|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
frakoblet
|
![]() Sv: Omgangstone og høflighet i barnehagen
Jeg syns det er veldig, veldig rart at det skal være umulig å finne en voksen i nærheten av barna. Hvis det faktisk er slik, hadde jeg snarest tatt det opp med barnehagen. På den annen side syns jeg det er veldig rart at du bare tar med deg barnet og går uten å si fra på en eller annen måte? Du ringer vel når du kommer hjem, da?
Kanskje, men hovedansvaret ligger hos den ansatte - nettopp fordi h*n er ansatt der. Jeg har vært vikar i en barnehage, og jeg presenterte meg alltid for foreldre jeg ikke hadde møtt. Skulle bare mangle.
![]() |
#42 |
Superaktiv
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Bor i Lier
![]() |
![]() Sv: Omgangstone og høflighet i barnehagen[quote=bina;346501]Jeg er vel av typen "passiv hilser" tror jeg. For jeg sier hei til alle jeg møter, men leter ikke for å finne noen å si hei til. Derfor har det faktisk hendt at vi både har levert og hentet uten å snakke med noen, av den enkle grunn at det noen ganger virker som om det ikke finnes voksne i barnehagen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
trøtt
|
Jo, det synes jeg så absolutt at det er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Omgangstone og høflighet i barnehagenJeg hilser på andre foreldre, barna og de ansatte i barnehagen når vi henter og leverer.
![]() |
#45 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Omgangstone og høflighet i barnehagenDa vi begynte i Montessorribarnehagen så syntest jeg de var litt "maniske" i forhold til at barna skulle hilse og bli hilst på, gjerne med å ta i hånden (ikke sånn "bukke"-ta i hånden, men en fysisk kontakt og med øyekontakt), og særlig at de skulle si ordentlig ha-det og takk for i dag. De minste var slett ikke like villig til dette alltid.
![]() |
#46 |
frakoblet
|
Veldig, veldig viktig.
![]() |
#47 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Omgangstone og høflighet i barnehagenBina: Jeg blir også kjempesjokkert av at barna er uten tilsyn! Det går da ikke an! Hva gjør dere for å bedre dette? Det kan da ikke være lov heller?
![]() |
#48 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Omgangstone og høflighet i barnehagenVi hilser når vi kommer, både på de ansatte og de andre foreldrene og barna vi møter.
![]() |
#49 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Omgangstone og høflighet i barnehagenBina - det var i din barnehage de tok opp det med omgangsgform? Og så har du opplevd flere ganger at det ikke er voksene tilstede når du skal hente? |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
trøtt
|
Her er du etter min mening inne på noe viktig. Det å se å bli sett henger etter min mening sammen med det å anerkjenne andre, og jeg tror - muligens noe naivt - på at vi ville hatt et bedre samfunn om vi alle hadde vært flinkere til å se hverandre. Det koster ikke mye å si hei til alkoholikeren på benken når man går forbi, det blir en mye trivligere dag på jobb for bussjåføren om vi passasjerer gir blikkontakt, smiler og sier hei når vi går ombord, personalet i kassa i butikken fortjener da vel også å bli hilset på, osv. Det koster ingenverdens ting, men gjør så mye godt. "Noen har sett meg" er signalet man sender når man hilser på andre mennesker, og jeg tror at når man er synlig er det lettere å være god mot andre også. Dersom man er "usynlig" vil det være så mye lettere å ikke behandle andre med omtanke og respekt "for det er jo ingen som bryr seg/ser meg uansett". |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Ute på tur
|
![]() Sv: Omgangstone og høflighet i barnehagenHer hilser vi både hei og hadet når vi kommer og går. Både til personalet, de andre foreldrene og barna. Jeg syns det er viktig å ha en hyggelig tone med dem som tilbringer så masse tid sammen med sønnen min, og det er jo generelt veldig hyggelige mennesker også
![]() |
#52 |
Passiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hedmark
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Omgangstone og høflighet i barnehagenDette var en bra tråd, for nå kom jeg på at dette er et irritasjonsmoment i barnehagen til sønnen min også, og neste uke er det foreldresamtale. Nå kom jeg på at jeg skal ta opp dette også, men her er det personalet som ikke hilser når jeg eller typen min kommer og leverer ungen om morran. Vet ikke om de har noe personlig mot meg og mitt privatliv (for jeg bryr meg ikke om å strebe etter å være perfekt lenger, men har kanskje heller begynt å vingle litt på motsatt side), eller om de bare er morra-gretne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Lysende norsk flaskekoker
|
![]() Sv: Omgangstone og høflighet i barnehagenJeg er også en hilser. Hilser på alle ansatte i barnehagen, på foreldre og barn som er i garderoben samtidig med oss, selv om jeg ikke "kjenner" dem. (Stor barnehage med felles garderobe for alle avdelingene) |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
godt brukt
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Omgangstone og høflighet i barnehagenJeg hilser, om det er ansatte, foreldre eller barn, spiller ingen rolle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Flink jente
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Omgangstone og høflighet i barnehagenVi tar oss god tid både ved henting og levering. Vi hilser alltid på personalet og på foreldre, og slår gjerne av en prat både på morgenen og ettermiddagen. Veldig koselig å ha slik fin kontakt synes jeg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Til tider hjulbeint
|
![]() Sv: Omgangstone og høflighet i barnehagenJeg er en hilser. Følger alltid helt inn og hjelper han å finne en plass ved frokostbordet. Slår av en prat med de ansatte og tar meg tid til å snakke med de ungene som vil si noen ord. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Lille tyrann
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Omgangstone og høflighet i barnehagenHar aldri opplevd at de voksne ikke hilser. Men datteren min nekter å hilse iblant. Det har vi jobbet endel med, og jeg gir meg sjelden før hun har sagt et lite "hei" til personalet. Forteller henne at alle synes det er hyggelig at man hilser, og at det er en fin måte å starte dagen på. Hadet, derimot er ikke noe problem. Da er hun varm i trøya og deler ut kos og klem rundhåndet...
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02) Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre. Groucho Marx Sist redigert av tiddelibom : 15-04-07 kl 21:02. Årsak: måtte bare legge til litt |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
By the Sea
|
Sånn har det vært med vår gutt i en periode også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Omgangstone og høflighet i barnehagenOm jeg ikke sier høyt hei, nikker og smiler jeg i allefall til andre foreldre. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|