|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Glamorøs
|
Sv: Kvinner og deltid og LO
Det kan man jo svare på ditt innlegg også.
|
|
|
#22 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg reduserte arbeidsbelastningen med å gå over til en lettere jobb en periode og det var virkelig bare positive varmere ord på at man gjorde det rette for familien. Da mannen min gjorde det samme i en periode ble det mye negative kommentarer gitt, både mot meg og ham.
|
|
|
#23 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Kvinner og deltid og LOJeg er litt delt kjenner jeg.
|
|
|
|
#24 |
|
Borte
|
Sv: Kvinner og deltid og LOJeg syns denne debatten handler vel så mye om hvilke grenser både kvinner og menn setter for seg selv, familien, barna og arbeidsgiver i den tiden da ting er mest hektisk. Å jobbe 100% er ikke et problem i seg selv, men hvis 100% i praksis betyr 120-150%, hvis barna må være med på alt de har lyst til av fritidsinteresser og aldri kan frakte seg selv dit, hvis man ikke føler seg som en ekte person om huset ikke har blitt vasket på et par uker og man i tillegg har høye krav til egne fritidsinteresser og sosiale liv, så er det klart at den aktiviteten (les lønnet arbeid) som tilsynelatende tar flest timer i løpet av et døgn blir en belastning. Folk kunne med fordel vært litt mer laidback og mer flinke til å sette grenser. Samfunnet er tilrettelagt for at det skal være mulig å kombinere småbarn og jobb.
|
|
|
#25 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kvinner og deltid og LOJeg håper på sikt at det er like vanlig at menn jobber redusert som at kvinner gjør det. Det må få være en privat sak å bruke tid på familien. Håper at ektefeller kompanserer hverandre for tapt inntekt og pansjon. Og at kontantstøtte utgår.
|
|
|
|
#26 |
|
Mother of Dragons
|
Ja. Dersom man er frisk og har mindre enn 3-4 friske barn uten spesielle behov og har en normalt grei partner så er det så er det helt forenlig med å jobbe fullt.
|
|
|
#27 |
|
Dårlig husmor
|
Det er jeg enig i. Å jobbe deltid er en luksus, ikke en nødvendighet. Med unntak av helt spesielle situasjoner. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg er forsåvidt enig i at deltid er en fornuftig løsning dersom man ikke greier å jobbe fullt, det er forskjellig arbeidskapasitet til folk.
|
|
|
#29 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Kvinner og deltid og LOSimone: Det som er interessant i forhold til kvinners arbeid og sykefraværsdebatten er jo at deltidsarbeidende er overrepresentert i sykemeldingsstatisikkene.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#30 |
|
geskjeftig
|
Sv: Kvinner og deltid og LOJeg får være kjerringa mot strømmen og bli oppgitt av utspillet, jeg da. Jeg argumenterer veldig for at kvinner skal jobbe, være økonomisk uavhengige og ikke være prisgitt en partner. Jeg syns arbeidsføre folk skal bidra, og betaler min skatt med glede. Det argumenterer jeg heftig for i alle sammenhenger, og jobber selv 100 %.
|
|
|
#31 |
|
Epikur
|
Sv: Kvinner og deltid og LOHvis menn og kvinner delte mer likt på alle de kjedelige jobbene man må gjøre hjemme, så ville vel ikke kvinner trengt å redusere for å få tid til å trene/tid med ungene/tid til seg selv eller hva de nå trenger tid til.
|
|
|
#32 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Min mann tar meir enn 50% (50% av husarbeidet pluss alt hagearbeid og vask/vedlikehold av bil), men likevel kunne eg tenkt meg litt meir fritid!
|
|
|
#33 |
|
Ser lyst på livet
|
Men da tenker jeg at man kan være ærlige med oss selv og samfunnet og si at jeg ønsker mer fritid, ikke at man jobber deltid fordi det er for krevende med barn, f. eks. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Muligens verdt å vente på
|
Sv: Kvinner og deltid og LODet er lett å være ærlig med seg selv. Jeg kunne godt ha tenkt meg å jobbet mye mindre, for å sulle med andre gøye ting.
|
|
|
#35 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Kvinner og deltid og LOJeg synes folk må få bestemme dette selv, og finner det egentlig latterlig at noen forventer at de skal levere det 'samfunnet trenger', hvis det går på bekostning av egen livskvalitet. Når alt kommer til alt, så handler det for mange om livet her og nå, hva man vil ofre, og hva man vil se tilbake på. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Glamorøs
|
Det du skriver her tror jeg må være et ulitmate beviset på hvor ekstremt rike, bortskjemte og egoistiske endel er her i landet. Latterlig at man bidrar til felleskapet? Fy søren.
|
|
|
#37 |
|
Ser lyst på livet
|
Jeg er enig med Tallulah kjenner jeg. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Kvinner og deltid og LOJeg synes ikke tanken om å levere det samfunnet trenger er så latterlig. Jeg tror nok våre barn kommer til å måtte tenke mer i den retning, og jeg lurer ofte på hvordan den generasjonen vi oppdrar kommer til å få det etter hvert som de blir voksne og eldre. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Absolute Beginner
|
Vi har familiemedlemmer som ønsker å leve i fred og ro utenfor samfunnet. I teorien ønsker de å være selvberget med mat og klare seg uten den vestlige verdens forbrukermønster. I praksis greier de det ei. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Ser lyst på livet
|
Og jeg kjenner litt på det, og jeg prøver å lære ungene mine det, at med rettigheter kommer plikter. |
|
|
|
![]() |
|
|