Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Barns treninger i helgene

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-13, 08:58   #1
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barns treninger i helgene

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Så rart å ikke tenke på museum som normal familieaktivitet! Ikke ment som utdriting eller kritikk altså, det er bare så anderledes og fremmed for meg. Så jeg blir bare så veldig nysgjerrig på hvorfor ikke? Beklager om jeg er invaderende.

Det er ikke en familieaktivitet vi bedriver i stor grad heller. Vi bor ikke langt fra Oslo, men mannen er ikke så gira på museum, så det blir ikke så mye av det. I så fall blir det teknisk, zoologisk og lignende. Når vi er på ferie tar vi alltid med oss ett og annet museum, som regel naturhistorisk eller teknisk.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-01-13, 09:36   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Det er ikke en familieaktivitet vi bedriver i stor grad heller. Vi bor ikke langt fra Oslo, men mannen er ikke så gira på museum, så det blir ikke så mye av det. I så fall blir det teknisk, zoologisk og lignende. Når vi er på ferie tar vi alltid med oss ett og annet museum, som regel naturhistorisk eller teknisk.

Som sagt, jeg skjønner det du beskriver her veldig godt. Men jeg syns det er en forskjell mellom å a) ikke benytte seg av museum fordi det ikke er noen tilgjengelig/ikke noen interessante tilgjengelig og b) bli forundret over at museum er en helgeaktivitet som passer for familier.

Det var bare det siste jeg ble nysgjerrig på. For på samme måte som det å benytte seg av museer var fjernt fra Elises virkelighet, så er det motsatte fjernt fra min. Og siden jeg er andre generasjons kulturarbeider og interessert i publikum spesielt, så spør jeg fordi jeg syns det er interessant å lære mer om hvor forskjellig folk tenker om slike aktiviteter.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-13, 13:01   #3
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Og siden jeg er andre generasjons kulturarbeider og interessert i publikum spesielt, så spør jeg fordi jeg syns det er interessant å lære mer om hvor forskjellig folk tenker om slike aktiviteter.

Jeg reagerte også på dette ut fra hovedinnlegget, men det kommer nok av min oppvekst, tilgjengelighet, samt interesser. Jeg har kanskje vært to ganger på et museum i hele mitt liv. En gang på barneskolen (hjemme nordpå), og en gang på lærerskolen i Trondheim. Jeg tviler ikke på at det kan være interessant, og vi har faktisk av og til snakket om at 'vi burde' (som de sier i VG-reklamen) siden vi nå bor nært Oslo, men det blir gjerne med praten. Det er litt tiltak. Men hadde vi dratt, så hadde det ikke vært av type kunstmuseum (we don't do that), men mer andre ting. Skjelett, teknologi, historie, et.c, er sånt alle hos oss ville funnet interessant. Men til sommeren. Til sommeren skal vi. Det er slik ordlyden pleier å være. Alt skal vi rekke til sommeren. Da skal vi reise hele 4 mil til Oslo og se på ting. Da er vi turister, og gjør turistting. Men ellers i året er selv helgene travle. Vi må ta mye husarbeid da, ungene har sitt de holder på med, og akkurat nå forsøker vi å få til å dra å ake en dag og på ski en dag, før vinteren er over. Vi har ikke klart det til nå, men kanskje til helga.

Ellers er interessen for en del kulturelle innslag relativt laber. Jeg har vært to ganger på 'Juleskurken' på teateret her. Det var med barna, og for barna. Jeg liker revyer og standup, og alt annet utgår egentlig. Teater og musikaler = gjesp. Jeg har vært på 3-4 konserter siden 2001. Slike ting må planlegges, slik at det passer med at vi har besøk nordfra. Vi oppsøker aldri kulturelle ting på ferie, og fasineres i liten grad av det mangfold som finnes. Mine referanserammer er i hovedsak fra bøker og film. Utover det er det mye man sikkert burde interessere seg for, men som jeg helt ærlig ikke kjenner at jeg gjør. Jeg ser IT-dokumentarer, har bilder på veggene jeg ikke vet om jeg burde like eller ikke, hører på Punk og ballader, og foretrekker Batman foran Kontiki-filmen.

Samtidig så mener jeg det er greit. Vi gjør mye hele tiden hele året for ungene. Det er bare oss, og vi hjelper, tilrettelegger, støtter, ordner og fikser for alle barna 24/7. De vil nok ikke huske oppveksten for museumsturer, reiser, og at mye spennende foregikk hos oss. Men de husker antagelig lesing, fliring, masse musikk, mange varierte filmer, og foreldre som stilte opp på alt som var. Så får det bli med det da. Det får være bra nok.

Sist redigert av Dronningen : 29-01-13 kl 13:09.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-13, 13:06   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Jeg reagerte også på dette ut fra hovedinnlegget, men det kommer nok av min oppvekst, tilgjengelighet, samt interesser. Jeg har kanskje vært to ganger på et museum i hele mitt liv. En gang på barneskolen (hjemme nordpå), og en gang på lærerskolen i Trondheim. Jeg tviler ikke på at det kan være interessant, og vi har faktisk av og til snakket om at 'vi burde' (som de sier i VG-reklamen) siden vi nå bor nært Oslo, men det blir gjerne med praten. Det er litt tiltak. Men hadde vi dratt, så hadde det ikke vært av type kunstmuseum (we don't do that), men mer andre ting. Skjelett, teknologi, historie, et.c, er sånt alle hos oss ville funnet interessant. Men til sommeren. Til sommeren skal vi. Det er slik ordlyden pleier å være. Alt skal vi rekke til sommeren. Da skal vi reise hele 4 mil til Oslo og se på ting. Da er vi turister, og gjør turistting. Men ellers i året er selv helgene travle. Vi må ta mye husarbeid da, ungene har sitt de holder på med, og akkurat nå forsøker vi å få til å dra å ake en dag og på ski en dag, før vinteren er over. Vi har ikke klart det til nå, men kanskje til helga.

Ellers er interessen for en del kulturelle innslag relativt laber. Jeg har vært to ganger på 'Juleskurken' på teateret her. Det var med barna, og for barna. Jeg liker revyer og standup, og alt annet utgår egentlig. Teater og musikaler = gjesp. Jeg har vært på 3-4 konserter siden 2001. Vi oppsøker aldri kulturelle ting på ferie, og fasineres i liten grad av det mangfold som finnes. Mine referanserammer er i hovedsak fra bøker og film. Utover det er det mye man sikkert burde interessere seg for, men som jeg helt ærlig ikke kjenner at jeg gjør. Jeg ser IT-dokumentarer, har bilder på veggene jeg ikke vet om jeg burde like eller ikke, hører på Punk og ballader, og foretrekker Batman foran Kontiki.

Oi. Det er bare å konkludere at vi er veldig forskjellige. Det er ingen kritikk i det, bare en konstatering.

Min 5-åring har vært på betydelig flere konserter enn deg. For ikke å snakke om den musikkinteresserte 8-åringen.

Gammel 29-01-13, 13:28   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Samtidig så mener jeg det er greit.

Ja, hver sin smak, selvfølgelig. Det er vel ingen som har påstått noe annet?

Personlig mener jeg at dere går glipp av ting, men det mener jo ikke dere. Som en som er glad i kultur, men for øvrig veldig lite opptatt av hva man "bør" like, så syns jeg det er synd at folk ikke har den dimensjonen i livet sitt. Samtidig så syns jeg absolutt man skal respektere at folk ikke er interessert. Det er selvfølgelig helt lov.

For øvrig er det lokale museet i byen deres et fin-fint historisk museum vel verdt et besøk.

Gammel 29-01-13, 13:51   #6
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Som en som er glad i kultur, men for øvrig veldig lite opptatt av hva man "bør" like, så syns jeg det er synd at folk ikke har den dimensjonen i livet sitt.

Jeg opplever jo selv at vi har kultur i livet da, men at det i hovedsak er musikk, litteratur og film, og lite utover det. Jeg behøver derimot ikke oppsøke så mye, for å ha glede av dette.
Men noen få ganger har vi fått det til med konserter vi veldig gjerne ville dra på, og barnevakt som kom reisende ned hit for å hjelpe oss da. Det er noe med at det skal klaffe.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-13, 13:55   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg opplever jo selv at vi har kultur i livet da, men at det i hovedsak er musikk, litteratur og film, og lite utover det.

Ja, beklager, det var klønete formulert av meg. Selvsagt har dere kultur i livet deres! Rett i kulturarbeiderfella, vøtt, hvor man definerer kultur som sin egen kultur. Og akkurat det jeg ofte kritiserer andre for å gjøre.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:40.