Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kvinner og deltid og LO

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-13, 12:49   #11
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner og deltid og LO

[quote=mkj;3716381]Jeg er ikke uenig i noe av det du skriver her. Men å forvente at det skal skje et 'lyspæremirakel', at alle ut fra det LO-lederen sa skal gjøre om på private prioriteringer, det kan vi ikke forvente skal skje. Det må tiltak til, som gjør det mindre lønnsomt å velge deltid.

Så må en huske at dersom Mann A med Viktig, Travel Jobb har kone B som jobber 50%. Dersom Mann A, må jobbe mye mindre for at kona skal jobbe mer, så er det ikke gitt at dette fører til mer skattepenger eller verdiskapning. (evt motsatt, men det er jo sånn det oftest ser ut, at mannen tjener og jobber mest, det tar nok lenger tid å få snudd, selv om man ikke synes noe om det)

Det jobber ganske mange menn i Nordsjøen, og deres koner har i flere uker av gangen alt ansvar hjemme. Jeg tror jeg ville hatt problemer å forsvare min jobb/reisevei hvis jeg skulle vært alene med alt ansvaret hjemme i ukesvis av gangen.

Så alt er ikke sort-hvitt. Familier tar hensyn til seg selv først og fremst når denne kabalen skal legges. Så får de som bestemmer her i landet tilby velferdsgoder og tilrettelegge skattepolitikken slik at det lønner seg å være i full jobb.[/QBUOTE]

Lille larven aldri mett Igjen, tilby velferdsgoder.... Hvilke goder mangler? Hva er det småbansforeldre i Norge mangler av tilbud. Seriøst, jeg lurer. Det eneste jeg kan komme på, er kanskje døgnåpne barnehager for turnusforeldre. Men de som er i deltidsstillinger for å bedre kunne følge opp barna, er vel neppe nedslagsfeltet for et slikt tilbud uansett. Jeg synes verden er fantastisk tilrettelagt for meg og mine allerede. Sikkerhetsnett, opplæring, barnepass, SFO, sykefravær, velferdspemisjoner, gratis lege, gratis tannlege... Burde være nok, egentlig.

Det går an å spørre om tilrettelegging på arbeidsplassen der man jobber, UTEN at det innebærer mindre stilling. Jeg tilbyr bl.a. kortere dager og fravik fra ordinære krav om lørdagsjobbing for å i imøtekomme behov. Det er bedre for meg å gjøre DET, enn at folk ber om permisjon. Det er dessvere ytterst sjelden jeg opplever at noen spør meg først, før de har bestemt seg for å redusere... Da tror jeg faktisk også det handler om et eget ønske om reelt sett jobbe mindre og ha mer fri, til seg selv.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:13.