Sv: Kvinner og deltid og LO
Opprinnelig lagt inn av Billa, her.
Alle kan ikke være unntaket som ikke evner eller ønsker å se ut over egen nesetipp eller inngangsdør. Selvfølgelig ramler ikke velferdssamfunnet sammen om jeg eller mannen min bestemmer oss for en ekstra fridag i uken. Problemet oppstår når det er for mange som velger denne løsningen, som jo kan være fristende så lenge økonomien er på plass.
Det er mye arbeidskraft som velges bort av hensyn til barna, og når alle signaler tilsier at vi, i denne lille bekvemme velferdsbobla vi lever i, ikke driver Norge fremover på bærekraftig måte, bør det ringe noen bjeller. For alle. Ikke bare alle ANDRE. Dårlig bemannig i skole -og barnehager, forfall av offentlige idrettsanlegg anlegg, kø i helsvesenet, sykepleiere og leger som løper beina av seg på post, en NAV-etat som vokser og vokser. Kontantstøtte. Barnetrygd. Velferdsgoder. Hvordan pengene fordeles har en sammenheng.
Jeg har hatt lederstillinger i snart 15 år, primært med damer. Aldri, ALDRI har jeg opplevd å ha noen som går ufrivillig deltid. Det jeg derimot HAR opplevd, er svært mange mødre som ønsker seg redusert jobb på grunn av barna. Noen i utgangspunktet for en periode, andre mer permanent. Felles for dem er at de aldri kom tilbake i 100 % stilling igjen.
Jeg er ikke uenig i noe av det du skriver her. Men å forvente at det skal skje et 'lyspæremirakel', at alle ut fra det LO-lederen sa skal gjøre om på private prioriteringer, det kan vi ikke forvente skal skje. Det må tiltak til, som gjør det mindre lønnsomt å velge deltid.
Så må en huske at dersom Mann A med Viktig, Travel Jobb har kone B som jobber 50%. Dersom Mann A, må jobbe mye mindre for at kona skal jobbe mer, så er det ikke gitt at dette fører til mer skattepenger eller verdiskapning. (evt motsatt, men det er jo sånn det oftest ser ut, at mannen tjener og jobber mest, det tar nok lenger tid å få snudd, selv om man ikke synes noe om det)
Det jobber ganske mange menn i Nordsjøen, og deres koner har i flere uker av gangen alt ansvar hjemme. Jeg tror jeg ville hatt problemer å forsvare min jobb/reisevei hvis jeg skulle vært alene med alt ansvaret hjemme i ukesvis av gangen.
Så alt er ikke sort-hvitt. Familier tar hensyn til seg selv først og fremst når denne kabalen skal legges. Så får de som bestemmer her i landet tilby velferdsgoder og tilrettelegge skattepolitikken slik at det lønner seg å være i full jobb.