Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?
Jeg synes ofte tonen på fp er vel hard mot de som har kommet ut på glattisen. Er det selvforskyldt kan man bare ha det så godt. Jeg tenker det går an å synes synd på en person som har rotet det til uten å applaudere måten det skjedde på. Nå tenker jeg ikke spesielt på han som har skrevet denne bloggen, men jeg tror nok mange har en overdreven tro på hva staten Norge stiller opp med hvis man roter det til eller plutselig står uten inntekt. Det er bare å se på alle debattinnlegg om de som snylter til seg soialstønad, jeg tror ganske mange ser for seg at det er snakk om mer penger enn det er.
Jeg ser også at det som skiller meg fra en med økonomiske problemer ikke bare er nøysomhet og kontroll, men at jeg har en grei inntekt og mulighet for å tjene mer i perioder hvis det kniper. Gitt at jeg sitter der med en utgift på 100000 i form av et forbrukslån (det kan jo skje hvis man ikke har skjønt at man må firedoble det man tror man skal bruke på en oppussing), vil jeg kunne nedbetale dette ganske effektivt over noen få måneder, mens en som kanskje hadde regnet med at det kom inn penger som ikke kom og så ble det bråstopp i inntektene vil slite voldsomt. Forbrukslån er aldri smart, men det hender virkelig at det er en serie uheldige omstendigheter som gjør at folk får problemer.
Nå er det ikke så veldig sjarmerende å bruke fraser som "i verdens rikeste land" hvis man skal sukke over manglende tilbud fra statens side, men derfra til å tenke at man skal være glad for å få feire jul i ei campinghytte synes jeg i grunnen det er et godt stykke, og da spesielt fordi det er barn involvert som på grunn av det foreldrene har gjort må føle på hvor utrolig utenfor samfunnet de befinner seg.