Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Omgangstone og høflighet i barnehagen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-04-07, 21:38   #61
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Omgangstone og høflighet i barnehagen

Assisterende rektor på min arbeidsplass hilser aldri. Mange nyansatte har lurt på hva galt de har gjort siden han ikke hilser. For meg er det normal og vanlig folkeskikk å hilse på de man møter enten det er i barnehagen eller på jobben.

Selv legger jeg vekt på dette på skolen ved at jeg håndhilser på alle elevene hver morgen. Da ser jeg hver og en av dem i øynene.

Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-07, 09:52   #62
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Bina: Jeg blir også kjempesjokkert av at barna er uten tilsyn! Det går da ikke an! Hva gjør dere for å bedre dette? Det kan da ikke være lov heller?

Ellers tror jeg ikke at "alt blir verre". Mange typer høflighet er jo til og med på vei inn igjen blant ungdom, for eksempel håndhilsing. Og på mange områder er ungdommen "nå til dags" mye bedre enn det vi var. De er mer opptatt av skolearbeid, flinkere til å ta vare på vennene sine, etc. Jeg tror vi begynner å høste frukten av at barn i større grad blir SETT nå enn før, og at de i sin tur er flinkere til å se andre. :Optimist:

Når det gjelder hvorvidt det er lov så aner jeg ikke. Alltid når vi spør i ettertid så var det "et enkelttilfelle" og skyldes ett eller annet viktig. Forholdsvis ofte (alt for ofte syns jeg) så er bemanningen alt for lav, f.eks en voksen som passer på to avdelinger helt alene. Dette skyldes oftest sykefravær og vikarmangel (budsjett oppbrukt..) Ved henting har det normalt vært forklart med at de bare var en eller to voksne til stede, og at den ene måtte hjelpe en som hadde slått seg og den andre hadde pause eller noe i den dur.

Vi pleier å ta det opp med jevne mellomrom, og definitivt ved "ekstreme" tilfeller. Men terskelen endres stadig, og når vi blir vant med å levere barna til tom avdeling, og ser at andre gjør det samme, så slutter vi å reagere. Nå er vi i ferd med å bli vant til å hente uten å treffe voksne også. (Vant med i betydningen det har skjedd kanskje 5 ganger). Vi er forresten også begynt å bli vant med å hente uten at de voksne aner hvor barnet vårt er. Hun går gjerne og besøker andre avdelinger (stor barnehage), og når vi kommer begynner de å se seg rundt og vet ikke hvor hun er. Så blir det "leteaksjon" hvor vi rusler og roper og de ansatte spør hverandre.

Så jeg har i grunnen ingen dårlig samvittighet for å ta ungen å gå, de visste jo ikke at hun var der i utgangspunktet. : ond :

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-07, 09:54   #63
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Bina - det var i din barnehage de tok opp det med omgangsgform? Og så har du opplevd flere ganger at det ikke er voksene tilstede når du skal hente?

Jeg synes sant og si at den barnehagen burde gå i seg selv og se på om de ikke har et forbedringspotensiale... Det er vel ikke bare foreldrene som burde skjerpe seg her. Det har jo noe med hvordan personalet løser dette på også. At man blir møtt i døra når man kommer, at man blir sett når man skal gå osv. Hvis personalet legger opp til en bevissthet rundt det så er det ikke så lett for foreldrene å "snike seg unna" heller.

I vår barnehage vet jeg at de er bevisst på det. De har poengtert at de ønsker at vi skal passe på at barna sier hadet når de går osv. Men dette følges ganske tett opp av de voksene. De møter oss alltid i døra, sier alltid hei og slår av en liten prat osv. Jeg tenker at de som jobber i en barnehage har VELDIG mye å si for hvordan omgangsformen er der. Men selvfølgelig må de ha foreldrene med på lag.

Men hadde jeg opplevd flere ganger at jeg ikke fant voksene når jeg skulle hente - så hadde jeg nok følt et ansvar for å ta opp det ja. Slik kan det jo ikke være!

Jeg er i grunnen glad for at styrer velger å ta det opp på foreldremøtet, for da tror jeg de ser selv også at her kan det og bør det forbedres. Jeg tror dette (håper...) er starten på en forbedring både av høflighet og rutiner generelt! Og det støtter jeg fullt ut!

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:16.