Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Barn blir ikke smartere av morsmelk (Dagbladet) (Zol: en gladnyhet til deg!)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-10-06, 09:53   #11
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Zol: en gladnyhet til deg!

Opprinnelig lagt inn av Saint

Jeg vil gjerne vise til Spedkost-undersøkelsen til Sosial- og Helsedirektoratet, som ble gjennomført i 1998/99. Den viser at ved 3 mnds alder, ble 70% fortsatt fullammet. Hva med de resterende 30%? Har ikke de rett på nødvendig informasjon for å kunne ernære barnet sitt best mulig? Jeg har ingen oppdaterte tall for hånden, men Nasjonalt kompetansesenter for amming har uttalt at 1-2% av alle kvinner ikke kan amme. Det er nok barn til at manglende informasjon er et problem.

Det er jo akkurat det jeg sier i innlegget mitt også! At de som må gi flaske må få akspet for det og den informasjon de trenger! Jeg forstår virkelig ikke at du ikke klarer å lese det ut fra det jeg skrev. Det står der i klartekst.

På helsestasjonen ble jeg vist en film om amming, som jeg mener ikke gav noe realistisk bilde av hva amming egentlig er. Den viste rosenrøde bilder av et diende barn og en nysminket, vakker mor. Den viste svært billedlig hvor synd det var på barn som fikk flaske, ved å vise et gråtende barn ... Etter å ha sett den filmen, visste jeg ikke spesielt mye om økedøgn, melkespreng, såre brystvorter, ammete, ammeinnlegg, nattamming, hormoner, sugetak, pumping, sultne spedbarn, Purelansalve osv. Man kan selvfølgelig spørre hvor mottakelige man er, men jeg tror amming må frontes på en annen måte - vi VET at det er det beste for barnet.

Jeg er helt enig med deg om den filmen. Og du skal vite at den er omdiskutert i fagmiljøet også. Så skal du huske på at filmen ble lagd i andre tider, da det fortsatt var viktig å informerer om hvorfor man skulle amme, for å få opp antallet som ammet. Nå er tiden overmoden til å skifte fokus fra hvorfor amme til hvordan amme. Jeg kunne ikke vært mer enig.

Jeg tror det er nettopp den manglende informasjonen om flasking som gjør at mange oppfatter informasjon om amming som propaganda eller press. Man trenger litt press for å gjennomføre noe som er vanskelig, men man trenger støtte også. Ammehjelpen har gjort en kjempejobb, og jeg er selv svært takknemlig for den hjelpen jeg har fått.

Problemet i amme/flaske-debatten, er at de som har fått ansvaret for å informere og bistå ved problemer, ikke er sitt ansvar bevisst. Dessverre er for mange helsesøstre uvitende om problematikken, og gjemmer hodet i sanden når de møter informasjonshungrige foreldre.

Og derfor sier jeg også at de som skal yte ammehjelp, dvs alt fra helsepersonell til legfolk, må bli enda flinkere til å yte hjelp. Og når jeg sier ammehjelp, så mener jeg altså alle sider ved saken, alt fra forebyggende til støtte hvis ammingen ikke fungerer.

Sist redigert av ElinM : 06-10-06 kl 10:18.
ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:13.