Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Jeg syns ikke vi burde få barnetrygd

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-07-13, 22:28   #1
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg syns ikke vi burde få barnetrygd

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det burde være forskjell på arv av bedrift og arv av personlig formue.

Men det er det ikke. Om du arver aksjer i en "dyr" bedrift (som feks har spesielle anleggsmidler som er dyre i innkjøp, men lite verdt for alle andre, og har lav cashflow) betaler du mye mer i arveavgift enn om du arver et kontantbeløp.

Jeg mener personlig at barnetrygd bør avskaffes og erstattes med andre tiltak som feks skattelettelser for barnefamilier med trang økonomi. Familiens økonomiske situasjon vil jo fremkomme av selvangivelsen og ordningen burde idag virkelig ikke være vanskelig å administrere. Da vil man fjerne alle "kjekt å ha"-mottakere. I vårt nabolag setter nesten alle barnetrygden inn på konto, til bruk som boligegenkapital når barna skal etablere seg. Hvor "utjevnende" er det?

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-13, 22:40   #2
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Jeg mener personlig at barnetrygd bør avskaffes og erstattes med andre tiltak som feks skattelettelser for barnefamilier med trang økonomi. Familiens økonomiske situasjon vil jo fremkomme av selvangivelsen og ordningen burde idag virkelig ikke være vanskelig å administrere. Da vil man fjerne alle "kjekt å ha"-mottakere. I vårt nabolag setter nesten alle barnetrygden inn på konto, til bruk som boligegenkapital når barna skal etablere seg. Hvor "utjevnende" er det?

Skattelette vil jo ikke hjelpe de som sitter dårligst i det like godt som de som har det greit økonomisk, for de betaler jo i utgangspunktet mye mindre skatt.

Og en behovsprøving basert på selvangivelse vil jo slå dårlig ut for de som på papiret har store verdier, men som i praksis har mindre å rutte med, som for eksempel noen av de eiere av bedriftene du snakker om i samme innlegg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-13, 22:57   #3
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Har ikke lest tråden men jeg var nylig på en veldig interessant forelesning på LSE om hva som skjer når staten sakte begynner å avskaffe universelle velferdsgoder (som de nå gjør her i UK). Kort handler det om prinsippene en solid velferdsstat er bygget på, man yter og bidrar etter evne og mottar noen goder som er universelle. Barnetrygd er et patetisk lite beløp som alle får men som er symbolsk viktig da den er universell - alle får. Når den fjernes for den store bulken av middelklassen som tross alt betaler mesteparten av all skatt, skjer det gradvis gjennom tid, en mindre vilje blandt en stor befolkningsgruppe til å betale inn skatt til et system man ikke får noe tilbake fra (cash benefits). Å fjerne universelle velferdsgoder er første steget ofte til å bygge ned velferdsstaten ble det hevdet med masse gode argumenter.

Hadde jeg ikke sittet å knotet på en iPhone på Schipol skulle jeg ha skrevet mer om det men det var virkelig interessant med masse forskning som bekreftet forholdet mellom folks tillitt og vilje til å yte og hvor lite som skulle til for å svekke denne. Nå et ikke UK og Norge helt sammenlignbare men prinsippene blir jo de samme.

Sist redigert av Lisa : 22-07-13 kl 23:14.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-13, 23:13   #4
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er det ikke. Om du arver aksjer i en "dyr" bedrift (som feks har spesielle anleggsmidler som er dyre i innkjøp, men lite verdt for alle andre, og har lav cashflow) betaler du mye mer i arveavgift enn om du arver et kontantbeløp.

I mitt nabolag er de fleste om ikke avhengig av den barnetrygden, så i hvertfall veldig glad for at den finnes. Det er ingen som har råd til å sette den inn på konto til barna uten at det innebærer relativt store kutt i familieøkonomien.

Gammel 22-07-13, 23:49   #5
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I mitt nabolag er de fleste om ikke avhengig av den barnetrygden, så i hvertfall veldig glad for at den finnes. Det er ingen som har råd til å sette den inn på konto til barna uten at det innebærer relativt store kutt i familieøkonomien.

Slik er det i mitt nabolag og. De færreste i min omgangskrets har råd til å sette barnetrygda inn på sparekonto til barna.

Gammel 23-07-13, 08:06   #6
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn er det her også.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-13, 08:59   #7
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bor i et nabolag som Missa, men vi gjør det ikke slik. Dels for at Herremannens eldre brødre ikke fikk barnetrygden og dels for at barna har andre sikkerheter (som ikke kommer direkte fra oss) og vi syns det er nok.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-13, 10:04   #8
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Exactly. Men det jo disponibel inntekt som teller, ikke måten pengene kommer i hus på. Om lavinntektsfamiliene isteden hadde fått fradrag tilsvarende, så kunne AS Norge spart mye på å la være å sponse høyinntektsfamilier.

Og rent generelt: "vi trenger den ikke, men den kommer godt med likevel"-argumentet er litt farlig; det kan vel omtrent alle si?

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-13, 10:18   #9
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Exactly. Men det jo disponibel inntekt som teller, ikke måten pengene kommer i hus på. Om lavinntektsfamiliene isteden hadde fått fradrag tilsvarende, så kunne AS Norge spart mye på å la være å sponse høyinntektsfamilier.

Og rent generelt: "vi trenger den ikke, men den kommer godt med likevel"-argumentet er litt farlig; det kan vel omtrent alle si?

Greia er at dette ikke er lavinntektsfamilier, men helt vanlige familier som bor i helt vanlige små rekkehusleiligheter og lever vanlige liv og som på ingen måte har råd til sydentur hver sommer. Du skal ikke ha veldig dårlig inntekt før barnetrygden er et viktig bidrag.

Jeg synes faktisk det er riktig at samfunnet kompenserer litt av det det koster å ha barn også etter småbarnsperioden. Samfunnet trenger barn.

Gammel 23-07-13, 10:35   #10
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes faktisk det er riktig at samfunnet kompenserer litt av det det koster å ha barn også etter småbarnsperioden. Samfunnet trenger barn.

Enig. Og barnetrygden er utjevning - mellom dem som har barn og dem som ikke har det, ikke mellom rike og fattige.

Tidligere var den et skattefradrag, det ble endret til kontantutbetaling til mor i en tid da skattefradrag til den som tjente penger ikke alltid kom barna til nytte.

Behovsprøving vil si avskaffelse. For hvem tror vel at grensen vil bli justert i takt med pris- og lønnsøkninger?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-13, 21:51   #11
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Nei, vi trenger ikke barnetrygd, den settes rett på konto og er urørt. Vi har bevisst ikke så store månedlige utgifter at de pengene behøves. Jeg vet det er andre som trenger de mer. De kunne vært brukt til gratis aktiviteter for barn med foreldre med lav inntekt.

Gammel 28-07-13, 10:46   #12
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

For de aller fleste jeg kjenner så er barnetrygden med i den daglige familieøkonomien.
Hvor skal man sette grensen ved behovsprøving? Ved en inntekstgrense? Formue? Skal man da skille på by og land? Boutgiftene er for mange større i byene, mens man på landet kanskje er mer avhengig av to biler? Det blir veldig vanskelig.

Lavender: det er jo et godt forslag, men vil jo på langt nær nå alle.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:20.