|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Er du opptatt av (jule)tradisjoner?MÅ alt være slik det alltid har vært? Blir det ikke jul uten at det og det skjer, den spesielle middagen blir servert, at treet kommer opp akkurat til samme tidspunkt hvert år? Og er det krise å feire med svigers når man alltid har vært hos sine egne foreldre?
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Er du opptatt av (jule)tradisjoner?Nei, jeg har ingen juletradisjoner fra barndomen og er egentlig ganske likegyldig til det meste. Altså; jeg elsker julen og gleder meg veldig, men hvordan det blir med julepynt eller hva vi spiser på julaften er virkelig helt irrelevant.
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Er du opptatt av (jule)tradisjoner?Det vel ingen fra barndommen min som er viktig for meg. Men vi prøver å lage litt egne med gutta våre. Vi drar feks på Nøtteknekkeren hvert år i Operaen, og vi prøver også å gå på et teaterstykke i løpet av desember. Ellers er det lite som er er MÅ-ting. Så lenge jeg er sammen med mannen og barna så er jeg fornøyd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Er du opptatt av (jule)tradisjoner?Noen ting fra barndommen maa fortsatt med for at det skal bli jul, andre tradisjoner er nye, men tradisjoner skal det vaere - noen ganger mest for meg selv :innrömmer: men jeg haaper og tror at gutten vaar skal elske disse tradisjonene like höyt som jeg gjör saann etterhvert. Hadde det vaert opp til han, hadde vi aapnet opp gavene paa morgenen, liksom, men det gaar altsaa ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
kamerat
|
![]() Sv: Er du opptatt av (jule)tradisjoner?Jeg synes det er veldig viktig å lage våre egne, og å velge dem med omhu.
![]() |
#6 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Er du opptatt av (jule)tradisjoner?Overhodet ikke. Hadde jeg vært alene hadde jeg gjerne reist til varmere strøk i jula. Men vi har skapt egne tradisjoner, som gir oss mye mer enn å slavisk følge gamle vaner "fordi det alltid har vært sånn". |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er du opptatt av (jule)tradisjoner?Jeg synes det er godt nå å få lage sin egen jul. De juletradisjonene vi har er nok ganske forskjellig fra det jeg vokste opp med. Det har blitt slik som vi trives med. Så jeg kjenner at det hadde nok blitt litt vanskelig å skulle reist til noen andre for å feire jul. Ikke fordi alle detaljene ikke ble riktig, men jula er liksom her. Hos andre hadde det blitt som et vanlig juleselskap, tror jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Er du opptatt av (jule)tradisjoner?Jeg er nok en ytterst fleksibel person når det kommer til juleritualer - både i matveien og når det gjelder andre ting. Jeg er ikke så glad i svinekjøtt, og er glad for å slippe å spise ribbe på julaften. 1. juledag er vi alltid invitert til svigerfar - han serverer ribbe, og jeg spiser den. Enkelt penkelt. Hvis jeg skulle feire med en annen familie - altså at de var vertskap - så hadde jeg spist det de hadde servert. Om det var med eller uten mandel, laget av svin eller får, marsipangris, nisser eller Jesusbarnet - det hadde gått helt fint for meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Er du opptatt av (jule)tradisjoner?Jeg har vært så tradisjonsbundet at det nesten har grenset til galskap. Mine foreldre og mine besteforeldre var også slik og det har preget meg veldig. Ting skulle gjøres i riktig rekkefølge og på samme måte som i alle år før. Lista var full av ting man ikke skulle gjøre og ting man måtte gjøre. Det var f.eks. ikke ok å pynte juletreet før sent 23. eller aller helst på formiddagen 24. Man skulle ikke smake på julematen før jula hadde ringt inn kl 17 på juleaften. Maten på formiddagen juleaften var svært enkel, nesten spartansk og hadde ingen preg av jul. Kl 17.00 sto vi på trappa og hørte på at naboen skjøt jula inn med gevær eller nyttårsraketter (eller dynamitt...) samtidig som sølvguttene remjet på TV. Sekunder etter satte vi oss til bords. Middagen MÅTTE serveres presis kl 17, ikke 16.45 eller 17.15. Lista var lang over alt man måtte og alt man ikke måtte. Stemningen var jo likevel magisk og jeg husker det brå stemningsskiftet fra kaoset som rådet på formiddagen til høytiden som kom når maten sto på bordet og jula ringte inn. Det VAR magisk, men jeg opplever vel egentlig den samme magien nå som jeg gradvis har klart å slippe litt opp på kadaverdisiplinen og de rigide tradisjonene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Er du opptatt av (jule)tradisjoner?For meg skal det helst være slik det alltid har vært. Siden mannen ikke bryr seg like mye og heller ikke har med seg noen spesielle tradisjoner hjemmefra er det derfor stort sett mine vi følger og som vi involverer barna våre i.
![]() |
#11 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Er du opptatt av (jule)tradisjoner?Min juletradisjon er å bli sjuk til jul.
![]() |
#12 |
Peppy!
|
![]() Sv: Er du opptatt av (jule)tradisjoner?Jeg synes det er viktig å ha noen juletradisjoner. Det er ikke mange vi har, men de få vi har valgt å opprettholde ser ut til å være stor stas for sønnen min. Blant annet pynter han og jeg juletreet alltid sammen, og da er det visse kuler og figurer han vil henge opp, og noen jeg tar. Vi har også tradisjon for å gå på juleforestilling of some kind, og julestrømpe. Kalenderen er også tradisjon. Men vi ligger langt unna skumle tradisjoner som hvem vi feirer med, hva vi spiser osv. Vi har erfaring med at ting kan endre seg, og jeg er redd for at slike strenge tradisjoner kan føre til følelsen av at julen ble ødelagt hvis noe uforutsett dukker opp. Jeg kommer fra en familie med mange sterke tradisjoner, og første gang forventningene ikke ble innfridd var beinhardt. Etter det har jeg myket opp det meste. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() Sv: Er du opptatt av (jule)tradisjoner?Jeg er opptatt av at vi, som i kjernefamilien, lager våre egne tradisjoner. Det inkluderer at jul feirer vi hjemme, vi spiser pinnekjøtt til middag og vi setter ut grøt til nissen lille julaften. Gjestene må gjerne variere og jeg kan godt hive på en ribbe også om det er et behov.
![]() |
#14 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Er du opptatt av (jule)tradisjoner?Mange av tradisjonene har vi laget selv, alt er slett ikke som tidligere generasjoner hadde det. Jeg er også åpen for å innføre nye hyggelige tradisjoner, prøve nye kaker og ny mat. Men julemiddagen må være den samme. Hadde vi feiret jul hos andre hadde jeg selvfølgelig spist det som ble servert og fulgt deres tradisjoner. Men vi er alltid hjemme på julaften, så det er ikke noen aktuell problemstilling. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Er du opptatt av (jule)tradisjoner?Noen tradisjoner rokkes ikke ved. Ikke i det hele tatt. Som pysjen jeg og søs får av mamma hvert eneste år. Man kødder ikke med pysjen! Mamma trodde et år at vi hadde vokst i fra det, men siden vi gnålte om den manglende pysjen frem til påske, så har det etter det vært den første gaven hun kjøper hvert år.
![]() |
![]() |
#16 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Er du opptatt av (jule)tradisjoner?Fins ikke opptatt av tradisjoner, men jeg var. Det gikk over etter at jeg feiret jul hjemmefra(altså uten foreldrene mine og broren min) for første gang når storebror var 1.5 år. Jeg følger noe. Barna får strømpe på julaftenmorgen, vi har juletre og jeg pynter til jul. Men ellers så spiller det liten rolle hva jeg spiser og hvor vi er.
![]() |
#17 |
|
![]() Sv: Er du opptatt av (jule)tradisjoner?Noen tradisjoner er jeg opptatt av så lenge jeg er i landet, for eksempel går jeg nødig glipp av Askepott og Disneyfilmene, selv om jeg ser at det nok endrer seg etterhvert som vi har julefeiring hjemme og må passe på gryter og slikt. Jeg synes det er koselig å pynte treet til NRKs lillejulaftenunderholdning, fint med grøt på formiddagen julaften og stemning når Sølvguttene synger julen inn. Så må noe justeres litt innimellom, for eksempel blir det ikke middag klokken fem i år, men halv fireish så vesla får med seg litt gaver før hun slokner. Treet vurderte vi å pynte i går, men det passet bedre i dag, så da følger vi visst tradisjonen der.
![]() |
#18 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Er du opptatt av (jule)tradisjoner?Jeg liker å følge juletradisjoner og legger det meste av julen opp slik vi hadde den da jeg var barn. Men jeg tror ikke at jeg må ha noe av dette og innbiller meg at det ville vært jul også om noen fant på å servere meg juleribbe, ikke ha lyst på dessert, spise andre kaker enn jeg var vant til, la være å gå rundt juletreet, eller gjøre andre juleting som jeg ikke er vant til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Audacious
|
![]() Sv: Er du opptatt av (jule)tradisjoner?Vi lager oss nye tradisjoner - hele tiden.
![]() |
#20 |
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er du opptatt av (jule)tradisjoner?Ingen faste tradisjoner. Varierer fra år til år. Både når treet settes opp, pyntes, når vi spiser julemiddagen, åpner pakkene osv. Tar det bare på sparket hver år.
![]() |
|
|