Sv: Omgangstone og høflighet i barnehagen
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Bina: Jeg blir også kjempesjokkert av at barna er uten tilsyn! Det går da ikke an! Hva gjør dere for å bedre dette? Det kan da ikke være lov heller?
Ellers tror jeg ikke at "alt blir verre". Mange typer høflighet er jo til og med på vei inn igjen blant ungdom, for eksempel håndhilsing. Og på mange områder er ungdommen "nå til dags" mye bedre enn det vi var. De er mer opptatt av skolearbeid, flinkere til å ta vare på vennene sine, etc. Jeg tror vi begynner å høste frukten av at barn i større grad blir SETT nå enn før, og at de i sin tur er flinkere til å se andre. :Optimist:
Når det gjelder hvorvidt det er lov så aner jeg ikke. Alltid når vi spør i ettertid så var det "et enkelttilfelle" og skyldes ett eller annet viktig. Forholdsvis ofte (alt for ofte syns jeg) så er bemanningen alt for lav, f.eks en voksen som passer på to avdelinger helt alene. Dette skyldes oftest sykefravær og vikarmangel (budsjett oppbrukt..) Ved henting har det normalt vært forklart med at de bare var en eller to voksne til stede, og at den ene måtte hjelpe en som hadde slått seg og den andre hadde pause eller noe i den dur.
Vi pleier å ta det opp med jevne mellomrom, og definitivt ved "ekstreme" tilfeller. Men terskelen endres stadig, og når vi blir vant med å levere barna til tom avdeling, og ser at andre gjør det samme, så slutter vi å reagere. Nå er vi i ferd med å bli vant til å hente uten å treffe voksne også. (Vant med i betydningen det har skjedd kanskje 5 ganger). Vi er forresten også begynt å bli vant med å hente uten at de voksne aner hvor barnet vårt er. Hun går gjerne og besøker andre avdelinger (stor barnehage), og når vi kommer begynner de å se seg rundt og vet ikke hvor hun er. Så blir det "leteaksjon" hvor vi rusler og roper og de ansatte spør hverandre.
Så jeg har i grunnen ingen dårlig samvittighet for å ta ungen å gå, de visste jo ikke at hun var der i utgangspunktet. : ond :
|