Sv: Zol: en gladnyhet til deg!
Opprinnelig lagt inn av zol, her.
Er det en trend i tiden å være mot amming - eller er det en trend i tiden å ønske mer informasjon om flaske og MME? Ser du forskjellen?
Desverre er det noen som ser på det å være opptatt av informasjon om flaske og å være for amming som to motsetninger. Desverre er det dem som påstår at jeg er mot amming. Desverre er det dem som tror at det å frigi mer informasjon om flaske kommer til å føre til at færre ammer. Desverre er det dem som ikke skjønner at flaskeforeldre har noe å kjempe for.
Jeg kjenner deg såpass godt at jeg vet du slett ikke er mot amming. Jeg syns du skal ha kreditt dine meninger! Jeg tror allikevel at flaskeposten er med på å gjøre at færre ammer, fordi det føles mer akseptabelt å gi flaske. Det bør iallefall være rom for å diskutere denne mulige konsekvensen. Det er i og for seg greit nok, og jeg mener at de som må gi opp ammingen skal føle aksept for å gi flaske. Men jeg tror altså at jo lettere det er å gi opp, jo vanskeligere er det å lykkes med ammingen. I tidligere tider ammet nesten alle, langt flere enn nå. Og årsaken er enkel, den gang hadde man ikke noe valg. Og det førte til at de fleste fikk til å amme. Dessuten hadde man ikke alle de nymotens hjelpemidlene den gang, som flasker, smokk, pumpe osv, som er til for å hjelpe mødrene, men som dessverre i mange tilfeller også er med på å gi ammeproblemer. Det er klart at ammingen for enkelte den gang kostet fryktelig mye. Langt mer enn hva vi både vil og bør gi. Jeg syns for å være helt ærlig at dette er et lite dilemma. Jeg tror flaskeposten vil føre til at flere begynner med flaske og gir opp ammingen, men samtidig er det viktig at de som må gi flaske får den hjelp og informasjon de trenger. Løsningen på dette er at de som skal yte ammehjelp blir enda dyktigere. Målet er vel at flest mulig skal amme, iallefall de som ønsker det, og samtidig at de skal ha en god ammeopplevelse. Og så skal de som allikevel ikke får det til, få den hjelp de trenger samtidig som de får en god opplevelse med å gi flaske.
Jeg tror det er en trend i tiden å være "mot" amming, samtidig som det er en trend i tiden å ønske mer informasjon om flaske og mme. Dette er to forskjellige trender slik jeg ser det. De påvirker kanskje hverandre, men er likefullt to forskjellige. Ser du hva jeg mener? Man kan fint ønske mer info om flaske, og samtidig være positiv til amming, men allikvel er det mange som er så negative til amming. (Vær så snill å forstå hva jeg i denne sammenhengen mener med å være for/mot og positiv/negativ til amming.) På NM har jeg sett mange tråder hvor mme blir foreslått som første og eneste løsning, selv i tilefeller der mor knapt har rukket å komme hjem fra sykehuset med babyen. Jeg syns jeg har sett mer av dette i senere tid. Det er så lettvint og greit å gi slike anbefalninger, og man tror kanskje at man hjelper vedkommende, men man engasjerer seg egentlig ikke så veldig mye i vedkommendes problemer når det er det eneste man svarer. Det blir ofte litt misforstått hjelpsomhet, føler jeg. (Selvfølgelig skal man støtte en mor som må gi opp ammingen, men mor er ikke kommet dithen i de situasjonene jeg snakker om her.)
Og Dagbladet virker også negativ, når de slår stort opp at barn ikke blir smartere av morsmelk. Greit nok at de er tabloide, men da har de tatt et standpunkt, og jeg får litt følelsen av at journalisten tenker med skadefro at "nå skal jeg ta dem" (om Nylander og co). Og hva er vitsen med å trekke inn Trogrim Eggens utblåsning og historier til frustrerte mødre i denne sammenhengen? Det er egentlig irrelevant for om morsmelk påvirker intelligensen eller ikke, men er med på å dreie leseren i en bestemt retning. Jeg oppfatter det iallefall slik.
Sist redigert av ElinM : 05-10-06 kl 23:44.
|