Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Lavkarbo

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-13, 23:48   #22
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lavkarbo

Lille meg: du henviser til en (1!) studie som gir en indikasjon. Du må gjerne være overbevist, jeg er ikke det. En svale gir ingen sommer. Det finnes et overveldende antall dobbeltblinde randomiserte publiserte studier gjort over flere tiår som sier noe annet (og da snakker jeg om det å øke inntaket av mettet fett, ikke å kutte karbohydrater), deres resultater er fremdeles ansett som relevante innenfor faget (og nei, jeg er ikke lege, men det er det vel ingen i denne tråden som er?).

Å mene at LCHF ikke er noe optimalt kostholdsregime er jeg vel neppe alene om. Og nå var det ikke jeg, men legen til Spetakkel Randi, som avbefalte det i utgangspunktet. Og jeg trenger vel neppe mer fagkompetanse for å avbefale LCHF, enn de som går inn i tråden, helt uten noen annen kompetanse enn at de selv lever med dette kostholdet, og sier: "legen din tar feil, les denne boka/bloggen/hva har du om hvor bra lavkarbo egentlig er" ?.

At noen med medisinsk indikasjon går på spesielle dietter blir et sidespor. Jeg uttalte meg på bakgrunn av HI og der står det ingenting om at hun har hjerte-karsykdom.

De generelle kostholdsrådene fra FHI er min anbefaling, på samme grunnlag som vaksiner. Jeg har ingen grunner til å tro at jeg kan Google eller lese medisinsk forskning på egen hånd og få noe vettugt ut av det på dette området heller.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:35.