Sv: Er NAV virkelig så ille?
Opprinnelig lagt inn av Input, her.
Uvettig sagt, men det er jo realiteten. Har man havnet utenfor noe arbeidsforhold og på AAP, er det vanskelig å komme seg ut derfra, dessverre.
Det er også litt opp til hva individet selv prøver på. Jeg ble sykemeldt og havnet over på aap etter hvert. Sjefen på arbeidsplassen min var svært bombastisk i at det ikke var mulig å tilrettelegge for meg, og var egentlig nokså kjapt ute og ville ha oppsigelse fra meg. Jeg har ikke gitt den, heller ikke fått, men har ikke hatt overskuddet til å fighte for å få noen stilling tilbake når jeg oppdaget at de anså meg for å være ferdig der.
Så da jeg ville finne ut av om jeg kunne jobbe igjen tok jeg kontakt med vikarbyrå. Jeg la frem meg og mitt og sa at jeg ville jobbe inntil 50 % i starten. Jeg tok kontakt med konsulenten min på NAV og sa at jeg ville finne ut av hvor frisk jeg var, var det greit for dem?
Et par ting var vesentlige her. Jeg var ute blant folk igjen. Jeg gikk ikke opp til mitt tidligere nivå i arbeidskrav, dvs jeg var kontorassistent og ikke regnskapsansvarlig.
Jeg har ellers ikke opplevd å ikke ha krav til innsats fra NAV. Uten arbeidsgiver å forholde meg til så snart jeg var ferdig med sykemeldingsperioden så ramlet jeg litt utenfor da, men det har hele tiden vært meningen at jeg skal tilbake i jobb. Å bli utbrent kan skje alle, dersom de rette faktorene er der, men å få tilbake arbeidslyst og -glede er også mulig. Det bare koster litt ekstra innimellom, for mange av oss må snu helt om på livet og hvordan vi tenker. Jeg har vært heldig og hatt nav-konsulenter som har fulgt meg og heiet på meg for å få meg dit. 
|