Sv: Skolevesker til 11000
Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.
Det er nok ikke på langt nær så stigmatiserende som det ville være på et tilsvarende sted i Groruddalen. Se for deg arbeidsgiver til datteren din mange år frem i tid - hvilke assosiasjoner tror du stedet der dere bor nå vil gi i forhold til f.eks Alna? Jeg vil våge å påsta at der dere bor nå vil telle i positivt favør, ikke andre veien. Her i Øst har svartmalingen og alt negativt fokus blitt så ekstremt at jeg føler jeg må forholde meg til hvilke skole det er ok eller ikke å gå på i forhold til "hvordan" det vil påvirke skolevalg og muligheter for datteren min i fremtiden.
Så la oss være enige i at postnummer kan være stigmatiserende begge veier men at konsekvensen av "fint" eller "tungt belastet" postnummer kan slå veldig ulikt ut.
Jeg bor på Oslo Vest (Frogner) og jobber på Grorud. Jeg er veldig glad i begge delene av byen, og jeg må si at jeg ikke kjenner meg igjen i de beskrivelsene du har av svartmalingen av Oslo Øst i mediene (og jeg leser både Aftenposten og Dagsavisen og ser på nyheter på TV). Derimot så leser jeg mange positive artikler om den store "oppgraderingen" som har skjedd i Groruddalen som følge av Groruddalssatsingen i Oslo Kommune de siste årene bl.a. Mulig jeg legger merke til dette fordi jeg tilbringer så mye tid i Groruddalen pga jobb og også får med meg dette via lokalavisene her, men dog. Jeg tenker dessuten at det at det i perioder blir lagt fokus på "negativ" utvikling på Østkanten i media, har vært hovedårsaken til at Groruddalssatsingen ble satt i gang, så det er nå heller ikke bare negativt at man setter fokus på ting.
Ellers synes jeg generelt at stigmaene og folks oppfatninger av begge deler av byen er sterkt overdrevet, men føler også definitivt at det er mer "akseptert" å ha en generell negativ holdning til de på Vestkanten fordi de liksom ikke er en del av "oss vanlige folk". Det synes jeg er synd, fordi jeg kjenner og observerer svært få i min del av Frogner som passer inn i den stereotypen som er etablert om Vestkantfolk. Jeg føler heller ikke at jeg passer spesielt godt inn i den stereotypen.
Endret for å si:
Jeg har også inngiftet familie som bor på Østkantens svar på Vestkanten; Bekkelaget/Nordstrand. Der har jeg over mange år vært flue på veggen til oppveksten av familiens unge håpefulle og deres venner. Synes ikke at jeg observerer noen slike tendenser som blir skissert i artikkelen ift dyre merkeklær og vesker. De ønsker seg det? Definitivt. Har de det (altså klær i denne prisklassen)? Ingen så langt jeg har observert til nå. Merkeklær har de definitivt, men ikke mer enn det jeg har inntrykk av at er vanlig på Østkanten.