Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Kasias krimskrams

Navneliste

Kasias krimskrams Lenker, tester, vitser og andre kuriositeter

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-10-06, 11:02   #81
Kanutte
interlektuell

Kanutte sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Navneliste

Grunnen til at det er mange merkelige navn i Nord Norge, kan komme av fornorskningsprosessen mot samer. Samiske steds- og personnavn skulle fornorskes mest mulig noe som har ført til mye sært. Videre hadde mange lite kjennskap til hva som var "normale" norske navn, og dermed gikk man litt "over the top". Orkana Nordvesta, og Rullegardina er jo klassikere...

I Rogaland, i områdene der jeg kom fra, var det vanlig å gjøre guttenavn om til jentenavn dersom kjønnet var "feil". Rasmine, Nilsine og Jørgine er navn som kan sees på mange gravstøtter.

Og på Karmøy, der er de rare. De har det med å kombinere engelske og norske navn; som for eksempel Brian Anders, Bob Kåre og Steven Knut....

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 11:15   #82
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jill, her.

På en plass i Troms dukket det faktisk opp en hel del Chrystal, Blake og andre Dynasty-navn på 80-tallet. (Skrives Dynasty sånn?)

Red: Sjekket med SSB, men det var få som het Chrystal og Blake. Merkelig. Husker til og med at det var en avisreportasje om det.

Jeg mener også å huske at det stod om det i avisen, men det var vel neppe en slik voldsom mote, da. Hun i Dynasty stavet det forresten Krystle, men det får jeg ingen treff på hos SSB. (Eller "3, 2, 1 eller 0" som de kaller det.)

Gammel 05-10-06, 11:34   #83
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶

Silence sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanutte, her.

(...)

I Rogaland, i områdene der jeg kom fra, var det vanlig å gjøre guttenavn om til jentenavn dersom kjønnet var "feil". Rasmine, Nilsine og Jørgine er navn som kan sees på mange gravstøtter.

(...)

Det med å legge jenteending til guttenavn må ha vært vanlig i nord-norge også. Bakover i min slekt har vi blant annet Nilsine, Nikoline, Simonette (eller var det Simonetta?).

Har du tatt studier som omhandler navnetradisjoner?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda

Jeg mener også å huske at det stod om det i avisen, men det var vel neppe en slik voldsom mote, da. Hun i Dynasty stavet det forresten Krystle, men det får jeg ingen treff på hos SSB. (Eller "3, 2, 1 eller 0" som de kaller det.)

Jeg søkte ikke med "k". Senja, ikke sant?

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 13:20   #84
Kanutte
interlektuell

Kanutte sin avatar

Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har du tatt studier som omhandler navnetradisjoner?

Nei, jeg har ikke det, så dette er bare synsing. Men jeg tok grunnfag i pedagogikk her i Tromsø, og der ble det lagt veldig mye vekt på fornorskningsprosessen og betydningen denne fikk for samisk identitet. Samiske stedsnavn som ble omgjort til norske var tema for et seminar (tror "Godluktbukt" var et eksempel, der det samiske navnet gav mening, men det norske bare blir fjas...)

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 14:36   #85
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶

Silence sin avatar

Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei, jeg har ikke det, så dette er bare synsing. Men jeg tok grunnfag i pedagogikk her i Tromsø, og der ble det lagt veldig mye vekt på fornorskningsprosessen og betydningen denne fikk for samisk identitet. Samiske stedsnavn som ble omgjort til norske var tema for et seminar (tror "Godluktbukt" var et eksempel, der det samiske navnet gav mening, men det norske bare blir fjas...)

Ok. Jeg bare lurte siden du virket som om du hadde god greie på dette.

Jeg har bare hørt om fornorsking av stedsnavn, og sånn som Nillas etterhvert har blitt Nils, Saara har blitt Sara og lignende forenkling. En av grunnene til at det blant samer blir gitt 3-4 fornavn er at de har få samiske fornavn, og heller bruker de de har til å lage kombinasjoner. (Sånn som Anna Berit Anna.)
Min yngste datter heter Maila, og det er finsk-samisk form for Maria.

(Og jeg er ikke samisk. )

Gammel 05-10-06, 15:34   #86
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

zol: Vi har jo møttes, religiøs som vi er.

Hvem er du? Og hvem er jeg?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 15:35   #87
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Hvem er du? Og hvem er jeg?

Ahhhh.. Nå så jeg et navn jeg kjente. Du heter jo ikke JILL

Gammel 06-10-06, 09:01   #88
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶

Silence sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Ahhhh.. Nå så jeg et navn jeg kjente. Du heter jo ikke JILL

Jo-o. Det er nettopp det jeg gjør.

Du hadde kanskje kjent meg bedre igjen om jeg hadde hatt nicket "Niesen til Karstein"...

Gammel 06-10-06, 09:55   #89
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Jo-o. Det er nettopp det jeg gjør.

Du hadde kanskje kjent meg bedre igjen om jeg hadde hatt nicket "Niesen til Karstein"...

Du må ikke forvirre en stakkar sånn. Jeg trodde jo nesten noen hadde avslørt min fortid som søndagsskolelærer.

Oops.

Gammel 06-10-06, 11:09   #90
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alex-Sander er det faktisk ikke så lende siden jeg så. Da VIL man gjøre det vanskelig for barnet, altså!

Gammel 06-10-06, 11:15   #91
Senna
Javel

Senna sin avatar

Hvor: The Sun
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Og på Karmøy, der er de rare. De har det med å kombinere engelske og norske navn; som for eksempel Brian Anders, Bob Kåre og Steven Knut....

eller hva med Nils Michael

Gammel 06-10-06, 12:22   #92
Senna
Javel

Senna sin avatar

Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Fant et i avisa akkurat nå : Jorulf , det var nytt for meg.

Gammel 06-10-06, 15:14   #93
Magnolia
Stiv

Magnolia sin avatar

Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Tror det er i Lyngdal at halvparten av mannfolkene heter Stanley eller noe annet amerikansk-klingende.

Magnolia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 16:00   #94
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶

Silence sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Magnolia, her.

Tror det er i Lyngdal at halvparten av mannfolkene heter Stanley eller noe annet amerikansk-klingende.

Man skal da ikke le av andres navn, men søkte på Stanley i telefonkatalogen. (Ikke fritidsproblemer her i huset nei... )

Der var en del morsomme kombinasjoner med Stanley og mellomnavn.

(La inn et eksempel, men ville ikke henge ut et navn... Om du trykker på linken til telefonkatalogsøket, så står alle fornavn som ble funnet i søket lenger ned til venstre.)

Gammel 06-10-06, 17:38   #95
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men har dere vært inne på han Chim Kjølner? Det må da vel uttales kjim? Stilig..

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 18:06   #96
Senna
Javel

Senna sin avatar

Standard

Tror det er nokså likt i Lyngdal og på Karmøy. Massevis av wannabees amerikanere.

Gammel 06-10-06, 18:46   #97
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Honoratus

Mye snadder på den lista der. Vi har egentlig bestemt oss for navn til Toer'n, men det spørs om ikke mannen og jeg må sette oss ned med denne lista, altså.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 21:51   #98
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Mamma er fra nord Møre og jeg kan trygt si at det er ikke bare nordlendinger som har en forkjærlighet for lite velklingende navnkombinasjoner. Halve slekta mi består av mennesker med to navn som stort sett ikke passer sammen.

Per Jan er ikke pent altså.
Men faren til gubben heter Gunnar Leif, og han er en ekte Oslo gutt.

Gammel 06-10-06, 22:08   #99
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I Lyngdal, Kvinesdal og på ListHa. Helt utrolig hvilke amerikanske navnekombinasjoner som finnes der.
Alle uttales selvsagt på dialekt.

Bestefaren min var fra Lista og arbeidet i "junaiten deran". Språket ble ikke like påvirket. "Dokke onge. Hi dokke sett i svetherren min. E an i tronken tru?"
"Kå ska mi ede i dag. Ska mi ha tørki?".

Jerry, Clifford, Jeffrey, Torrey, Steven, Stanley, Bobby, Billy er navn jeg kjenner fra de trakter.

Fra Mims liste kjenner jeg Solan-navnet godt fra gubbens slektstre. Mine barn hadde noen Solan blant forfedrene sine.
Blostrup også forresten.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 04:02   #100
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Tekkla (men med én k - Tekla) og Theis. Jeg kjenner forresten en Theis.

Theis er et helt vanlig navn både i Danmark og Nederland...

Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:38.