Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Beste kyllinggryte?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-08-12, 13:55   #21
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Beste kyllinggryte?

Jeg tok med meg en pose Toro Bali Kyllinggryte og brukte innholdsfortegnelsen som handleliste en gang. Det ble veldig bra.

Gammel 26-08-12, 14:45   #22
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Tusen takk for bidrag, dere.

Jeg laget en gryte på slump, inspirert litt herfra og derfra. Det er så gøy å prøve seg frem slik, og få et vellykket resultat som aller liker.
Kan gjerne dele, for den ble sabla god:

Chicken Thai (Ca 6 personer)
1 kg kyllingfilet i biter stekes med litt salt og pepper (gjerne cayenne, chili, men det hadde jeg ikke + at den skulle være barnevennlig) og settes til side.
1 middels løk, finhakket
1 søtpaprika i passende biter
1 pakke woksaus med koriander og sitrongress (Santa Maria)
2 bokser kokosmelk
1 boks fløte
1 god neve finhakket, frisk koriander
2 never hakkede cashewnøtter
litt kyllingkraft/buljong (oksefond var det jeg hadde så jeg brukte det)

Kyllingfileten stekes først.
Løken stekes myk, og så søtpaprika
Serveres med en grønn salat med en god olje og balsamico i, og gjerne med hakket cashewnøtter.
Server evt også med ris og pynt med frisk, rød søtpaprika

Tilsett salt/chilipepper etter behov, underveis eller etterpå.
Dette blir en nydelig thai-inspirert rett.

Datteren min på 4 spiste 3 porsjoner og sa hun elsket det!

Denne hadde vi i går. Kjempegod, bare at det var litt lite smak, men jeg fikk ikke med meg at det skulle være cayenne/chilipepper i da.. siden jeg leste oppskrift fra telefonen.
Brukte creme frech istedenfor fløte, litt mer hvitløk og kun en boks kokosmelk og tilpasset litt siden det var for oss 4.
Hadde ris og rundtstykker ved siden av.

Absolutt et alternativ når vi er mange tilbords.

Gammel 26-08-12, 14:53   #23
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hot kyllinggryte. Eg laga denne tidlegare i veka, knallgod. 4 porsjonar vart i minste laget for oss 4, siden ungane forsynte seg både to og tre gongar. Server gjerna med nan-brød og mangochutney.

Gammel 26-08-12, 15:12   #24
Lyppa

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tror det blir kyllinggryte i forskjellige varianter framover

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-12, 22:22   #25
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Amelie: jeg pleier å steke dem hele, eventuelt dele dem i to for å få det til å gå fortere.

Maten ble utrolig god, Daffy! Gjestene skrøt uhemmet, lagde den til 10 pers.
Men mektig, puh. Med kaker til dessert, er jeg fortsatt stinn!

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-12, 10:24   #26
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Hell over en dl hvitvin eller tørr vermut (Noilly Prat) og surr til alkoholen er fordampet.

Dette hørtes snadder ut som festmat/gjestemat men jeg er helt grønn når det gjelder å bruke alkohol i mat, så hvordan vet man når alkoholen er fordampet da?

Gammel 27-08-12, 13:28   #27
liefje
Musk

liefje sin avatar

liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Takk for masser av bra tips

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-12, 13:56   #28
GeekyGirrrl
Nærmer seg

GeekyGirrrl sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Denne er fantastisk enkel og god, litt ekstra pasta i så blir det gryte.

http://www.matprat.no/sunn/sunne-opp...-og-brokkoli2/

Gammel 27-08-12, 21:25   #29
liefje
Musk

liefje sin avatar

liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Jeg slengte sammen en god kyllinghverdagsgryte i dag:
tre gulrötter som jeg skjaerte opp med ostehövel i saanne rundinger
to bittesmaa squash, skjaert paa samme maate
en hakket lök
en paprika i smaabiter
noen grönne bönner delt i mindre biter
en hel kyllingfilet i terninger

Freste kyllingen og tok den ut igjen. Stekte de andre ingrediensene til de var möre (ha i lök först, saa bönnene först, saa gulrötter og saa paprika og squash). Hadde i kyllingbuljong og flöte og litt rester av en kremost med krydder. Krydret med salt, pepper og tabascosaus (mer paa bordet av denne). Tok kyllingbitene oppi igjen og lot det smaaputre til alt var ferdig. Enkelt og godt. Kan jo varieres i det uendelige.

Gutten fikk ris til, mannen og jeg spiser lavkarbo for tiden, saa vi tok bare gryterett.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-12, 23:14   #30
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-12, 22:27   #31
Geitrams

Medlem siden: Jun 2009
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Jeg laget senest i går denne, det holdt til to sultne voksne, en fireåring og en ettåring.

3-4 sjalottløk hakkes
1 purre skjæres i små skiver
Has i en ildfast form sammen med:
1 boks hakkede tomater
1 boks kokosmelk
en god dæsj soyasaus (0,5 dl ca)
3-4 ts karripasta, rød eller grønn
evt salt og pepper etter smak
4 hele kyllingfileter legges oppi

Stekes i ovnen i ca 45 minutter, rundt 200 grader, man kan med fordel snu filetene halvveis i steketida.

Serveres med ris.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-13, 21:16   #32
Silje sol
Aktiv

Medlem siden: Mar 2010
Silje sol er litt kulSilje sol er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Jeg fikk servert "Anne B Ragdes kylliggryte" i selskap en gang. Den var veldig god.

Googlet oppskriften nå og fant dette:
Kyllingfileter legges i en smurt form og overhelles med pesto blandet med fløte. Purre og paprika i ulike farger stekes i panne sammen med bacon i terninger.
Denne blandingen helles over kyllingen. Deretter drysses knuste valnøtter over og det hele går inn i ovnen en halvtimes tid. Rett før servering dryss over revet parmesanost.

Denne laget jeg i dag, og den var nydelig!

Gammel 15-07-13, 21:51   #33
C.D

C.D sin avatar

Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Åh for en deilig tråd!

Gammel 15-07-13, 23:35   #34
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg laget en utrolig god kyllinggryte på slump for noen uker siden. http://drommenombadekar.blogspot.no/...eilig.html?m=1

Gammel 15-07-13, 23:49   #35
Smilla
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jan 2012
Smilla har et hav av muligheter foran seg
Standard

2 kg kyllingfilet
Smelt smør, ha i salt og pepper. Pensle filetene på begge sider. Legg dem i langpanne og stek dem ved 200-225 grader i 45 min.

Marinade/saus
9 dl fløte (evt. litt matfløte)
1-2 ss grønn pepper - knuses
3 ss soyasaus
150 g smør - smeltes
6 ss dijonsennep
Alt kokes raskt opp

Når kyllingfiletene er ferdig stekt og avkjølt, skjæres hver filet i 3-4 biter. Legg dem i en ildfast form. Ha marinaden/sausen over. Ha aluminiumsfolie over formen. Settes i kjøleskapet til dagen etterpå.
Neste dag: Ta av folien. Stekes ved 200 grader i 30 min. Server med ris og salat.
Lag gjerne mer saus enn oppskriften tilsier!

I oppskriten står det smør med store bokstaver, så det er tydeligvis viktig at det blir brukt smør og ikke margarin..!?

Smilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-13, 21:31   #36
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå fikk jeg lyst på kyllinggryte!

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:50.