Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!
Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.
Jeg tror nok at andelen katter og hunder som lider under dårlige eiere er langt større enn hos de reptiler som finnes her i landet...
Jeg tror ikke dette vil bli et utbredt problem om det åpnes for hold av reptiler. Jeg tror ikke at "mannen i gata" vil løpe på dyrebutikken for å anskaffe seg et reptil om det blir lov. Kanskje mest pga det at svært mange her i landet finner slike dyr ekle og ubehagelige.
Jeg kan ikke se for meg at det vil bli et enormt salg av reptiler til familier, for "barna maser om et dyr".
Jeg tror nok at størsteparten av salget vil gå til folk som har en spesiell interesse for slike dyr, og som dermed innehar kunnskap om dyret og hvordan det holdes.
Vi har som sagt noen dyr selv: kanin, fulg (undulat) og fisk. Jeg har så godt jeg har kunnet, satt meg inn i hvilke dyr det er vi har, og hva de krever. Bare innen dette med fisk så er det mye sette seg inn i. Hvilket vann krever de, hvilken temperatur, hvilke fisker kan de gå sammen med, hvor stort kar trengs, hvilket for, etc. Et virrvarr av forskjellige fisker og forskjellige krav, men du verden så lærerikt og morsomt å holde på med.
Jeg sitter med samme følelse selv.. Jeg kan ikke tenke meg at det kommer til å bli handlet inn så store mengder med reptiler fra "ola normann" om det blir lov..
Den største forskjellen, tror jeg er at det blir oftere å se bilder av reptiler på facebook 
Det du sier om akvarium er noe jeg også har tent på.. Har hatt en hel del akvarium før jeg også, og når det i en begrunnelse at reptiler skal fortsatt være ulovlig, blir sagt at det er for vanskelig å gi reptiler det de trenger. Akvarium er jo et glimrende eksempel på hvorfor jeg reagerer på det grunnlaget, min erfaring når det kommer til akvarium og reptilhold er at det er MYE mer arbeid å sitte seg inn i ett akvarium enn reptiler
Men da er vi enige hverfall om at det bør bli et strengere dyrehold..
Eneste noen av oss ikke er enige i er hvordan det skal bli strengere..
Jeg mener at et totalforbud mot en gruppe med dyr, mens alt annet er lovlig er feil måte å gjøre det på. Men bør heller stille et strengere krav til personer som vil ha seg et kjæledyr, uansett rase. Nå er det full jobbing her for at vi skal få en positivliste lovlig, så kan vi ta jobben med å få et generelt strengere dyrehold etterpå? Dvs fortsette jobben heter det vel
|