|
Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Passiv
|
![]() Sv: Matvareindustriens hemmeligheter
Men kuer er jo ikke ment å spise hverken soya, mais eller andre korn. Kuer skal spise gress. Andre steder klarer de å ha gressbeitende kyr. I usa får du kjøpt kjøtt fra gressbeitende dyr, det står på pakka. Er det forskjell på kyr i kjøtt og melkeproduksjon, kanskje? |
![]() |
![]() |
#62 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det gir vel mye dyrere melk, og folk er jo lite villige til å betale mer for dyrevelferd.
![]() |
#63 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Matvareindustriens hemmeligheterUten at jeg vet det minste om melkeproduksjon, så er det vel et problem at beitesesongen er så kort i Norge? I andre land kan jo dyr beite hele året, det kan de jo ikke her. Jeg vet at dette fordyrer hestehold i Norge i forhold til andre land, og regner med at dette gjelder for produksjonsdyr også?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
ASD
Medlem siden: Mar 2010
Dette sa slakteren (fra idsøe) når jeg diskuterte dette med han. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Passiv
|
![]() Sv: Matvareindustriens hemmeligheterJeg skjønner at kuer nødvendigvis må få noe å spise om vinteren også. Men at det må være soya har jeg ikke noe særlig forståelse for. |
![]() |
![]() |
#66 |
Passiv
|
Det er utrolig synd at folk bryr seg så lite både om dyra og kvaliteten på det de putter i munnen. |
![]() |
![]() |
#67 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Matvareindustriens hemmeligheterJeg ferdes i kretser hvor folk er opptatt av matproduksjon og dyrevelferd og hvor folk er villige til å betale for matvarer som er produsert på en god måte. Det er vanskelig å få tak i slik mat mange steder. Jeg er heldig, for min nærmeste matbutikk har både økologisk kylling, frilandsgris, kjøttproduserende økologisk storfe, økologiske egg, ost fra norkse småskalaprodusenter etc. Så vidt jeg har forstått er det veldig vanskelig for småskalaprodusenter å få innpass i kjedebutikkene. Ergo blir dette litt en høna eller egget-debatt. Hvis man ikke har tilgang på etiske varer, er det vanskelig å kjøpe dem også. Suksessen til mathallen i Oslo og bondens marked og sånn, tilsier vel at det er et marked der ute, og jeg vil tro at det økende fokuset som folk har på ren og sunn mat, faktsk medfører en økt etterspørsel etter dette. Så å si at folk generelt bryr seg om dyr og kvalitet på mat, blir litt unyansert synes jeg.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
can-jur
|
De aller fleste kyr i Norge spiser gress i beitesesongen, den strekker seg fra mai til september der klimaet er best. Vi beiter fra ca 20 juni til ca 10 september. Men grovfôr (gress eller konservert gress) er ikke nok til å dekke kaloribehovet for ei moderne melkeku. Hun melker oftet oppimot 35 kg melk hver dag, på bare grovfôr vil hun melke halvparten og mindre.
![]() |
![]() |
#69 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Matvareindustriens hemmeligheterMen det er jo ikke sånn at valget kun står mellom Grøstad gris og svinekjøttdeig fra Rema, slik mange ser ut til å mene. Det går faktisk an å velge vegetarisk noen ganger når man ikke får tak i, eller ikke har råd til annet. Det gagner miljøet også. Det er den der "kjøtt på bordet for enhver pris" jeg synes er tragisk.
![]() |
#70 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Matvareindustriens hemmeligheterJeg spiser minst to kjøtt/fiskefrie middager i uken, Dixie.
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Matvareindustriens hemmeligheterFlinka.
![]() |
#72 |
can-jur
|
![]() |
![]() |
#73 |
|
![]() Sv: Matvareindustriens hemmeligheterDen der "kjøtt på bordet for enhver pris" er ganske så ukjent i min omgangskrets, Dixie. Derimot var den vel svært mye mer utbredt da jeg vokste opp på bøgda. Midt blant alle fjøsene og beitemarkene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Passiv
|
Ja, da er du heldig. I min butikk (Meny) innskrenkes utvalget hele tiden. Det er mye jeg fikk tak i før av ferskvarer som ikke er der lenger. Jeg antar det forsvinner fordi folk ikke kjøper det. Det er synd for oss som vil og er villige til å betale. Når det er sagt har de vært ganske greie til å bestille varer til meg når jeg har spurt etter noe spesielt. |
![]() |
![]() |
#75 |
Panzerekstremfeminist
|
Det er ikke sikkert det har med at folk ikke kjøper. Det har vært mye snakk om hvor vanskelig det er for de små å få tilgang på hylleplass i kjedene.
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Ringskrømt
|
![]() |
#77 |
Passiv
|
Det er begrenset hvor mange biffer det er på em ku. det er problematisk at folk bare skal ha muskelkjøtt. Jeg har begynt å spise lever hver uke. Jeg ønsker å spise mer organer og innmat, men det er irriterende vanskelig å få tak i. Vi kjører 6 mil i blant til et slakteri. Noen ganger bestiller jeg på nett. Hvis folk hadde spist mer sv hvert dyr så hadde man ikke trengt å slakte så mange. |
![]() |
![]() |
#78 |
Passiv
|
![]() Sv: Matvareindustriens hemmeligheterI min butikk finnes det heller ikke kjøtt med bein på. Det er biff eller karbonadedeig. Hvor blir det av beina som jeg kunne kokt kraft på? Blir det kastet? Har funnet noen frosne kraftbein fra gilde, det er det eneste. Og i fiskedisken så de rart på meg da jeg ba om haler, bein og hoder til kraftkoking. De får bare fileter inn i butikken. Sukk. |
![]() |
![]() |
#79 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Matvareindustriens hemmeligheterHer i byen pleier faktisk Eurospar å ha lammehjerter i sesongen, men om de har det over hele landet, eller om det er mulig å få tak i ellers i året, vet jeg ikke.
![]() |
#80 |
can-jur
|
Kom hit i oktober, så kan du høste selv. Vi slakter både lam og gris hjemme
![]() |
![]() |
|
|