Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåking
Opprinnelig lagt inn av noen, her.
Jeg er for gode tiltak som får folk tilbake i jobb. Jeg synes du og andre i denne tråden har et litt lettvint syn på hva som kreves i dag for å gå inn i ulike jobber, f.eks. i barnehager, vaskejobber, renovasjon osv.
Eller kanskje det er samfunnet som gjør ting litt komplisert? Det vil jo ikke være snakk om å gå ut på gata en morgen, plukke opp en tilfeldig fyr, og droppe ham av i en barnehage.
I mange andre land jobber de aller fleste med et eller annet, fordi det ikke kommer inn penger ellers. Mange av de jobbene finnes ikke i Norge, fordi det ikke finnes mennesker som vil gjøre dem, eller fordi vi ikke har råd til å lønne dem. Som eksempelet jeg ga fra "min" matbutikk i USA, hvor gutten med Downs la varer i poser. Han hadde en jobb. Sannsynligvis ikke verdens best betalte, men han var nyttig. I Norge ville man vel neppe kunne ansatt ham. Og det er synd. Samme med ikea-mannen. Enkel, men stor og sterk. Gjorde en jobb alle var takknemlig for. Han strålte når han fikk hjelpe til. Hva er alternativet i Norge? Hvor ofte leser man ikke om folk som mister sitt "arbeid for trygd" og henvises til å bare gå og henge?
Ok, så vil lønnen være liten i forhold til mange andre jobber? Men er det sosial dumping, eller er det å sørge for at mennesker er nyttige, og at arbeidsoppgaver som ellers ikke ville bli gjort, blir gjort?