Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-05-13, 18:22   #281
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Har klippet mer roser, de har jo jammen begynt å spire alt. Når skjedde det liksom. Vips så var sommeren her.

Jeg også har klippet rosene nå, da jeg så de var begynt å spire. Da må det jo være varmt nok. (Og ikke er det meldt kuldegrader en uke fremover heller, så da må vel faren være over.) Jeg er veldig spent på om Klematisen kommer opp. Den ser bare ut som masse brune døde stengler. Men jeg så noen på en mer solrik plass i dag, der det kom grønne blader på de visne stenglene, så jeg bevarer håpet en stund til.

Gammel 09-05-13, 18:24   #282
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Ingen liv å skue på mine klematiser heller - men jeg håper de kommer. En av dem har i allefall klart seg en vinter før, og den andre er en alpeklematis som skal være hardfør.

Alle peonene ser ut til å ha klart seg og det er egentlig det viktigste av alt i hagen kjenner jeg.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-13, 18:28   #283
DM
Live and let live

DM sin avatar

DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Peoner er så fine! Jeg har til min store sorg, egentlig ikke noen plass å ha peoner i hagen min.

Hvilken sort er den andre Klematisen du har som kom opp igjen da, Mei?

Gammel 09-05-13, 18:29   #284
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har klippet rosene også, for de spiret jo plutselig og nå har de snart hele blader ute.
Jeg har med en klematis i potte fra gamlehuset og den har spiret en halv meter allerede. Jeg kjøpte tre stykker i fjor, men husker ikke hvilken jeg tok med, så det blir jo spennende å se.

Forresten har forrige eier her tydeligvis plantet løk som kun gir blå og lilla blomster, i alle fall er det bare de fargene som har blomstret hittil. Litt søtt og komisk. Men det ser ut som at tulipanene har en helt annen farge. Kanskje de skal matche forsytiaen som akkurat har begynt å blomstre.

Gammel 09-05-13, 18:38   #285
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Hvilken klematis er den mest hardføre, om noen av de er sterkere enn andre?
Jeg hadde en dyp blålilla, den overlevde flere år og veltet seg bortover rekkverket her. Helt til den sprengkulden for noen år siden. Burde kanskje kjøpt en og prøvd på nytt.

Jeg har også Peon. Kinapeon. Har den på 3.året og den var kjempelekker i fjor. Håper den kommer like fint i år.

Gammel 09-05-13, 18:43   #286
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Min Klematis har begynt å få blader! Den ser ellers ut som en floke av døde kvister, men innimellom er det blader på vei, ja. Den står lunt, men skyggefullt, og tælen går sent der. En av rosene i samme bed har også begynt å få skudd.

(Av tulipan- og perleblomst-løkene jeg satte sist høst, er det derimot sørgelig lite som har begynt å spire. )

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-13, 18:43   #287
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vi har kjøpt gjødsel, og har planer om å utnytte neste regnvær, muligens. Det er meldt i kveld, vi får se.

Ettersom vi fikk vekk det døde gresset som lå over, og varmen har kommet med tosiftede plussgrader har det begynt å vokse ganske godt. Ikke klart for klipp helt enda, men sannelig ikke nødvendigvis så lenge til, så da tenker jeg at gjødsel skal bli bra.

Gammel 09-05-13, 18:44   #288
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Hvilken klematis er den mest hardføre, om noen av de er sterkere enn andre?
Jeg hadde en dyp blålilla, den overlevde flere år og veltet seg bortover rekkverket her. Helt til den sprengkulden for noen år siden. Burde kanskje kjøpt en og prøvd på nytt.

Jeg har også Peon. Kinapeon. Har den på 3.året og den var kjempelekker i fjor. Håper den kommer like fint i år.

Alpeklematis skal være spesielt hardfør. Den får massevis av små, litt mer hengende blomster. Men prøv på nytt med en sånn storblomstret, pass på å grave den godt nok ned i bakken, og kanskje legg på noe å isolere med om høsten?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-13, 19:23   #289
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en klematis stående i garasjen. Den har spirt masse, masse, men er helt gulgrønn, stakkars. Men det er vel litt tidlig å sette den ut?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-13, 19:36   #290
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Hvilken sort er den andre Klematisen du har som kom opp igjen da, Mei?

Jeg er veldig glad for at du spurte akkurat det spørsmålet. Røde ganske store blomster har den i allefall. Har drept minst to klematis tidligere - både fordi de har stått for fuktig, ikke blitt dekket til om vinteren og blitt plantet for sent.

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg har en klematis stående i garasjen. Den har spirt masse, masse, men er helt gulgrønn, stakkars. Men det er vel litt tidlig å sette den ut?

Ta dem ut og gi dem vann og lys! Alt som overvintret i garasjen kom ut i påsken her.

Jeg har massemasse tulipanknopper.

Gammel 09-05-13, 19:54   #291
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det hadde jeg også, Mei. Til rådyrene kom.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-13, 19:55   #292
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg får opp alle løkene jeg plantet i januar!

Gammel 09-05-13, 19:57   #293
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Jeg drysser blodmel i hagen når snøen smelter - og det virker. Vi har hatt rådyr i hagen hver morgen hele vinter men nå har jeg ikke sett dem på over en måned.

Gammel 09-05-13, 19:59   #294
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er det og hvor kjøpes det?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-13, 19:59   #295
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Jeg er veldig glad for at du spurte akkurat det spørsmålet. Røde ganske store blomster har den i allefall. Har drept minst to klematis tidligere - både fordi de har stått for fuktig, ikke blitt dekket til om vinteren og blitt plantet for sent.

Oki. Kanskje jeg rett og slett skal holde meg til Klematis i potte som jeg tar inn i boden om vinteren. (Men hvor godt den ideen er, kan jo diskuteres. Jeg kjøpte en stilkrose i fjor med samme intensjon, som har stått ute i hele vinter, men det ser ut som den lever likevel. )

Gammel 09-05-13, 20:06   #296
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Her er det fire rimelig svære klematis. De står helt utildekket men kommer igjen år etter år. Den ene er så svær at den må klippes ned av og til. Det er vel en alpeklematis.
Trøndelag og vindete sted dette. Den største står nokså i le da. Men nesten i helskygge.

Gammel 09-05-13, 20:38   #297
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Hva er det og hvor kjøpes det?

Det er tørket dyreblod - fås kjøpt på Plantasjen og Felleskjøpet. Billigst på FK.

Gammel 09-05-13, 20:59   #298
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Det er tørket dyreblod -

Men hva skjer i for eksempel regnvær? Ser eiendommen plutselig veldig skummel ut?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-13, 21:15   #299
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Det er bare svart pulver som brukes til gjødsel. Når det regner forsvinner det ned i jorda og blir næring for gress og planter. Jeg etterfyller etter mye regnvær, men rådyrene er vanedyr og har de først sluttet å legge morgenturen innom hagen din så begynner de ikke igjen med det første.

Gammel 09-05-13, 21:48   #300
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Jeg har gått bananas på Zimtrade! Elsker at det er så billig! Alt dette kom på 502,- pluss porto:

1 peon "Lacti red":

1 hosta 'Elegans' sieboldiana:

3 hengerosmarin:

10 doble hengelobelia "Kathleen Millard" (1-årig):

3 TRIXI-mix "Pink Petticoat" (1-årig):

3 Geranium sanguineum:

5 duftlavendel "Lavance":

Sist redigert av Salt : 09-05-13 kl 22:13.
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:59.