Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-04-13, 00:04   #11
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Opprinnelig lagt inn av Nyx, her.

Argumentet om at reptilholdere er dårlige dyreholdere fordi de ikke tar vare på dyra sine er bare teit. Jeg vet om reptileiere som reiser timesvis med dyra sine for å ta dem til en dyrlege som de vet at har spesialkompetanse på reptiler. Selvfølgelig finnes det reptileiere som gir beng og lar dyra ha det synlig vondt, men de finnes sannelig blant hunde- katte- og alle andre dyreeiere også.

Jeg tror nok at andelen katter og hunder som lider under dårlige eiere er langt større enn hos de reptiler som finnes her i landet...

Opprinnelig lagt inn av Nyx, her.

Et argument som det derimot er hold i, er at det kan være vanskelig for en "vanlig kjæledyreier" å se at en reptil er i dårlig form eller syk, og at det derfor krever større kunnskap om dyret sitt hvis man skal kunne oppdage sykdom hos en reptil enn hos mange andre, allerede lovlige, kjæledyr. Noe som stiller høyere krav til at man, for optimalt dyrehold, setter seg inn i adferden til rasen man velger, og følger med på dyret sitt. (Men det bør man vel egentlig gjøre uansett hva slags dyr man ønsker å ha. Det er generelt alt for mange dyreeiere som ikke vet nok om dyret sitt.)

Reptiler stiller også høyere krav til temperatur- og fuktkontroll av omgivelsene enn for eksempel hunder og hamstre, men det er ganske overkommelig å kontrollere altså.

Jeg tror ikke dette vil bli et utbredt problem om det åpnes for hold av reptiler. Jeg tror ikke at "mannen i gata" vil løpe på dyrebutikken for å anskaffe seg et reptil om det blir lov. Kanskje mest pga det at svært mange her i landet finner slike dyr ekle og ubehagelige.
Jeg kan ikke se for meg at det vil bli et enormt salg av reptiler til familier, for "barna maser om et dyr".

Jeg tror nok at størsteparten av salget vil gå til folk som har en spesiell interesse for slike dyr, og som dermed innehar kunnskap om dyret og hvordan det holdes.

Vi har som sagt noen dyr selv: kanin, fulg (undulat) og fisk. Jeg har så godt jeg har kunnet, satt meg inn i hvilke dyr det er vi har, og hva de krever. Bare innen dette med fisk så er det mye sette seg inn i. Hvilket vann krever de, hvilken temperatur, hvilke fisker kan de gå sammen med, hvor stort kar trengs, hvilket for, etc. Et virrvarr av forskjellige fisker og forskjellige krav, men du verden så lærerikt og morsomt å holde på med.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:36.