Sv: Fifty Shades of Grey-serien
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Og til tross for at Ana her er nesten like uerfaren som Bella, har hun adskillig mer ben i nesen og evner i adskillig større grad å sette ned foten og definere egne grenser. Og selv om Christian er "damaged", kontrollerende og dessuten mye mektigere enn Ana på alle måter, er han mer sympatisk og villig til å se henne som en likeverdig partner enn det Edward i Twilight gjør. (Dessuten taler det til hans fordel at han ikke faktisk ønsker å drepe kjæresten sin, og heller ikke legger ansvaret på henne for å ikke friste ham til å gjøre nettopp det.)
Jeg ser ikke på Bella som så veldig svak i Twilighet jeg? Kanskje i starten, men hun er jo veldig sta, bestemt og kjemper for det hun tror på.
At Twilightbøkene ikke er noen fantastisk litterær opplevelse er nå så, det kan jeg være enig i. Men jeg synes det er god underholdning, det er kjærlighet og det er fantasi.
Fifty Shades serien har jeg ikke lest enda. 
Men er det sånn at Harry Potter, Games of Thrones og Ringenes Herre er så fantastisk mye bedre skrevet enn feks Twilight og denne Fifty serien? 
Siden de er så mye mer «godtatt» av boksnobber ( ) ?