Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Fortjener noen kvinner å bli slått/sparket?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-04-07, 10:29   #11
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortjener noen kvinner å bli slått/sparket?

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Selvsagt. Jeg sier jo så absolutt ikke at psykisk terror og mobbing ikke er forferdelig. Det kan være veldig ondskapsfullt, og er som du sier mer subtilt og vanskeligere å "straffe". Men jeg synes allikevel ikke vold er noen god måte å møte psykisk terror på - ikke minst for den som er utsatt for det.

Nei, og det har jeg ikke sagt heller. Jeg sier at det er forståelig at noen griper til fysisk vold. Det er ikke det samme som å si at ting er akseptabelt.

Opprinnelig lagt inn av Claire

Da snakker jeg ikke om nødverge eller selvforsvar.

Hvordan vil du definere det at noen blir verbalt og subtilt mobbet og ikke evner og forsvare seg med våpen i samme kategori? Er det ikke da selvforsvar? Jeg oppfatter i alle fall forsvar og angrep som hvem som startet - ikke hvem som gjorde hva. Om jeg deler ut en ørefik eller angriper noen verbalt og det er jeg som startet er det et angrep. Hvis jeg deler ut en ørefik eller angriper noen verbalt og dette er et tilsvar på et angrep så er det et forsvar. I mitt hode i alle fall.

Opprinnelig lagt inn av Claire

Jeg vil nesten driste meg til å si at fysisk mobbing kan være et betydelig større overtramp enn psykisk mobbing, fordi man tråkker over og invaderer et menneskes personlige grenser/sfærer og det kan oppleves som veldig krenkende. Ord kan også oppleves krenkende, men da har man fremdeles en mulighet til å "stenge av". Mot slag og spark er man ganske maktesløs.

I enkelte tilfeller kan fysisk mobbing helt klart være et større overgrep enn verbal mobbing. Men det kan også være motsatt.

Som jeg sa så opplever jeg mobbing, trakkasering, vold etc som like ille helt uavhengig av hvordan man utøver disse overgrepene. Det er overgrepene som er problemet, ikke selve den praktiske utførelsen.

På meg så virker det som om du mener at fysiske overgrep er verre enn psykiske overgrep. Det må du selvfølgelig få lov å mene, men jeg mener du tar feil. Overgrep er ille, samme faen. Ta seksuelle overgrep for eksempel. Er et seksuelt overgrep mot et barn verre fordi overgriperen brukte fysisk makt heller enn at han* sa at hvis du ikke gjør dette tar jeg lillesøsteren din? Kom igjen! Det er akkurat like ille.

* Og ja det er flere mannlige seksuelle overgripere enn det er kvinnelige, selv om det eksisterer mørketall.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:48.