Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?
Jeg er ikke lettrørt over sutring fra folk som mer eller mindre selvforskyldt har havnet i økonomisk uføre, så jeg like ikke sånne blogger som han fyren har. Men enda mindre liker jeg å les side opp og side ned med fordømmelse. Det er sjokkerende at folk har så lite forståelse og empati med at det er mulig å havne i et uføre.
Sant og si tror jeg det kunne skje med noen og enhver av oss, hvis vi ble arbeidsufør. Veit du hva du ville fått i uførepensjon? Hva du får fra folketrygda? Har du pensjonsordning via jobb? Og dekker den uførhet? Og de økonomiske forpliktelsene du har i dag, ville du greid dem om du eller mannen ble ufør? Spesielt de med høy inntekt faller som regel veldig i inntekt ved uførhet. De får høyere uførepensjon enn de med lav inntekt, men har som regel mer forpliktelser også som det tar tid å snu på.
Fyren har tydeligis gjort en del dårlige valg i bedre tider, og nå slår det kraftig tilbake fordi han har blitt syk. Jeg forstår ikke at det er noe å fordømme han for? Hvis han vil sutre om det på nett så kan han vel det uten at vi andre skal bue ham ut?
|