Sv: Fifty Shades of Grey-serien
Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.
Jeg ser ikke på Bella som så veldig svak i Twilighet jeg? Kanskje i starten, men hun er jo veldig sta, bestemt og kjemper for det hun tror på.
Jeg har bare lest den første boken, av begge seriene, så jeg tar absolutt høyde for at noe kan endre seg underveis.
Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.
Men er det sånn at Harry Potter, Games of Thrones og Ringenes Herre er så fantastisk mye bedre skrevet enn feks Twilight og denne Fifty serien? 
Siden de er så mye mer «godtatt» av boksnobber ( ) ?
De er mye bedre skrevet. Mye bedre. Harry Potter-bøkene er ikke stilistiske mesterverk, akkurat, de er skrevet på en ganske løs og til dels sleivete måte, men de også går mange nummer utenpå Twilight. Og selv om Twilight er veldig flatt og kjedelig skrevet, så er den i sin tur bedre skrevet enn Fifty Shades - den er så hjelpeløst dårlig skrevet (og da mener jeg på ord- og setningsnivå, ikke når det gjelder hvordan historien er konstruert, for akkurat det er forsåvidt helt greit) at jeg fikk nesten vondt i magen av å lese den.
Tolkien og Martin skriver i en ganske annerledes tradisjon. Tolkien var jo egentlig primært opptatt av språk; historiene kom nesten i annen rekke for ham. Det er egentlig urettferdig å sammenligne språket hos andre fantasyforfattere med hans. George R. R. Martin er mindre poetisk og er ikke helt på samme høyde, men han også har et solid grep om språket.
Jeg leser gjerne triviallitteratur, det trenger ikke være nyskapende eller høytflyvende eller dypt, ofte holder det at det er spennende eller morsomt. Men skikkelig dårlig språk er som - jeg vet ikke - som hår eller eggeskall i maten. Det fratar meg helt lysten til å lese videre.