Sv: Omgangstone og høflighet i barnehagen
Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.
Finnes det foreldre som tar med seg barna og går uten å si i fra? Det er jo ikke det smarteste de gjør. Dersom de ansatte i barnehagen blir vant til at enkelte foreldre henter uten å si i fra så kan det jo være at de blir litt for avslappet på det og så skjer det en dag at ungen stikker av og de ikke slår alarm fordi de tror at barnet sikkert er blitt hentet av en av foreldrene.
Jeg er vel av typen "passiv hilser" tror jeg. For jeg sier hei til alle jeg møter, men leter ikke for å finne noen å si hei til. Derfor har det faktisk hendt at vi både har levert og hentet uten å snakke med noen, av den enkle grunn at det noen ganger virker som om det ikke finnes voksne i barnehagen.
Vi har spesielt ved henting noen ganger opplevd at det kan være 30 unger ute, og ikke EN ENESTE voksen å se. Vi går inn på avdelingen der vårt barn går, ser i garderoben og titter inn på avdelingen, og er det ingen der heller sjekker vi også naboavdelingen. Men er det ingen der heller, ja så tar vi ungen og går. Jeg syns det er direkte uansvarlig av de ansatte i barnehagen å forlate ungene uten tilsyn. De risikerer jo at barna bare går sin vei, og det vil ta lang tid før noen finner dem.
Men altså, jeg leter ikke på kjøkkenet, personalrommet eller toalettet for å finne noen å si hei og hade til. Jeg syns det er deres jobb å være tilstede.
Men når de da er tilstede sier jeg alltid hei, til alle jeg ser, så også til alle foreldre og besteforeldre og andre jeg ser.
|