Sv: Har barna dine julekalender/adventskalender?
Vi har en slags aktivitetskalender til ungene. Lapper med ting vi skal gjøre som fokuserer litt på familiehygge men også noen praktiske ting. Eksempelvis juleforberedelser av typen skrive julekort til ungenes venner, eller pynte til jul, kjøpe juletre, kakao til kveldsmaten (det får de aldri ellers), juleforestilling i teateret, lage pepperkakedeig, tur til frisøren (ungene elsker frisøren sin) etc. Jeg ble inspirert av en annen tråd her inne da jeg var på jakt etter noe ikke-materialistisk kos til advent. Der fikk jeg også tips om å lese Julemysteriet av Jostein Gaarder, det er så langt suksess og utrolig fascinerende.
Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.
Hadde jeg hatt overskudd, hadde jeg lagd pakkekalender til alle. Jeg synes sånt er hyggelig. Hadde selv pakkekalender, og vi åpnet hver 3. dag. Synes det blir litt stusselig og skulle åpne hver 4. Men 2 kunne kanskje delt?
Et år (da vi bare hadde 2, tror jeg), lagde jeg kombinert pakke- og aktivitetskalender. Husker med gru hvordan jeg kvelden i forveien drev og flyttet på posene siden det ikke var tid til baking/kino/... den dagen. Det skal jeg aldri gjøre mer.
Dette løser jeg ved å ha en liste med aktiviteter men ikke skrive på lappen før kvelden før når jeg har oversikt over neste dag. Fungerer fint. Noen ting er planlagt da, tur i teateret f.eks.
|