Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Denne bloggen... Hva tenker du?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-11-12, 14:35   #161
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Jøss, da må jeg si at innleggene dine blir meningsløse.

Ja vel? Er det meningsløst å hevde at en skal være litt kritisk til tiggeblogger på nett, hvis en ikke sitter med orakelsvaret på hva som er løsningen for alle med økonomiske problemer? Eller gidder å bruke tid her på å utbrodere her hva som ville vært lurt å gjøre? Dummeste jeg har hørt på lenge.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 14:36   #162
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Min første tanke er: Sett opp et budsjett - hva kommer inn og hva går ut. Ta kontakt med alle kreditorer og forklar situasjonen. I flere tilfeller er det faktisk sånn at man kan finne løsninger så lenge man faktisk tar kontakt! Ta så kontakt med NAV med endelige budsjett og forklar ståa på nytt. Er det restarbeidsevne? Overhodet? Hos noen av partene? Kan man gjøre noe uten å miste stønad? Er det andre stønader man ikke er klar over? Be om hjelp på nett til slike ting, ikke sutring og dårlig skjult tigging. Om det er penger man ønsker på nett, så si det!

Jeg er så enig så enig. Det er utrolig mange som sitter inne med stor kunnskap om hva slags støtteordninger det finnes "i jungelen" der ute.

Han er tydeligvis oppegående nok til å blogge, opprette FB-side og svare på x-tusen spørsmål via PM angående sin situasjon, men evner ikke å be om konkret hjelp. Som jeg er helt sikker at finnes dere ute.

Hvorfor kan han ikke bare skrive rett ut at han ønsker økonomisk hjelp eller gaver til barna til jul?

All denne "vi bor i verdens rikeste land men jeg har ikke råd til en eneste julegave til barna"-sutring gjør meg helt koko.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 14:37   #163
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er ditt forslag til løsning for folk i en slik situasjon?

Hva er DIN løsning?

Utover å mase om at verdens rikeste land bør sørge for at folk som lever over evne og tar råflotte og dyre valg, senere selvsagt skal få lov til å klage høylydt over at hjelpen de får ikke er bra nok.

Er vel ikke noen bombe at du må gjøre opp gjelden din? Og faktisk, så er jeg litt fristet til å mene at når bloggeren klager litt over sydenturen han gjerne skulle hatt, får han heller ta frem bildene fra den ferien han tydeligvis fortsatt betaler avdrag på...

Gammel 25-11-12, 14:41   #164
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Kanskje de bør flytte et mye rimeligere sted? Kanskje et annet sed i landet?
Ta barnet ut av barnehage?
Selge hjemmelagde produkter?
Jakte? Høste fra naturen.
Studere?
14-årinen kan kanskje jobbe litt? Selge aviser eller måke snø?

Ikke veit jeg. Men å klage over at de er fattige i verdens rikeste land?? Med forbruksgjeld? Hva skal norge gjøre for dem da? Slette gjelda?

Gammel 25-11-12, 14:48   #165
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tenker at det er virkelig spørsmål om tid før det kommer ett kontonr hvor vi kan sette inn penger, siden det er så mange som spør om kontonr for å hjelpe de, men selvfølgelig må vi ikke sette inn penger men han tenkte at det ville være lettere å bare legge ut kontonr. Han er jo ganske så omtenksom sannt.

Så tipper det kommer kontonr, tja før jul.

Han skal jo ha kalender til ungene, sånn at de kan virkelig telle ned til julaften som han har avlyst.

Gammel 25-11-12, 14:51   #166
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Hva er ditt forslag til løsning for folk i en slik situasjon?

Her er et forum med innlegg fra folk som er langt verre stilt enn denne karen gir seg ut for å være, som tar tak i stuasjonen sin og kommer seg opp av gjørma: http://www.pengevett.com/

Gammel 25-11-12, 14:54   #167
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Min første tanke er: Sett opp et budsjett - hva kommer inn og hva går ut. Ta kontakt med alle kreditorer og forklar situasjonen. I flere tilfeller er det faktisk sånn at man kan finne løsninger så lenge man faktisk tar kontakt! Ta så kontakt med NAV med endelige budsjett og forklar ståa på nytt. Er det restarbeidsevne? Overhodet? Hos noen av partene? Kan man gjøre noe uten å miste stønad? Er det andre stønader man ikke er klar over? Be om hjelp på nett til slike ting, ikke sutring og dårlig skjult tigging. Om det er penger man ønsker på nett, så si det!

I tillegg må man kjøre regnskap, være knallhard på å notere ned hver krone man bruker så man kan omprioritere om nødvendig. Full oversikt over hvor man skylder penger og hvor mye. Er det vanskelig eller føles uoverkommelig ut så be om hjelp.

Det med restarbeidsevne er viktig. Det er lov å jobbe noe om man selv føler man kan og greier og har lyst selv om legen sier at du ikke bør. Jeg er selv i en slik situasjon og valgte å jobbe litt fordi det både gir mye psykisk og det gir mer kroner i kassa. Finnes det ingen restarbeidsevne så er det greit, men da har man prøvd.

Jeg stusser også på bloggen, det ligger anbefaling om denne "fine" bloggen en rekke steder på nettet og skrivemåten minner veldig om språket i selve bloggen.

Selvfølgelig finnes det alt for mange som sliter med dårlig inntekt, sykdom og gjeld men jeg går med de skoene selv og vet hvor de trykker. Det handler om å ta ansvar selv, ingen ringer på døren din og gir deg en pengesekk. De som sliter mest har ingen blogg hvor de legger frem sin nød og sutrer om Verdens Rikeste Land. Er det uoverkommelig å ta kontakt med NAV eller kreditorer så er det å be om hjelp fra f.eks familie til å gjøre dette også å ta ansvar for seg selv.

Jeg har lest alle innleggene i bloggen og er enig i at den skurrer.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 14:55   #168
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke tatt stilling til om jeg tror denne personen er reell eller om det er en tullebukk av et nettroll.
Likevel mener jeg at problemstillingen i bloggen er relevant, og at det nok er mange i landet her som sitter på det viset, med konsekvensene av dårlige valg og med begrensede ressurser til å ta tak i situasjonen.
Det som har forbauset meg i denne tråden er ikke at mange spekulerer i at det er troll, men at det virker å være liten forståelse og evne til å se at mennesker i en slik situasjon trenger ekstern bistand i ulike varianter for å kunne hjelpe seg selv til et bedre liv på sikt.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 14:58   #169
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Kanskje de bør flytte et mye rimeligere sted? Kanskje et annet sed i landet?
Ta barnet ut av barnehage?
Selge hjemmelagde produkter?
Jakte? Høste fra naturen.
Studere?
14-årinen kan kanskje jobbe litt? Selge aviser eller måke snø?

Ikke veit jeg. Men å klage over at de er fattige i verdens rikeste land?? Med forbruksgjeld? Hva skal norge gjøre for dem da? Slette gjelda?

Å flytte koster mye penger. Da eks-mannen min og jeg flytte 60 mil, kostet det oss 10-15.000. Man må ha med seg møblene sine, man må ofte reise dit en gang eller to for å finne et nytt sted, man må ha depositum, ofte dobbel husleie en mnd. eller to for å være sikker på å ikke sitte uten bolig. Hvor skal man få disse pengene fra dersom man ikke har penger til mat engang?

Tar man barnet ut av bhg. får man ikke bhg.plass igjen på dagen om man plutselig skulle få jobb, og dermed risikerer man at manglende bhg.plass blir årsaken til at man ikke kommer seg ut av spiralen.

For å selge hjemmelagede produkter må man a) ha kunnskap/evner og b) ha penger til å kjøpe inn råvarene og c) ha mulighet til å risikere å ikke få solgt det man lager. Det er en særdeles dårlig idé om man ikke har penger til mat altså.

Å jakte krever våpen og jegerprøve. Ei hagle f.eks. koster fra 5000,- og oppover, også må man ha plass til å oppbevare det man skyter, ressurser til å bearbeide det osv. Alle kan plukke bær liksom, men hvor lenge holder man familien mett på blåbær?

Å studere koster også penger. Har man AAP og NAV ikke er enig i at studie er den smarteste løsningen for å komme vekk fra AAP, vil man miste støtten om man gjør det likevel. Selv AAP innebærer høyere inntekt enn lån og stipend fra lånekassen, og er man allerede der at man ikke har råd til å gi ungene mat, bør man vel ikke gjøre noe som fører til ytterligere inntektsnedgang, selv om det er på relativt kort sikt.

Noen ganger blir jeg helt oppgitt over hvor enkle løsninger som pressenteres. Hadde man bare kunne jaktet og flyttet litt hadde vel ingen vært fattige.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 14:59   #170
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg har ikke tatt stilling til om jeg tror denne personen er reell eller om det er en tullebukk av et nettroll.
Likevel mener jeg at problemstillingen i bloggen er relevant, og at det nok er mange i landet her som sitter på det viset, med konsekvensene av dårlige valg og med begrensede ressurser til å ta tak i situasjonen.
Det som har forbauset meg i denne tråden er ikke at mange spekulerer i at det er troll, men at det virker å være liten forståelse og evne til å se at mennesker i en slik situasjon trenger ekstern bistand i ulike varianter for å kunne hjelpe seg selv til et bedre liv på sikt.

Mulig det bare er meg som er trangsynt, men hvor i bloggen ber vedkommende om bistand eller råd? Vedkommende sutrer, og hinter om at han ønsker penger og gaver til jul.

Ettersom han tydeligvis ikke har noen problemer med skrivingen og virker mer enn bare litt nettvant, kunne han like godt logget seg inn i alt av nettfora og bedt om konkrete tips eller råd om hvor og hvordan man får rettet opp i en skakkjørt økonomi og hva slags rettigheter man har.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 15:00   #171
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg tviler ikke et sekund på at det trengs ekstern bistand for de som lever på denne måten.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 15:01   #172
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Mulig det bare er meg som er trangsynt, men hvor i bloggen ber vedkommende om bistand eller råd? Vedkommende sutrer, og hinter om at han ønsker penger og gaver til jul.

Ettersom han tydeligvis ikke har noen problemer med skrivingen og virker mer enn bare litt nettvant, kunne han like godt logget seg inn i alt av nettfora og bedt om konkrete tips eller råd om hvor og hvordan man får rettet opp i en skakkjørt økonomi og hva slags rettigheter man har.

Nei, det er kanskje litt av poenget mitt, når folk havner i en vond sirkel så ber de ikke om hjelp men lar heller ting skure slik at det blir ennå verre.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 15:02   #173
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Garbella, her.

Det med restarbeidsevne er viktig. Det er lov å jobbe noe om man selv føler man kan og greier og har lyst selv om legen sier at du ikke bør. Jeg er selv i en slik situasjon og valgte å jobbe litt fordi det både gir mye psykisk og det gir mer kroner i kassa. Finnes det ingen restarbeidsevne så er det greit, men da har man prøvd.

Det burde vært mye enklere å utnytte den restarbeidsevnen man har, men det er ikke så vanskelig å forstå at det ikke er det heller. Jeg er syk selv, og selv om jeg kunne jobbet 12 timer forrige tirsdag, er ikke det så relevant for en arbeidsgiver når jeg ikke aner om jeg kan jobbe 0, 8 eller 12 timer neste tirsdag.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 15:07   #174
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Det er mulig forslagene mine var enkle, men det var det beste jeg kom på i farta. Vi kjenner jo ikke denne familien og vet ikke hva slags forkunnskaper eller ressurser de faktisk har. Vi aner jo hva de kan eller ikke kan. Man kan sikkert tolke forslagene mine i verste mening, men siden det blir kun spekulasjoner kan det jo hende han har ei gammal tante i nord-odal eller noe som har et gammelt hus.

Klart det er trasig å være fattig og slite økonomisk. Hvis det er noe sannhet i denne bloggen så håper jeg jo at de kan komme seg videre på et eller annet tidspunkt og få en bedre økonomisk situasjon. Jeg har ikke bare vokst opp med gullskje jeg heller, når jeg og bror min var små så bodde vi i et ekstremt billig hus uten innlagt vann, så vi hadde brønn og tørr-do. Sikkert herlig med to små unger. Men billig. Da sparte foreldrene mine alle pengene til å bygge et hus, og vi bodde en hel sommer i campingvogn og. Jeg var vel 4-5-6 år og husker ikke annet enn at jeg hadde det fint og at foreldrene mine sikkert fikk hjemmelagde mor-og farsdagsgaver.

Gammel 25-11-12, 15:09   #175
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det burde vært mye enklere å utnytte den restarbeidsevnen man har, men det er ikke så vanskelig å forstå at det ikke er det heller. Jeg er syk selv, og selv om jeg kunne jobbet 12 timer forrige tirsdag, er ikke det så relevant for en arbeidsgiver når jeg ikke aner om jeg kan jobbe 1, 8 eller 12 timer neste tirsdag.

Det forstår jeg veldig godt og jeg vet jeg er superheldig som har en arbeidsgiver som ser nettopp det. Men i nevnte blogg så har legen anbefalt å ikke jobbe og da forsøker man ikke engang. Man bør forsøke og man kan være heldig. Greier man ikke og får man ikke jobb så har man i det minste forsøkt den veien.

I en regnbueverden så kunne alle syke få jobbe når de greide. Jeg skulle ønske at langt flere arbeidsgivere kunne se på oss som en tilleggsressurs på toppen av full bemanning i stede for å se på oss som en hemsko som bare er syk og i veien.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 15:16   #176
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sneglo, her.

Tenker at det er virkelig spørsmål om tid før det kommer ett kontonr hvor vi kan sette inn penger, siden det er så mange som spør om kontonr for å hjelpe de, men selvfølgelig må vi ikke sette inn penger men han tenkte at det ville være lettere å bare legge ut kontonr. Han er jo ganske så omtenksom sannt.

Så tipper det kommer kontonr, tja før jul.

Han skal jo ha kalender til ungene, sånn at de kan virkelig telle ned til julaften som han har avlyst.

Men hvordan er det med skatting og trekk dersom en med trygd/sosialstøtte plutselig får masse penger donert inn på konto da?

Jeg vet jo at de stadig vekk advarer bloggere om at de må rapportere inn gaver, vareprøver og reklameinntekter de får igjennom bloggen og skatte av dette. Vil ikke dette da gjelde denne mannen?

Nå sier ikke jeg at jeg nødvendigvis tror på historien, jeg har ikke giddet å lese igjennom alle innleggene i bloggen og har heller ikke særlig erfaring med trygdesystemet. Jeg støtter heller lokale tiltak enn anonyme bloggere på nettet, rett og slett fordi det da blir fordelt på flere og jeg vet hvilket formål det går til. Ellers tenker jeg at det aller viktigste for å forhindre fattigdom er vel å engasjere seg politisk og si fra om urettferdighet.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 15:20   #177
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes mange som skriver i denne tråden er svært fordømmende, moraliserende og bedrevitende. Bloggen er ny, ja, alle blogger er nye når de lages. Det betyr ikke at de er useriøse eller troll i starten.

Nei, men troll gidder sjelden holde på med det samme over veldig lang tid, så det er sunt å være litt skeptisk når man leser såpass ferske blogger og ikke bare sluke alt som om det er sannhet. Det er ikke snakk om å være fordømmende, moraliserende eller bedrevitende, men mer om å innse realiteten av at det er svært mange useriøse blogger, og man bør ha det i bakhodet når man leser.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 15:45   #178
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Her er et forum med innlegg fra folk som er langt verre stilt enn denne karen gir seg ut for å være, som tar tak i stuasjonen sin og kommer seg opp av gjørma: http://www.pengevett.com/

Vel, at noen har klart å komme seg ut av fattigdom og vanskelige livssituasjoner betyr ikke at alle kan klare det. Hvor vanskelig er det å forstå? Jeg kan skjønne at det er lett å beundre dem som klarer det og tro at alle har potensiale til å klare det samme, men det er ikke slik virkeligheten er. En kan gjøre en rekke smarte valg, og likevel være i et avhengighetsforhold til Nav og vennligstilte frivillige.

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Hva er DIN løsning?

Utover å mase om at verdens rikeste land bør sørge for at folk som lever over evne og tar råflotte og dyre valg, senere selvsagt skal få lov til å klage høylydt over at hjelpen de får ikke er bra nok.

Er vel ikke noen bombe at du må gjøre opp gjelden din? Og faktisk, så er jeg litt fristet til å mene at når bloggeren klager litt over sydenturen han gjerne skulle hatt, får han heller ta frem bildene fra den ferien han tydeligvis fortsatt betaler avdrag på...

For noen ser det ut til å være en bombe at de må gjøre opp gjelden sin, eller kanskje kan det være at man planlegger sin økonomi ut fra forestillingen om at man ikke skal komme i en trasig livssituasjon der man ikke kan jobbe og fungere som frisk. Hvor mange tror du virkelig beregner økonomien sin som om de skulle bli uføretrygdet?

Hva man kan gjøre med livssituasjonen til en som har svære mengder gjeld er individuelt. Ingen skal trenge å sitte på gata og tigge. Etter hva du sier lurer jeg fælt på hvordan en person som har høy forbruksgjeld skal handle når han knapt nok har råd til et minimum? Fortjener en slik person å sitte på gata med koppen fordi han har gjort ukloke valg og hatt uflaks (er i en uføresituasjon)? Hvor lenge skal han straffes.

Og bare for å presisere det: Det jeg bryr meg om handler ikke om bloggeren, men om holdning: Ens egen lykkes smed.

Gammel 25-11-12, 16:02   #179
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, at noen har klart å komme seg ut av fattigdom og vanskelige livssituasjoner betyr ikke at alle kan klare det. Hvor vanskelig er det å forstå? Jeg kan skjønne at det er lett å beundre dem som klarer det og tro at alle har potensiale til å klare det samme, men det er ikke slik virkeligheten er. En kan gjøre en rekke smarte valg, og likevel være i et avhengighetsforhold til Nav og vennligstilte frivillige.

For noen ser det ut til å være en bombe at de må gjøre opp gjelden sin, eller kanskje kan det være at man planlegger sin økonomi ut fra forestillingen om at man ikke skal komme i en trasig livssituasjon der man ikke kan jobbe og fungere som frisk. Hvor mange tror du virkelig beregner økonomien sin som om de skulle bli uføretrygdet?

Hva man kan gjøre med livssituasjonen til en som har svære mengder gjeld er individuelt. Ingen skal trenge å sitte på gata og tigge. Etter hva du sier lurer jeg fælt på hvordan en person som har høy forbruksgjeld skal handle når han knapt nok har råd til et minimum? Fortjener en slik person å sitte på gata med koppen fordi han har gjort ukloke valg og hatt uflaks (er i en uføresituasjon)? Hvor lenge skal han straffes.

Og bare for å presisere det: Det jeg bryr meg om handler ikke om bloggeren, men om holdning: Ens egen lykkes smed.

Og for å presisere: Jeg snakker om denne bloggen, og tilsvarende trolling. Folk må fader meg slutte å være så helsikes blåøyde.

Gammel 25-11-12, 16:07   #180
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Alle NAV-kontor har økonomiske rådgivere som hjelper folk i vanskelige situasjoner. De går gjennom hele økonomien din og kommer med forslag til løsninger. De sender ut brev for deg til alle kreditorer der de ber om bero en viss periode, som regel 3 måneder for å kartlegge situasjonen og slik at gjeld ikke går videre til inkasso. Noen ganger kan det løses ved å gjøre avtaler med kreditorer om lavere avdrag, spesielle avtaler med rentefritt etc. Noen ganger bør man prøve frivillig gjeldsordning og noen ganger blir det avslag hos Namsmannen op gjeldsordning pga for mye nystiftet gjeld. Da sliter man. Poenget er at man ikke er hverken hjelp-eller rettsløs i Norge når man har driti på draget. Men at man må basere seg på en vanskelig økonomisk situasjon en periode for å gjøre opp gjeld er helt åpenbart. Jeg får følelsen av at mange mener at all gjeld skal slettes fordi det er såå synd på noen. Det er ingen overraskelse at man må betale tilbake hvis man låner penger. At man da ikke kan leve som de med to gode inntekter er en selvfølge. Som nevnt tidligere i bloggen, med to stk voksne på trygd, gjeld og to barn er det hjelp å få. Man har satser for minste livsopphold når det gjelder trekk og så oppegående som bloggeren virker kan jeg ikke tenke meg at han ikke skulle få den hjelpen de trenger. Men vi vet jo ikke noe om forbruksmentaliteten til disse, kanskje de bruker opp alt de har første uken og sliter resten av ukene. Skal samfunnet sponse høyt forbruk?

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:03.