Sv: Hva fikk dere for noe fint da?
Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.
Jeg er strålende fornøyd. Jeg fikk bare lyst å spørre om en ting: Hvor vanlig er det å få et høyt kontantbeløp av foreldre og svigerforeldre? i løpet av de siste årene har jeg lagt merke til at mange jeg kjenner får tusenvis av kroner av foreldrene sine til jul. Siden jeg nå leser om sofaer og sydenturer, så lurer jeg på om det stemmer også blant dere?
Både mine foreldre og svigerforeldre sitter godt i det, men vi får konsekvent gaver (ofte penger) til en verdi av 1000 kroner til jul. Altså til mannen og meg felles. Jeg er mer enn glad for dette, det er ikke et misunnelsesspørsmål jeg kommer med. 
Jeg har de siste årene fått 50 000 kr til jul av foreldrene mine (og ungene har fått 10 000 kroner hver). De har gjort dette som forskudd på arv, og 50 000 er max av hva man kan få uten å skatte av det. Tanken er at vi trenger litt ekstra nå også, og ikke først når de er borte. Far døde i høst, så nå må mor økonomisere litt, så i år ble det i stedet 10 000. (Min bestefar gjorde det samme til sine barn.) Dette har gjort at jeg har kunnet kjøpe meg ny mac et år, et annet år kunnet planlegge dyrere ferie enn ellers, i fjor spandere på oss fint nytt gulv i det nye huset, og i år skal det gå til ny bunad (eller varmepumpe). Mine foreldre er på ingen måte velstående, snarere tvert i mot, men de er gjeldfrie og har syntes dette har vært en god måte å fordele overskuddet sitt på.