Sv: Er du opptatt av (jule)tradisjoner?
Vi har vært veldig opptatte av å lage egne tradisjonr. De finslipes litt for hvert år, og er ikke rigide på noen måte. Vi tar mye som det kommer også. I år bakte vi absolutt ingenting. Rett og slett fordi jeg aldri fikk lyst. Men vi har alltid et juleverksted med barna en hel dag før jul, der de lager julegaver. Og vi pleier også å dra frem julefilmer, julebøker og cder og lydbøker, som vi leser og ser og hører på i hele desember. Det er veldig koselig.
Julaften feirer hjemme med svigers og hos mine foreldre annethvert år.
Vi starter pyntingen rundt 22.desember. Pynter juletreet når det passer, men ALL pynting inkludert selve middagsbordet til julaften, skal være helt ferdig på lillejulaften kveld. Da benker jeg og mannen oss foran tv og ser på kvelden før kvelden, og puster lettet ut og kjenner at vi er i rute. Det er veldig viktig at den kvelden blir rolig og fin. Barna er med og pynter juletreet.
Det året vi er her lager vi middag hele dagen. Tar en liten tur i butikken om vi har glemt noe, og tar alt i et rolig tempo. Barna luftes kun i nærmiljøet, og ser på mye filmer i kjelleren. De får litt godis utover dagen, julestrømpe kommer fra neste år. 
Middagen starter kl.16. Barna får en mandel hver i riskremen, og da får de en pakke som aktiviserer litt.
Etter maten går vi rundt juletreet, og så kommer nissen. Så er det pakker, og så i seng. Etter det er det kaker for de voksne, og litt rolig stund. Legger oss rimelig tidlig, for 1.dag er det opp tidlig. Barna er som regel gira og vil se på gavene. Denne dagen er helt hellig for oss. Da er det KUN oss 4 hjemme hele dagen, med flere pakker, julefilmer, pysj til utpå eftan g en liten tur ut og prøve nye ski etc. Dette er den beste dagen i hele julen. Hellig, og ikke til å rokke ved.
|