Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hjelp! Kake uten gluten og melk?!

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-01-13, 23:28   #21
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp! Kake uten gluten og melk?!

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Jeg har aldri bakt med Semper, så jeg vet ikke helt. I originaloppskriften er det brukt 120 g hvetemel, jeg har gått ned til 80 fordi det står på Jyttepakken at man bare skal bruke 2/3 - kanskje det står noe på Semperpakke også?

Jeg har brukt å lage vaniljeglasur:
250 gram melis
80 g melange uten melk
1/4 dl væske

Visp sammen melis og melange, og ha oppi væske - et par skjeer om gangen. Glasuren skal vispes lenge slik at den blir luftig.

(Både muffinsene og glasuren kommer egentlig fra boka til Hummingbird bakery, jeg har veganisert dem og gjort muffinsene glutenfrie. Muffinsene har vært veldig populære i Villes bursdager, særlig med farget glasur).

Kansje jeg bare skal kjøpe den melblandingen da. Jeg ser de har den over alt, så det er ikke vanskelig å finne iallefall.
Forskjellige slike melmixer er jo greit å ha i hus. Denne lille gutten er en god venn av gutta, og bor rett oppi gata her, så jeg regner med at det blir mye samvær utover våren.

Gammel 24-01-13, 23:55   #22
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

1 pk gjær
2 dl melk
150 g smør, romtemperert
1 krm salt
Ca 7 dl Semper Miks, Semper Fin Miks eller Semper Lavprotein Miks (spar 1 ½ dl til utbaking)

Fyll:

75 g smør
2 ss sukker
3 ts vaniljesukker

Til pensling:

Egg
Perlesukker

Slik gjør du:

Rør sammen fyllet. Rør gjæren ut i melken. Tilsett smør, salt, sukker og miks, men spar ca 1 ½ dl til utbaking. Elt alt til en deig. Del deigen i to og kjevl avlange leiver, ikke for tynne. Skjær deigen i firkanter og legg en litt fyll midt på hver firkant. Brett inn hjørnene og press lett sammen. Legg dem i muffinsformer. Heves tildekket på et stekebrett kledd med bakepapir i ca 2 timer. Pensle med pisket egg og dryss over perlesukker. Stekes ved 250 °C i ca 8 minutter.

Jeg fant denne oppskriften på Semperglutenfritt.no. Hvis jeg bytter ut melk med havremelk, smør med margarin uten melk, kan jeg da lage dette til allergikeren? Går det greit med vaniljesukker?

Gammel 25-01-13, 00:03   #23
Amic@
Tobarnsmor :)

Amic@ sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bor på Østlandet
Amic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populær
Standard

Bare vær oppmerksom på at glutenfri gjærdeig er ganske annerledes enn med vanlig mel. Det beste er å bruke kjøkkenmaskin til å lage deigen, og det er ikke alltid lett å kjevle ut.

Og jeg syns det er helt fantastisk at du vil lage og tilpasse sånn! Det hadde vi satt utrolig stor pris på!

Gammel 25-01-13, 00:04   #24
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Amic@, her.

Bare vær oppmerksom på at glutenfri gjærdeig er ganske annerledes enn med vanlig mel. Det beste er å bruke kjøkkenmaskin til å lage deigen, og det er ikke alltid lett å kjevle ut.

Og jeg syns det er helt fantastisk at du vil lage og tilpasse sånn! Det hadde vi satt utrolig stor pris på!

Ah, takk for tips. Jeg har aldri lagd noe med denne melmixen, så det kan bli spennende.

Gammel 25-01-13, 00:16   #25
Amic@
Tobarnsmor :)

Amic@ sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bor på Østlandet
Amic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Ah, takk for tips. Jeg har aldri lagd noe med denne melmixen, så det kan bli spennende.

Og smaken er også annerledes, og definitivt best nystekt og varme!

Gammel 25-01-13, 22:26   #26
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Taien, du gjør en allergimamma rørt her altså. Kudos til deg!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:31.