. Jobber som man i dag ikke har råd til å ansette noen i, men som set er hyggelig at noen gjør likevel.
|
|
|
#58 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Klart hun kan. Men hvem skal administrere det? Hvem skal Knut si fra til at han trenger hjelp, og hvem skal sende Marte til Knut og hvem skal Knut si fra til hvis Marte ikke dukker opp - eller gjør en dårlig jobb?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#59 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingMen var det ikkje dette vi kom fram til at var den beste løysinga, her på FP, i den kilometerlange NAV-tråden før sommaren?
|
|
|
|
#60 |
|
This is normal!
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingMen Milfrid: Å måke snø eller holde orden på hagen for eldre er også jobber som løses av enkeltepersoner eller firmaer i dag. Mener du at det skal være behovsprøvd i forhold til den som skal få hjelpen, eller skal gjerrige eldre kunne utnytte en ordning og slippe å betale f.eks. et vaktmesterfirma?
|
|
![]() |
|
|