Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Har barna dine julekalender/adventskalender?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-11-12, 10:15   #81
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har barna dine julekalender/adventskalender?

Jeg er så utrolig lei det kalenderfokuset. Nå skal jeg til og med unskylde meg for å synes det er morsomt med kalender, og bombarderes med meldinger om at jeg ikke skal tro det gjør meg til en god mor at jeg har pakkekalender til avkommet. Det har jeg da heller ikke trodd.

Hvorfor kan vi som er så sære at vi synes dette er koselig nostalgi få lov til å gjøre dette i fred, også kan andre få gjøre det på sin måte. Denne "dårlig mor" som ikke har laget kalender greia begynner å bli rimelig utbrukt.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 10:16   #82
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Planen er å fikse noe til ungene i løpet av dagen. De får antakelig en ferdigkalender med figurer, playmo eller noe, men kanskje pakkekalender ved siden av/i stedet. Jeg har poser fra i fjor liggende, noen jeg har dekorert sjøl, så de er litt større enn mange av de ferdigposene man kjøper. Plass til ei Briotogskinne, i alle fall. Blir det pakker, får de tolv hver. Mer har jeg ikke overskudd til i år, og dessuten har mine godt av å måtte dele. Jeg vil heller gi dem småting enn sjokolade, godteri forårsaker bare grin her i huset.

Gammel 30-11-12, 11:12   #83
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vært i beinharde forhandlinger med straks-17-åringen om å kutte kalender, men nope. Det vil hun ikke. Hun argumenterer med at søsteren fikk ti hun var 22, så da blir det pakkekalender i 4 år til, gitt.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 11:20   #84
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Her har barna hver sin Kinder-kalender i år, i tillegg får de en pakke hver adventssøndag. Veldig koselig og vellykket tradisjon hos oss, samtidig som det er veldig overkommelig med bare 8 pakker. Vi kan legge litt mer i hver enkelt gave, ikke bare kjøpe "ræl", det er dessuten mindre pakkejobb og ungene synes det er ekstra stas på søndagene! Alle hjerter gleder seg!

Gammel 30-11-12, 11:22   #85
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Little Pet Shop på snuppa og en slags dinosaurkalender til pjokken.
De ville heller ha det enn pakkekalender så. ()

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 11:29   #86
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Og i så fall, hvilken ordning har dere for kalender i år?

Vi har pakkekalender der jentene får pakke annenhver dag og jeg tror også de har fått en sjokoladekalender av mormoren sin.

Det har jo vært et tema hvert år, både her og i mediene, at barna ødelegges av kalendergaver, at julen ikke blir gøy nok fordi de ikke gleder seg nok og en rekke andre ting. Nå sist så var det likelønnen som røyk pga. pakkekalenderen, og også utdannelsen kan gå i dass leste jeg for to minutter siden i en annen tråd.

Tar du sjansen på pakkekalender eller kalender i noen annen form når risikoen tydeligvis er høy for at barna blir ødelagt av det?

Jeg tør.

For å svare på det du spør om.
Jeg har holdt på med dette i 23 år nå og barna mine er voksne fornuftige, empatiske mennesker med og under utdannelse (var det forresten kidsa eller foreldrene som ikke utdanna seg?) til tross for morens ambisiøse og selvutslettende kalenderlaging.

Gammel 30-11-12, 11:32   #87
tjolahopp
Erfaren

Medlem siden: Nov 2011
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har kjøpt NRK-kalenderen, og synes i grunnen det holder. Jeg orker ikke å ordne noe annet. I fjor pakket jeg inn små sjokolader og hang på en kalender vi har, men jeg orker ikke en gang tanken i år. Stressa. Jeg sa til far i huset at jeg ikke orket, men at han gjerne måtte ordne noe hvis han ville. Jeg ser at han har funnet frem kalenderen, så da blir det vel noe.

Det er som oftest far som lager matpakke, og jeg tror de vil gå under betegnelsen kjedelig. Grønnsaker er det ikke noe poeng å legge i, for de kommer alltid urørt tilbake. Hvis det skal være noe artig i matpakken utover skivene, så er det bær eller oliven som blir spist. Det får han selvsagt av og til.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 11:32   #88
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

(var det forresten kidsa eller foreldrene som ikke utdanna seg?)

Det var vel slik at mora ikke fikk likelønn mens ungene droppet ut av videregående sånn jeg forsto det. Bare sorgen altså. Bare på grunn av pakkekalender alt sammen.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 11:36   #89
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Det var vel slik at mora ikke fikk likelønn mens ungene droppet ut av videregående sånn jeg forsto det. Bare sorgen altså. Bare på grunn av pakkekalender alt sammen.

Åjasånnja.

Gammel 30-11-12, 11:44   #90
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Lego Friends og Lego Star Wars. Pakkekalendere sluttet vi med av flere grunner: ikke enkelt å fylle de med vettuge ting (dvs ting som faktisk har noe for seg og ikke bare billig ræl), synes det ble uforholdmessig dyrt når vi skulle fylle de med vettuge ting og sist, men ikke minst, barna ble faktisk ganske så blaserte av det hele - pakker hver dag, som endte i et pakkehav på julaften. Nei, ikke noe for oss. Har dog vurdert å kjøpe et større Lego/Playmo-sett og fordele det i pakker, men synes det er altfor convenient med disse ferdig-kalenderne. Barna ønsker seg de i tillegg, så ja, da blir det det

Nistene kan jeg ikke si så mye om, for de fikser pappa'n. Dog er det noe schvære matbokser i sekkene deres så jeg antar det er en god del mer enn bare det enkleste enkle

Gammel 30-11-12, 11:46   #91
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bomull, her.

Her har barna hver sin Kinder-kalender i år, i tillegg får de en pakke hver adventssøndag. Veldig koselig og vellykket tradisjon hos oss, samtidig som det er veldig overkommelig med bare 8 pakker. Vi kan legge litt mer i hver enkelt gave, ikke bare kjøpe "ræl", det er dessuten mindre pakkejobb og ungene synes det er ekstra stas på søndagene! Alle hjerter gleder seg!

Det var en fin løsning, Bomull

Gammel 30-11-12, 13:23   #92
tjolahopp
Erfaren

Medlem siden: Nov 2011
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Jeg er så utrolig lei det kalenderfokuset. Nå skal jeg til og med unskylde meg for å synes det er morsomt med kalender, og bombarderes med meldinger om at jeg ikke skal tro det gjør meg til en god mor at jeg har pakkekalender til avkommet. Det har jeg da heller ikke trodd.

Hvorfor kan vi som er så sære at vi synes dette er koselig nostalgi få lov til å gjøre dette i fred, også kan andre få gjøre det på sin måte. Denne "dårlig mor" som ikke har laget kalender greia begynner å bli rimelig utbrukt.

Skjønner deg godt. Nå lager ikke jeg pakkekalender, men synes det må være helt opp til hver enkelt. Jeg kan godt forestille meg at det er koselig med en sånn kalender, og da er det vel hyggelig at de som har lyst lager det. De barna som får pakkekalender har det sikkert ikke dårligere eller bedre pga kalenderen enn barna som ikke får det.

Foreldre som ikke orker / har lyst til å lage kalendre, bør bare la være å gjøre det og la andre få lov i fred.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 13:26   #93
Veritas
Det norske

Veritas sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Østlandet
Veritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi spurte guttene om hvilken kalender de ønsket seg denne gang, og da fikk de ønsket sitt oppfylt. En Lego Star Wars og en Lego City.
Veldig greit for mor og far.

Gammel 30-11-12, 14:02   #94
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"I år har jeg tre adventskalendere!" kommenterte Poden fornøyd i morges. Javel, sa jeg, Legokalenderen, og den som følger med Donald, og hva er den tredje? "Mattekalenderen, vel!" sa han. Det er et tysk opplegg på nettet han har meldt seg på (anbefalt av mattelæreren), der det - presumptivt - er matematikkoppgaver hver dag, og hvis man svarer hver dag, blir man med i trekningen om en hel masse premier.

Gammel 30-11-12, 14:03   #95
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Ja, mine får pakkekalender. Jeg liker å holde på med det, så det får de så lenge de ønsker det selv. Innenfor rimelighetens grenser.
Og det er ikke store greiene: Sokker, en sjokolade, vaskeklut eller sånne ting på hverdagene, litt mer på lørdagene og en aktivitetsgreie på søndagene. De er storfornøyde i alle fall.

Gammel 30-11-12, 14:03   #96
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Ok, stryk den. Jeg glemte at i pakken merket "4" ligger det flybilletter til hippieland.

Men åååh, så herlig!!! Tid reiser dere?

Gammel 30-11-12, 14:10   #97
Note
Superduperaktiv

Note sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Note er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populær
Standard

Ingen pakkekalender, men to kjøpekalendere, en Legokalender og en Kinderkalender. En er hjemme og den andre på hybelen. Han er 17.

I syklubben lager vi pakkekalendere til hverandre. Det er stor stas.

Note er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 15:35   #98
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Øh. Altså. Butikkene tomme for SW legokalender? Det er da bare 30. november, goddammit!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 15:47   #99
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde jeg hatt overskudd, hadde jeg lagd pakkekalender til alle. Jeg synes sånt er hyggelig. Hadde selv pakkekalender, og vi åpnet hver 3. dag. Synes det blir litt stusselig og skulle åpne hver 4. Men 2 kunne kanskje delt?

Et år (da vi bare hadde 2, tror jeg), lagde jeg kombinert pakke- og aktivitetskalender. Husker med gru hvordan jeg kvelden i forveien drev og flyttet på posene siden det ikke var tid til baking/kino/... den dagen. Det skal jeg aldri gjøre mer.

Gammel 30-11-12, 15:47   #100
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, mine får altså kjøpekalender.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:31.