Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Jeg syns ikke vi burde få barnetrygd

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-07-13, 22:40   #1
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg syns ikke vi burde få barnetrygd

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Jeg mener personlig at barnetrygd bør avskaffes og erstattes med andre tiltak som feks skattelettelser for barnefamilier med trang økonomi. Familiens økonomiske situasjon vil jo fremkomme av selvangivelsen og ordningen burde idag virkelig ikke være vanskelig å administrere. Da vil man fjerne alle "kjekt å ha"-mottakere. I vårt nabolag setter nesten alle barnetrygden inn på konto, til bruk som boligegenkapital når barna skal etablere seg. Hvor "utjevnende" er det?

Skattelette vil jo ikke hjelpe de som sitter dårligst i det like godt som de som har det greit økonomisk, for de betaler jo i utgangspunktet mye mindre skatt.

Og en behovsprøving basert på selvangivelse vil jo slå dårlig ut for de som på papiret har store verdier, men som i praksis har mindre å rutte med, som for eksempel noen av de eiere av bedriftene du snakker om i samme innlegg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-13, 22:57   #2
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg syns ikke vi burde få barnetrygd

Har ikke lest tråden men jeg var nylig på en veldig interessant forelesning på LSE om hva som skjer når staten sakte begynner å avskaffe universelle velferdsgoder (som de nå gjør her i UK). Kort handler det om prinsippene en solid velferdsstat er bygget på, man yter og bidrar etter evne og mottar noen goder som er universelle. Barnetrygd er et patetisk lite beløp som alle får men som er symbolsk viktig da den er universell - alle får. Når den fjernes for den store bulken av middelklassen som tross alt betaler mesteparten av all skatt, skjer det gradvis gjennom tid, en mindre vilje blandt en stor befolkningsgruppe til å betale inn skatt til et system man ikke får noe tilbake fra (cash benefits). Å fjerne universelle velferdsgoder er første steget ofte til å bygge ned velferdsstaten ble det hevdet med masse gode argumenter.

Hadde jeg ikke sittet å knotet på en iPhone på Schipol skulle jeg ha skrevet mer om det men det var virkelig interessant med masse forskning som bekreftet forholdet mellom folks tillitt og vilje til å yte og hvor lite som skulle til for å svekke denne. Nå et ikke UK og Norge helt sammenlignbare men prinsippene blir jo de samme.

Sist redigert av Lisa : 22-07-13 kl 23:14.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:42.